Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


varmland1

Rekommendera Poster

Kan någon hjälpa en okunnig att välja GRAFIKKORT?

Idag har jag  Intel HD Graphics 4000. Vad jag förstår, är det integrerat på moderkortet. Jag tycker att det täcker  mina behov, så det är en ok grafik för mig.

Om min nya maskin inte har integrerat grafik vad skall jag då välja för grafikkort som motsvarar det ovan nämnda. Det måste vara likvärdigt eller snäppet bättre.

Är tacksam för alla svar.

Värmlänningen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Intel HD Graphics 4000 är inbyggd i processorn, men för att ge råd om vilket grafikkort så behövs det mer information.

 

Dator; Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem på datorn samt antal bitar (32 eller64)?

 

Vad skall datorn främst användas till?

För det där med grafikkort skiljer oerhört mycket beroende på användningsområde, t.om. beroende på olika spel.

 

Samt - vilken budget har du?

 

 

Om min nya maskin inte har integrerat grafik vad skall jag då välja för grafikkort som motsvarar det ovan nämnda. Det måste vara likvärdigt eller snäppet bättre.

 

Fast jag måste ändå fråga; varför måste du då ha ett nytt grafikkort, om det bara skall vara i princip likvärdigt?

 

Finns absolut ingen mening att köpa till ett grafikkort om det bara är "snäppet värre" än nuvarande.

För att det överhuvudtaget skall ge något, så bör man alltid sträva efter ett som ger minst tre steg högre enligt denna grafikkortsguide från Tom's Hardware och det är för att man skall märka någon egentlig skillnad kontra pris.

 

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html

You can use this hierarchy to compare the pricing between two cards, to see which one is a better deal, and also to determine if an upgrade is worthwhile. I don’t recommend upgrading your graphics card unless the replacement card is at least three tiers higher. Otherwise, the upgrade is somewhat parallel, and you may not even notice any worthwhile difference in performance.

 

 

Så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till och i tabellen en bit ned så syns på vilket "trappsteg" Intel HD4000 ligger en bit ned.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ditt svar och för tabellen.

 

Jag skall inte göra en uppgradering av datorn utan köpa en ny, den gamla har lagt av.

Den ny lådan skall innehålla

Intel  processor i5 4xxx 3,2-,  Lagring 2TB hdd 7400 rpm + ssd ca 240GB  Minne 16 ddr 3 av dimmtyp.

Datorn kommer inte att användas till spel utan bild- och filmredigering på amatörnivå.

 

Intel HD Graphics 4000 är inbyggd i processorn, men för att ge råd om vilket grafikkort så behövs det mer information.

Det visste jag inte, jag trodde att det låg på moderkortet. Hur är det med den processorn som jag valt? Är grafiken  inbyggd även i den? eller tänker jag fel? 

 

Killen i affären menar att det inte är säkert att han kan få fram ett kort/dator med integrerad grafik utan jag måste välja ett separat kort och jag vet noll om dessa. På min bärbara har jag intel 4000 och jag upplever det som OK. Jag är dock öppen för alla synpunkter ang. vilken grafik jag bör ha i datorn.

 

 Operativsystem på datorn samt antal bitar (32 eller64)?

Windows 8 pro

64 bitar.

 

Hälsningar

okunnig värmlänning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den affären skulle jag inte använda mig av. Alla Intel Core i5-4xxx processorer har integrerad grafik. Den integrerade grafiken i dessa processorer är bättre än i den som du nu har. Du behöver inget extra grafikkort med en sådan processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. håller med vertpre

 

 

Jag skall inte göra en uppgradering av datorn utan köpa en ny, den gamla har lagt av.

Den ny lådan skall innehålla

Intel  processor i5 4xxx 3,2-,  Lagring 2TB hdd 7400 rpm + ssd ca 240GB  Minne 16 ddr 3 av dimmtyp.

Datorn kommer inte att användas till spel utan bild- och filmredigering på amatörnivå.

 

 

 

Då finns det en del alternativ och som är prisvärda med prestanda.

Men bild och filmredigering kräver mest tre saker:

 

1. Kraftfull processor

2. Mycket primärminne (RAM)

3. Stor hårddisk för lagring

 

Så då är frågan vad som skulle passa enligt dina önskemål?

 

Förslag och en fråga till; har du en datorlåda (chassi)?

 

Moderkort med Intels H87 Chipset vilket är Intels senaste och i den familjen ryms även Z87 etc.

Exempel från Inet:

 

Moderkort ASUS H87-PRO AT:X Samt Asus support sida

Minnen: Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (CML16GX3M2A1600C9)

Processor: Intel Core i5-4670 (Haswell - Intels senaste processor familj)

 

Summa c:a 4300:-  Obs. Endast ovanstående.

 

 

SSD - Där måste du själv läsa NordicHardware Svenska SSD-guiden

Men tips kan du alltid få här på Eforum om vilken SSD.

 

HDD för lagring - där kanske en 2TB WD Green 5900rpm 64MB eller 4TB WD Green 7200rpm 64MB

 

Detta är bara ett förslag och den inbyggda grafikkretsen i processorn Intel HD4600 ( som faktiskt är bra) gör att du slipper köpa till ett externt grafikkort.

 

Andra kan säkert komma med mer förslag.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan jämföra Intel Core i5-4670 mot andra processorer på AnandTech Bench och hur dessa uppför sig mot varandra - eller enskilt -  i en uppsjö olika tester.

 

Obs! I vissa deltester skall stapeln och värdet vara så högt som möjligt, i andra deltester skall stapeln och värdena vara så låga som möjligt.

Det framgår under respektive deltests rubrik till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du välja komponenter eller köpa en färdigbyggd dator?

Det vet jag inte. Jag är öppen för förslag i både och.

Jag kan tänka mig en färdigbyggd dator som är bra och innehåller önskad prestanda.

"Intel  processor i5 4xxx 3,2-,  Lagring 2TB hdd 7400 rpm + ssd ca 240GB  Minne 16 ddr 3 av dimmtyp".

Har du något bra förslag.

Hälsningar

värmlänningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den affären skulle jag inte använda mig av. Alla Intel Core i5-4xxx processorer har integrerad grafik. Den integrerade grafiken i dessa processorer är bättre än i den som du nu har. Du behöver inget extra grafikkort med en sådan processor.

Så tycker jag också. Men bor man i skogen så har man tyvärr inget annat val. Denna affär ligger bara två mil ifrån mig. Där efter är det 9 mil till nästa affär. 

Tusen tack för denna värdefulla kunskap ang. grafiken och processorer som du gett mig.

 

från en

tacksam

Värmlänning :)

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till dig och er alla andra, som har tagit er tid för att hjälpa mig. Ni har gett mig goda tips och värdefull kunskap.

 

 

Förslag och en fråga till; har du en datorlåda (chassi)?

 

 

 

Nej jag har ingen datorlåda. Min förhoppning är att lådan inte blir allt för stor. Har du några förslag på lådor, så tar jag gärna emot det.

Hälsningar
från en något mindre okunnig
Värmlänning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...