Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

8.1 uppdatering, fel: Uppdatera partitionen som är reserverad


frogart3a

Rekommendera Poster

har slitit under natten med att få till den nya uppgraderingen

av Windows 8.1 :blink: men misslyckas när jag kommer fram till

ung. 50-60% av nerladdningen.har prövat flera ggr.

 

Då kommer detta fram istället:

Det gick inte att installera W8.1 Det gick inte

att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet.

 

Ja, nu undrar jag vad det är och hur ska jag få ordning på det??

Vill ha nya W8.1 men var hittar jag partitionen?! Vad är det?

Kan någon hjälpa mej med ett svar som är lagom svårt ;)

 

Tack på förhand!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

Hur många diskar har du i datorn?

 

Kan du ta en skärmbild med inbyggda Skärmklippverktyget och bifoga hur det ser ut i Diskhantering.

 

Flytta muspekaren till det nedre vänstra hörnet av skärmen, högerklicka och välj Diskhantering på menyn.

Eller

Högerklicka på Dator och välj Hantera > välj Diskhantering.

 

Dra ut bilden så all information kommer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet det. Men som jag sa tidigare så går det inte att uppgradera som det borde.

När jag försöker så kommer denna "skylt" upp:

"Det gick inte att installera W8.1 Det gick inte

att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet"

Jag förstår inte vad det betyder och varför uppdateringen stoppas...vilken partition är reserverad

av systemet??! Hur ska jag göra?

 

Jag gick till URL-en du skrev men här finns problem oxå...

Såhär skriver dom på sidan eftersom jag har W8 från början:

 

"Om Windows 8 kördes på datorn kanske du kan återställa den till Windows 8 genom att använda återställningsfunktionen. Dina personliga filer påverkas inte, men appar som inte medföljde datorn måste installeras om och appar som du installerade när du använde förhandsversionen kanske inte är tillgängliga via Windows 8 Store. Mer information om hur du använder Återställa utan att ta bort filer finns i Återställa datorn till en tidigare tidpunkt, återställa utan att ta bort filer eller återställa datorn helt.

 

Om Windows 8 kördes på datorn och du installerade förhandsversionen genom att starta från media måste du återställa det ursprungliga operativsystemet med återställningsmedia som skapades före installationen eller genom att följa anvisningarna från datortillverkaren. Därefter kan du installera Windows 8.1 via Windows Store"

 

Har försökt även med återställningsfunktionen och... :( Det går inte ens att återställa till Windows 8 som jag har från början!

 

Vad är problemet, var är problemet? Kan du hjälpa mej med denna infon?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tyvärr har du tidigare installerat Windows 8.1 Preview en sk. förhandsutgåva - vilken fullständigt gjort om allting och - den går inte att ångra.

Microsoft skriver om den skarpa versionen av Windows 8.1 och se denna tråd om installations tips och problem support av Windows 8.1 där bl.a detta finns (vilket i ditt fall gäller samma):

MS Citat:

 

Om Windows 8 medföljde datorn kanske du kan återställa Windows 8 med hjälp av Återställa utan att ta bort filer. Dina personliga filer påverkas inte, men de appar som inte medföljde datorn måste installeras om. Mer information finns i Återställa datorn till en tidigare tidpunkt, återställa datorn utan att ta bort filer eller återställa datorn helt.

Om du förut körde Windows 7, Windows Vista eller Windows XP måste du installera om den tidigare versionen av Windows med återställnings- eller installationsmediet som medföljde datorn (vanligtvis en DVD).

Om du inte har något återställningsmedium kan du skapa det innan du uppdaterar från en återställningspartition på datorn med hjälp av programvara från datortillverkaren. Mer information finns på datortillverkarens webbplats. När du har installerat Windows 8.1 kan du inte använda återställningspartitionen på datorn för att återgå till den tidigare versionen av Windows.

 

 

Som jag ser det har du 3 vägar att gå:

1. Använda återställningsskivor.

2. Köpa eller beställa återställningsskivor från leverantören till just din datormodell

3. Den bästa vägen - Kontakta Microsoft, för enligt min egen erfarenhet är dom bra och trevliga att ha att göra med, du beskriver ditt problem tydligt i detalj, så kanske dom kan ge en lösning?

 

Kontakta Microsoft Support - Förlängda öppettider i helgen för Windows 8.1

 

Men eftersom jag inte varit med om just detta problem, så kan det tänkas finnas något fjärde alternativ. om någon annan kanske har ett sådant förslag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

jag tror att det bästa blir i detta läge att kontakta Microsoft support som du säjer!

Har funderat och försökt att läsa all info jag hittat men kan inte lösa det själv...eller med er eminenta hjälp i forumet:)Tack för erat intresse av min fråga.

 

Nu hoppas jag på Microsoft då...ångrar att jag satte in Windows 8.1 Preview men det

är som det är:( Att jag måste vara så nyfiken;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget fel i att vara nyfiken ju, det är sådant som man lär sig saker på. Om man inte vore lite frågvis och nyfiken, lust att skruva isär saker - vad trist det vore då? :)

 

Men visst skall man helst ta och läsa igenom vad det står i informationen, innan man installerar något.

 

Till att börja med, så föreslår jag att du kopierar ut alla viktiga filer, bilder, bokmärken, e-post etc. innan du påbörjar ev. diskrensning och ominstallation.

 

Har du ingenstans att göra detta och du har viktiga filer etc. så skaffa en sådan och då kan du bara plocka ur disken och ansluta den till en annan dators USB-port och kopiera:

 

 

Adapters SATA/IDE till USB-port.
Komplett  http://www.komplett....sku=344906#info
Conrad  http://www.conrad.se...3ef1cde9%2Fmd5}

Inet  http://www.inet.se/a...-5-adapterkabel
Webbhallen  http://www.webhallen...l_drive_adapter
Cable Wolrd  http://www.cableworl...A%2FIDE+adapter
Alina Systems  http://www.alina.se/...>SATA</span>-61

I länkarna är alla utom Conrads och Kompletts exakt samma modell från Deltaco (vad jag kunnat se) - priset skiljer.

 

Passar alltså även för dom äldre IDE (PATA) diskarna, SATA, 2,5" och 3,5" diskar samt CD-ROM DVD COMBO etc.
Strömkabel för HDD följer också med och en SATA samt en PATA disk kan samtidigt anslutas,

Stöder även MAC och Windows 98, ME, 2000, Windows NT.
Till en del av dessa O/S använder man den medföljande CD-skivan med drivrutiner (finns till nån modell ), behövs Ej på bl.a.Windows XP, Vista, Windows 7/8 eller Linux.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet är att den reserverade partitionen på ca 100 mb som behövs för installation är för liten. Vet inte varför vissa drabbas av detta men det finns en lösning som går ut på att du gör den reserverade partitionen större. Installationsprogrammet måste kunna göra en kopia av innehållet i partitionen och är utrymmet för att kunna göra detta för litet får man felmeddelandet du får.

 

Windows diskhantering klarar inte av operationen men gratisversionen av EaseUS Partion Managar klarar av det. http://www.easeus.com/partition-manager/

 

Installera EaseUS och gör reserved partition större och installationen ska gå bra. Det räcker att du ökar partitionen till typ 500 mb men även större gör ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag vill tacka er alla för visat intresse av min fråga/problem!

 

Efter att försökt alla möjliga idéer, lösningar ni gav mej så NEJ det funkade inte ändå :thumbsdown: 

Jag fixade fram en IT-xpert (så dyrt det är!!!) som löste det på en timma...å jag har oxå lärt mej en läxa + hur jag ska

hjälpa ngn som hamnar i samma "problemtunna" som jag! 

 

Slutet gott allting gott, ändå...  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått i 8.1 till slut!

 

Kan du berätta något om vad lösningen gick ut på?

Det kan ju hjälpa någon annan med samma problem vid ett annat tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...