Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recension LG G2 (testpilot)


bobbosviking

Rekommendera Poster

En av Android-världens just nu hetaste mobil - LG G2, har precis landat i Sverige och är uppföljaren till förra årets toppmodell LG G. Telefonen marknadsförs just nu intensivt på tv och i tidningar och jag har de senaste veckorna haft nöjet att agera testpilot till LGs senaste flaggskepp. Med tanke på alla de recensioner som redan gjorts som fokuserat på den unika knapplaceringen, hårdvaruuppgraderingarna och mjukvaruförändringarna kommer jag istället fokusera på mig och mina personliga upplevelser av LG G2.

Jag anser mig själv vara en rätt inbiten mobilnörd. Jag har levt i Androidvärlden de senaste åren där jag har flashat custom roms hundratals gånger, experimenterat med modem för att maximera 3g-hastigheten, laddat in privatbyggda script för att optimera operativsystemet och genomfört första hjälpen på mobilen då den vägrat att starta efter en misslyckad operation fler gånger än jag kan minnas. 

Under det senaste halvåret har jag dock sällskapats av en Windowstelefon byggd av Nokia. Telefonen i fråga var en Nokia 925 och just byggkvalitén var mitt bästa minne av den telefonen. För trots att finnarna bygger telefoner i världsklass saknas en oerhört viktig del som många kräver (och tar för givet) av dagens toppmobiler – ett rikt apputbud. Jag saknade verkligen Google Play och det känns därför fantastiskt att vara tillbaka igen. Själv anser jag just apputbudet tillsammans med friheten att skräddarsy utseendet på mobilen vara Androids starkaste trumfkort. Diskussionen om andelen kvalitetsappar på Play store vs Apple Appstore kan vridas och vändas på beroende på vilken sida man står på men jag personligen uppskattar verkligen möjligheten att leka med olika appar, widgets etc för att skapa den mest optimala hemskärmen som underlättar min vardag. Detta tillsammans med LGs mjukvarufinesser som exempelvis en utökad aktivitetshanterare (som nås via ett trefinger-svep) eller något så trivialt (med icke desto mindre uppskattad) förbättrad kopiera/klistra-in funktionalitet har gjort G2an till en oslagbar följeslagare.

När man som jag har ett väldigt bra minne som tyvärr är alldeles för kort så kräver detta att jag ständigt skapar påminnelser till mig själv. Detta har LG verkligen underlättat genom att skapa en hårdvarugenväg till deras anteckningsapp QuickMemo. Allt som krävs är att hålla in uppåtknappen på baksidan för att komma in i appen och aldrig mer behöver man oroa sig för att glömma att köpa peppar i affären eller boka tvättid. Att förvara alla sina kom-ihåg lappar digitalt kräver ju dock att man kan få tillgång till dem, det vill säga att batteriet inte är förbrukat innan dagens slut. Med G2an har jag hittills inte behövt oroa mig det minsta för batteritiden då den utan problem räcker dagen ut, trots att mobilen inte får vila speciellt långa stunder. 

Detta är speciellt imponerande med tanke på kombinationen av en stor Full-HD skärm (5.2 tum), blixtsnabb quad-core processor (2.26 GHz) och en slimmad profil (8.9 mm). Det borde med andra ord inte gå att få till en bra batteritid men LG har verkligen lyckats och jag är mäkta imponerad. Mobilen är blixtsnabb och appar startar upp på nolltid. Detsamma gäller kameran (som även den går att nå via knapparna på baksidan) och tack vare råstyrkan i processorn har LG kunnat skicka med en mängd mjukvarufinesser som Dual-kamera, Intelligent Auto, Bildserietagning osv. LG har dessutom lyckats klämma in optisk bildstabilisering i den redan fullspäckade mobilen och bilderna har utmärkt skärpa med en mycket bra färgåtergivning. Tack vare den optiska bildstabiliseringen klarar G2an även av att ta bra bilder på kvällen eller då det är allmänt dunklare ljusförhållanden. Med andra ord upplagt för mycket likes på Instagram!

Efter några intensiva veckor kan jag bara medge att jag är fantastisk nöjd med mobilen. LG har gjort ett fantastiskt jobb och det enda som jag egentligen kan klaga på är att kameran ibland tar lite onödigt lång tid på sig för att fokusera. Dock tror jag att detta utan problem kan åtgärdas genom framtida mjukvaruuppdateringar. LG G2 stoltserar med den bästa skärmen jag någonsin skådat på en mobil, den bästa processorn på marknaden, en kamera i världsklass och alltsammans packeterat i ett format som matchar mobiler med långt mindre skärmyta. Toppa detta med en mycket förmånlig prissättning och du har receptet för en riktig succémobil. 

/Andreas Gustavsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...