Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adressetiketter


Torparen

Rekommendera Poster

Avser tillverka adressetiketter av vad jag förstått kan jag göra det på flera sätt.

 

Ett alt är att använda Excel men nu till fråga ett: Kan jag skriva på flera rader i samma cell?

I samma program som excel finns kan man också finna igen ett program enbart för etiketter.

 

Man brukar säga "ser inte skogen för alla tråd" jag avser utskrift, kan icke finna igen hur jag skall skriva ut formaterade etiketter.

 

Tack på förhand

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alt är att använda Excel men nu till fråga ett: Kan jag skriva på flera rader i samma cell?

 

 

 

 

 

Varför Excel, när det finns massor av etikettmallar i Word.

Du hittar dessa via följande

Verktyg >> Brev o utskick >> klicka på knappen Alternativ.

Bläddra sedan neråt i listan, så ser du typ, höjd o bredd på etiketten.

Väldigt smidigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel: Flera rader i en cell: Tryck Alt+Enter  (obs att du måste använda den vänstra Alt-tangenten, inte [Alt Gr]

 

MEN

Man brukar bara använda Excel för att mata in grunddata. DVS man skapar en tabell där varje "gubbe" har en rad och namn, adress, postnummer stad osv står i varsin kolumn. 

Sen använder man kopplad utskrift i word för att skapa själva etiketterna. I Word anger du hur etiketten skall se ut. Normalt står namn på en rad, Adress 1 på rad 2, eventuell adress2 (Co osv) på rad 2 osv 

 

 

Ganska enkelt när man lärt sig. Jag minns att jag tyckte det var väldigt krångligt första gångerna men jag tror att det har blivit bättre i nyare office. 

 

 

http://support.microsoft.com/kb/318117/sv

Samma sak fast med lite annorlunda pedagogik :

 

http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/skapa-och-skriva-ut-adressetiketter-for-en-adresslista-i-excel-HP010243267.aspx

 

Det du skall se upp med är vilka etikettark du köper. Se till att du får tag i något som ingår i Words mallar.

Hmmm, tror faktiskt att Eforums "Ägar-tidning" har en artikel någonstans. Men den hittar jag inte.

 

10 år gammal tråd :-)

//eforum.idg.se/topic/288791-etiketter-i-word-xp/

Problemet är löst det finns ett program med namnet Herman Label, vilket går att ladda hem gratis.

 

Programmet är mycket bra tänker alla etikettbehov även till DVD-skivor

 

Tack för hjälpen

MVH

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det programmet behövs inte om man nu inte ska skapa massor av etiketter. Word+Excel fungerar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det programmet behövs inte om man nu inte ska skapa massor av etiketter. Word+Excel fungerar mycket bra.

Ta inte illa upp men för mig är programmet utmärkt kan lägga upp ett adressregister och skriva ut en etikett åt gången. Men kanske bäst av allt finns hundratals etikettmallar bland annat för dvd-skivor.

Jag försökte få till etiketter i såväl word som excel men hade inte nog med tålamod.

 

MVH

Lennart skåning emiritus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...