Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första snön


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Japp så kom den till Östersund i morse.

-5 måttlig NV och och inte mer än att man kunde blåsa bort den.

Resten av dan solsken och mestadels klart - tills för en timme sedan, då det vräkte ned i c:a en halvtimme och runt nollan.

Tinar naturligtvis väck för marken är ju inte frusen, men halka blir det.

 

Självklart sitter ju vinterdäcken på, hur har ni det med dessa? ;)

 

Ps. Första snön 16 Oktober 2012 //eforum.idg.se/topic/338383-f%C3%B6rsta-sn%C3%B6n/?hl=%2Bf%C3%B6rsta+%2Bsn%C3%B6n

Webbcam i den länken är aktuella och där kan ni se själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att det var nästan på samma dag som förra året i Östersund. Årstiderna växlar så snabbt här uppe. Ena dagen är det höst med trädens löv i sina vackra höstfärger och nästa dag är det vinter med kala träd och marken täckt av snö. Det är just nu -5° C i Malmberget också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite längre söderut, har det också kommit några korn på marken, nära noll, och nv vindar, så det ligger kvar lite tendens till vitt, men torra vägar, och jo, sommardäcken sitter kvar troligen någon/några veckor till ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite längre söderut, har det också kommit några korn på marken, nära noll, och nv vindar, så det ligger kvar lite tendens till vitt, men torra vägar, och jo, sommardäcken sitter kvar troligen någon/några veckor till ;).

Sparar du på dubben, till skillnad mot 745:an? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med vinterdäcken då, eller står det mest och spinner, mbgtmari? :)

 

Jag har ingen bil och har aldrig haft dubbdäck på min cykel. Hade jag haft bil hade det nog varit dags för vinterdäck.

 

Förstod inte riktigt nyttan med söndersvarvandet av däcken i din video men den som gjorde det kanske tyckte det var kul. Här är dock en video om Volvo 745 som jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Förstod inte riktigt nyttan med söndersvarvandet av däcken i din video men den som gjorde det kanske tyckte det var kul.

..//..

Nyttan? Haha, skulle det vara en sådan också? :D

 

Ja då skulle det väl i så fall vara att det är bra för miljön....du märkte väl att det var vinterdäck utan dubbkättingar?

 

post-73434-0-89155900-1382223658_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 veckor senare...
Mr Stoned X bootlegger
På 2013-12-03 på 11:57, skrev NordicOne:

Ska man köpa nya billiga regummerade? Eller halvslitna märkesdäck till samma pris?

Skulle nog i första hand satsa på NYA märkesdäck. Nu framgår det inte av ditt inlägg om du ska köpa dubbade eller dubbfria däck? Om du bor mitt inne i en stad o bara kör runt inne i stan eller om du bor på landet?

 

För många år sedan skulle jag köpa beg dubbade däck o säljaren skulle ha halva nypriset för däcken eftersom bara däcken (dubbarna) var halvslitna. :(

Men vilka millimeter av ett däck skulle du själv föredra att panikbromsa med på en isgata? De sprillans nya dubbarna på ett sprillans nytt däck eller dubbarna som är kvar på ett halvslitet däck?

 

Personligen skulle jag välja ett bra dubbat regumerat nytt däck om jag inte kunde hitta superbra superfina beg Nokian Hakkapeliitta 8 som hela svenska motorpressen rankar till det bästa dubbdäcket. Dubbfritt är Nokian Hakkapeliitta R2 vinnaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...