Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga trasig dator


Sheriffen

Rekommendera Poster

Jag har en Dell dator som gått sönder. Jag är dock osäker på vad det är som har gått sönder och tänkte på om någon här kunde hjälpa lista ut vad som är trasigt i min bärbara dell dator.

 

Felet uppstår när jag trycker på on knappen då går det bara någon sekund sedan är dator "död". Vid detta tillfälle hörs även något ljud. Det är som om strömmen skulle gå efter bara någon sekund. Skärmen är svart hela tiden.

 

Kan det vara så att nätaggregatet gått sönder eller vad tror ni det är för fel? Tacksam för råd och tips!

 

Ha en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhettning kan ge det symptomet, dvs om processorn har blivit av med sin kylning helt och hållet kommer den på ett par sekunder bli så varm att datorn stänger av sig för att skydda processorn.

 

Tack detsamma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret! Det låter rimligt. I detta fall, vad för del i datorn bör man byta ut för att få den att funka igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hoppas jag någon annan kan svara på för jag har alldeles för lite erfarenhet av hur bärbara datorer är konstruerade internt.

 

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och exakt vilken modell är det?

 

Felet uppstår när jag trycker på on knappen då går det bara någon sekund sedan är dator "död". Vid detta tillfälle hörs även något ljud. Det är som om strömmen skulle gå efter bara någon sekund. Skärmen är svart hela tiden.

 

 

Du menar att från att datorn inte varit påslagen alls och när du försöker starta upp den så inträffar detta?

 

I så fall är det nånting annat än överhettning i.o.m. att processorn inte ens hunnit med att nå denna kritiska temperatur för att skyddsfunktionen i datorn skall slå av (även om detta ibland går snabbt).

 

Börja med att plocka ur batteriet och sedan ansluter du nätadaptern.

Fungerar det då?

Lyser det nån lysdiod?

 

Förresten, vad är det för ljud du hör? Beskriv.

 

Försök att vara mer precis i problembeskrivningen, exakt vad är det som sker (eller inte sker).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för informationen!

 

Precis, datorn är avstängd och varit så och när jag trycker på on knappen ja då tar det bara nån halv sekund, därefter stängs den av automatiskt. Ljudet var från början som typ det låter som kortslutning men det var bara typ första gångerna när jag provade starta datorn. Nu senaste gångerna hörs inget ljud utan datorn stängs av på någon sekund efter jag tryckt på on knappen. Innan datorn blev trasig ver jag att den blev väldigt varm bl a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

  • Har du plockat ur batteriet från undersidan av datorn och sedan anslutit nätadaptern som jag skrev ovan?

Detta skall gå bra, m.a.o. så behövs inte batteriet vara inkopplat när du kör med nätanslutning från vägguttaget.

 

  • Fungerar nätadaptern så denna överhuvudtaget ger ström till datorn?

 

Men det där med värmen kan ju tyda på att tidigare så pga. igensatta luftkanaler med damm och att då temperaturen blivit alldeles för hög och gjort så att nånting i elektroniken (tex. processorn) skadats och helt sonika gett upp.

 

Men som sagt, prova detta ovan, för ett trasigt batteri kan också ge hög värme och göra så att ingenting fungerar.

 

Plocka ur batteriet sidan 48/200 (pdf nr)

Användar manualen ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_xps_laptop/xps-m1530_owner%27s%20manual_en-us.pdf

 

Här är också service manualen ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_xps_laptop/xps-m1530_service%20manual_en-us.pdf

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sheriffen

 

Udfra din beskrivelse, kunne det godt lyde som om, at enten dit motherboard eller processor har taget skade af overophedning tidligere, og derfor nu slår fra hver gang du tænder computeren. 

 

Jeg kan ikke udfra dit indlæg se hvor gammel din maskine er, men hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg gerne checke din garanti status, og se om jeg eventuelt kan hjælpe dig. 
 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...