Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra underforum "Windows 8" till "Windows 8 & 8.1"


Cecilia

  

11 medlemmar har röstat

  1. 1. I vilket underforum ska ämnen om Windows 8.1 tas upp?

    • Windows 8 (befintligt)
      3
    • Windows 8 & 8.1 (befintligt men omdöpt)
      7
    • Windows 8.1 (nytt)
      0
    • Annat, berätta i ett svar nedan
      1


Rekommendera Poster

Ska vi ändra namnet på underforumet Windows 8 till Windows 8 & 8.1 eller är det lätt att förstå ändå?

Det finns ju möjligheten att skapa ett nytt underforum också men med tanke på de problem som brukar uppstå med nya forum tror jag det är mindre bra, även om nu Windows 8 fortfarande verkar ha åtminstone en del av de problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt detta.

 

Microsoft kommer fr.o.m. gårdagen alltså 17/10-2013 endast ge support till Windows 8 i två år till och MS räknar med att alla som kör Windows 8 innan dess skall ha uppgraderat sina system till minst Windows 8.1 - där supporten kommer att vara i många år framöver (glömt hur många).

Uppdaterat: Microsoft Lifecycle-policy Windows 8.1  2023/01/10 upphör supporten för Windows 8.1

 

Sedan förekommer det "rykten" med betoning på rykten, att Microsoft kommer att släppa årliga uppdateringar av Windows 8 - vilket skulle kunna betyda Windows 8.2 etc.

Hur det blir med detta återstår att se, men om det blir så, så ställer ju det till en del om vi har forum med versionsspecifika namn för huvudutgåvan.

 

Tycker nästan versionssiffran .1 är att likställa med huvudutgåvan dvs. Windows 8 - men samtidigt så har en del nya funktioner tillkommit och när man skall ge råd så tycker jag det är viktigt att veta vilken utgåva som är installerad på frågeställarens dator.

Men där sker ju ibland att man frågar i övriga Windows forum tex. XP, Vista, 7 om vilken SP TS har.

 

Nu har ju jag uppgraderat till Windows 8.1 på en av mina maskiner och har tyvärr ingen möjlighet längre att jämföra tidigare utgåva - annat än på en Windows 8 RP version som jag fortfarande har på en virtuell maskin.

 

Nä, tyvärr just nu inget bra förslag, bara lite funderingar, men när det satt sig så kanske det visar sig.

Kanske avvakta ett tag? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hellre luta åt omdöpning istället för nytt forum - om det skall ändras, i övrigt enligt mitt tidigare inlägg tillsvidare.

 

Vore bra med fler synpunkter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Microsoft tydligen kommer att införa uppdateringar oftare inom Windows 8 och framåt, så kommer nu 8.1, sedan kanske 8.2 kommer osv.

 

Då blir det ju lite knepigare att göra nya forum varje gång, så varför inte fortsätta med att bara köra med Windows 8 kort och gott tillsvidare, täcker då in alla kommande versioner.

 

Vid behov så ändras något, när behovet uppkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju personligen tycka att Microsoft valt en knepig väg att gå med detta namn: 8.1

I grund och botten verkar det handla om en helt egen Windows utgåva (väger in på c:a 3,64GB för Pro -64) som också kan köpas i fullversion och där en tidigare Windows 8 helt och hållet ersätts av Windows 8.1 och där man sedan inte på något sätt kan återgå till den tidigare versionen, vilket inte är något att säga om.

 

Hursomhelst är ju alltihopa fortfarande Windows 8 där det visserligen finns en hel del nytt i användargränssnittet, funktioner samt under skalet - men ändock Windows 8 där det mesta är sig lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Microsoft tydligen kommer att införa uppdateringar oftare inom Windows 8 och framåt, så kommer nu 8.1, sedan kanske 8.2 kommer osv.

Men så bråttom ska väl Microsoft inte ha med 8.2 och just nu är ju 8.1 rykande aktuellt, vilket väl kan markeras med tillägget "& 8.1", för är det Cecilia som får göra det tillägget så blir det ju gjort. När 8.2 sedan kommer kan hon lätt ta bort "& 8.1" så forumet bara heter Windows 8 igen. Måste det däremot vara någon admin som ändrar rubriken kan det ta så lång tid att det är lika bra att redan nu bara behålla Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, det är officiellt två olika versioner, då det inte går att backa från 8.1 tillbaka till 8.0.

 

Det påstås dock att det går/gick att backa från 8.1 preview tillbaka till 8.0, men jag kunde inte det, när jag försökte/testade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

 

Det påstås dock att det går/gick att backa från 8.1 preview tillbaka till 8.0, men jag kunde inte det, när jag försökte/testade.

Nix.

Som jag skrev i juni inlägg #5

 

Fast frågor och funderingar om detta passar bättre i Windows 8 (& med ev. 8.1) forumet? :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ändra forumnamn så en namnändring tar typ 10 sekunder ;)

 

Jag kan göra nya forum också men då är det inte säkert att de kommer med i RSS-flöden, rutorna i högerkanten och sidorna med 100 senaste inläggen/trådarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] så varför inte fortsätta med att bara köra med Windows 8 kort och gott tillsvidare, täcker då in alla kommande versioner.

 

Vid behov så ändras något, när behovet uppkommer.

 

+1 på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte många som röstat men en majoritet verkar föredra ett namnbyte till "Windows 8 & 8.1" så jag byter namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, en omröstning. Den hade jag missat. men det går bra, namnbytet.

ja, nu är de gjort och det ser bra ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...