Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera från olika kalkylblad


Hallmat2

Rekommendera Poster

Jag har en rätt enkel sammanställning i Excel (2010) över utgifter och inkomster.

Arbetsboken är uppdelad på kalkylblad för respektive månad och kalkylbladen heter ”Januari”, ”Februari”, ”Mars” och så vidare.

 

Varje kalkylblad innehåller kolumn A som heter ”Dag/Artikel” och kolumn B som heter ”Pris”. För att hitta och summera t.ex. all barnmat jag köpt under en månad använder jag mig av formeln:

 

=SUMMA.OM(A1:A250;"Barnmat";B1:B250)

 

Och detta funkar utmärkt så länge jag summerar på ett enda kalkylblad. Men hur i all världen skriver jag formeln om jag vill summera t.ex. all barnmat under flera månader? Jag har försökt med t.ex.

 

=SUMMA.OM(Januari!A1:A250,Februari!A1:A250;Mars!A1:A250;”Barnmat”; Januari!B1:B250;Februari!B1:B250;Mars!B1:B250)

 

Då får jag felmeddelandet att jag har angett för många argument för den här funktionen. När jag kollar funktionsargumenten förstår jag att jag måste få in alla månader (kalkylblad) i ”Område” samt i ”Summaområde”. Men hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du letar efter något som kallas för 3d-formler

Det här ger t.ex summan av cell A1 i blad1 - blad6

=SUMMA(Blad1:Blad6!A1)

 

Summan av cellerna A1:A250 i blad1 - blad6

=SUMMA(Blad1:Blad6!A1:A250)

 

Så i ditt fall skulle summa delen fungera, dvs med dina fliknamn :

=SUMMA(Januari:December!B1:B250)

 

Problemet?

För lätt? Jajjamensan, Det är bara vissa formler som kan användas som 3D formler. Summa.om  fungerar inte :-(

 

Så den enklaste lösningen är att göra en formel för varje blad och summera ihop dem:

 

=SUMMA.OM(Januari!A1:A250;”Barnmat”; Januari!B1:B250)+SUMMA.OM(Februari!A1:A250;”Barnmat”; Februari!B1:B250)+.... OSV

Enkelt men kanske lite jobbigt.

Jag har ett liknande fall med "ekonomi"-arbetsböcker som för ett visst år ÅÅ innehåller bl.a. blad JanÅÅ till DecÅÅ, vari jag har celler med vissa kronbelopp som kan variera mellan olika månader. För två av dem, F9 resp F10 vill jag kunna göra en summering över året (för deklarationen). Formeln du ger överst har jag använt tidigare i Excel 2003, där den funkade helt okej.

 

För ett par år sedan uppgraderade jag till Excel 2007 och då funkade den formeln plötsligt inte alls. Jag försökte alltså förra året med

=SUMMA(Jan12:Dec12!F9)

men fick då resultatet #VÄRDEFEL och den inskrivna formeln hade ändrats till =SUMMA(JAN12:'Dec12'!F9).

 

Jag begriper ingenting, men gissar att formeln ska skrivas på annat sätt i Excel 2007. Har försökt med lite olika varianter som samtliga ger felmeddelanden. Har du något tips vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog siffrorna i fliknamnen som ställer till det. Men dina "enkelfnuttar" hamnar fel, de skall omge hela flikdelen av adressen:

dvs

=SUMMA('Jan12:Dec12'!F9)

istället för 

=SUMMA(JAN12:'Dec12'!F9)

Tror inte att det har med Excel 2007 att göra. Förmodligen hade ditt första deklarations-blad inga årtal. Min gissning är att du införde årtal samtidigt som bytte Excel.

 

Vet inte varför det krävs "fnuttar" när fliknamnet innehåller tal, förmodligen är det väldigt logiskt när man tänker efter.

 

Det enklast är att låta Excel fixa adressen när du skriver in formeln genom att Start-flik t.om slutflik  (med Shiftknappen och musen, på samma sätt som när du vill skriva in något på flera blad).

/M

 

Yeah, it works!

 

Att flytta apostroferna/enkelcitattecknen (eller 'fnuttarna' som du kallar dom) var nog det enda jag inte provade tidigare. Men jag fattar nu att Excel inte klämmer dit apostroferna utan anledning, däremot fattar jag inte varför inte Excel orkar klämma dit dom där dom ska vara. Och jag har lite svårt att se någon logik i behovet av apostrofer bara för att det råkar vara blandat bokstavs/siffervärde i flikbeteckningarna. Jag kan väl tycka att Excel borde uppfatta siffror i ett fliknamn som alfanumeriska tecken och inte talvärden. Ber att få påpeka igen att formeln utan 'fnuttar' funkade alldeles utmärkt i Excel 2003 (jag har använt beteckningarna JanÅÅ osv. ända sedan 2003), så jag har lite svårt att tro att problemet inte har att göra med min uppgradering till 2007.

 

Att fixa formeln med musklick försökte jag också med tidigare, men hade inte förstånd nog att använda Skift, vilket jag borde begripit. Funkar bra nu, det också.

 

Storen tack M!

 

/tgneB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag skulle gissa att det är det stora antalet kolumner i Excel 2007 och senare som ställer till det.

Tidigare fanns inte kolumn JAN eller DEC men nu gör de det och Excel gillar inte namn som kan blandas ihop med kolumner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...