Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!


Ozzie

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver llite hjälp då jag funderat på att uppgradera en gammal dator. Detta pga att min budget inte är speciellt stor. Skulle uppskatta ifall man kan få några tips var man kan köpa byggsatser eller färdiga datorer om dem skulle vara på rea eller något liknande). :)

 

Men den dator som jag funderar på att uppgradera är en HP Pavilion t3350 med följande komponenter:

 

Processor
• Typ AMD Athlon 64 X2 3800+ - 64-bitars
• Installerat antal 1
• Max antal som stöds 1

Cacheminne
• Typ L2-cache

 

Moderkort

ATI Radeon Xpress 200

RAM
• Installerad storlek 1 GB
• Teknik DDR SDRAM
• Formfaktor DIMM 184-pin

Kontrollerkort
• Typ 1 x Serial ATA

Kontrollerkort (2:a)
• Typ 1 x IDE - integrerad

Lagring
• Hårddisk 1 x 250 GB - standard - 7200 rpm

Grafikstyrenhet
• Typ Instickskort
• Grafikprocessor/tillverkare ATI RADEON X1300 PRO
• Installerad storlek 256 MB

 

Det jag vill kunna göra med den är att spela spel, till exempel Smite och Terraria. För övrigt är det inget krävande, bara att kunna använda en ordbehandlare och kolla på YouTube videor.

 

Det jag behöver hjälp med är saker som till exempel vilken typ av RAM-minne ska jag köpa? Och Vilken processor fungerar med mitt moderkort? Till exempel.

 

Till att börja med skulle jag gärna få reda på vad ni som läser tänker kring detta.

Jag skulle uppskatta ifall ni skulle kunna nämna några komponenter med hyfsat pris som skulle fungera till denna dator.

 

MVH// Ozzie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Ser ut att vara en äldre modell din datorn. Jag skulle spara lådan, och uppdatera allt, börja med moderkort (går på ca. 800,- ) RAM är dyrare nu än förr, men du ska satsa på DDR3 och säg 4GB+ räcker för dig. Grafikkort finns ofta integererad på moderkort för enklare spel, jag skulle ändå köpa separat ett grafikkort, kanske Nvidia GTX 400serie, kostar inte så mycket. Vet du inte så mycket om datorer, kan det var lämpiligt att gå till stans databutik och prata med de, om de sätter datorn ihop till dig. Men som sagt, jag skulle bara spara din data chassin (lådan) och hårdisken, resten får gå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är för gammal för uppgradering. Efter DDR har det kommit DDR-2 och DDR-3 minne.

De nyare minnestyperna passar inte på din dator.

Jag hade kollat på blocket efter en något bättre begagnad dator.

Och se om den ligger inom din budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, ditt moderkort är så gammalt att det inte finns någon butik som säljer delar som passar. Inte vad jag vet, i alla fall. Blocket är väl enda stället där du kan hitta något. Komma med några förslag är inte lätt utan veta vad det får kosta.

 

Min mening är att det är bortkastade pengar skaffa delar till det moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Ser ut att vara en äldre modell din datorn. Jag skulle spara lådan, och uppdatera allt, börja med moderkort (går på ca. 800,- ) RAM är dyrare nu än förr, men du ska satsa på DDR3 och säg 4GB+ räcker för dig. Grafikkort finns ofta integererad på moderkort för enklare spel, jag skulle ändå köpa separat ett grafikkort, kanske Nvidia GTX 400serie, kostar inte så mycket. Vet du inte så mycket om datorer, kan det var lämpiligt att gå till stans databutik och prata med de, om de sätter datorn ihop till dig. Men som sagt, jag skulle bara spara din data chassin (lådan) och hårdisken, resten får gå. 

 

Tjenare! Jag tackar för ditt svar och dina funderingar.

Jag antar att det får bli en helt ny dator i så fall, detta med tanke på vad du och dem andra har svarat. Vad det gäller kunskap om datorer så är jag med på banan. Dock känner jag mig inte helt säker på vissa saker inom "hårdvaru" biten. :P

Din dator är för gammal för uppgradering. Efter DDR har det kommit DDR-2 och DDR-3 minne.

De nyare minnestyperna passar inte på din dator.

Jag hade kollat på blocket efter en något bättre begagnad dator.

Och se om den ligger inom din budget.

 

Hallå!

Det var det jag antog, dock känns det bättre att ha frågat andra om det också. :)

Vad det gäller Blocket så känner jag mig nog mer sugen på att bygga en dator istället. Men jag tackar dig för ditt svar.

 

Ja du, ditt moderkort är så gammalt att det inte finns någon butik som säljer delar som passar. Inte vad jag vet, i alla fall. Blocket är väl enda stället där du kan hitta något. Komma med några förslag är inte lätt utan veta vad det får kosta.

 

Min mening är att det är bortkastade pengar skaffa delar till det moderkortet.

 

Tjena!

Jag förstår vad du menar, det är ju ingen ny pjäs direkt. :P

Vad det gäller priset så hoppas jag att man kan hålla det runt ca 2000 kr.

Dock svarar jag likadant till dig som till "jannejanne", jag bygger hellre min dator än köper en på Blocket. Men du ska ha tack för ditt svar du också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips på några sidor där man kan köpa enstaka komponenter till hyggliga priser?

Om jag köper ett RAM-minne på Inet och en hårddisk på Webhallen till exempel,

(allt för att hålla priset så lågt som möjligt).

 

På tal om hårddisk så såg jag en på Webhallen för ett hyfsat pris (får man skicka länkar på detta forum?). Det var en 250GB på 7200RPM för ca 300kr. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får länka till produkter så länge som du inte säljer produkterna själv, med undantaget att du får göra det också om någon har frågat efter den typen av produkter. Vid inköp av komponenter skulle jag rekommendera länkar så att det blir entydigt vad man menar.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett.se har en del uppgraderingspaket med moderkort, processor och RAM-minnen för under 2000 kr. Dock har jag ingen aning om de klarar av dina spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

En sak att tänka på när du vill kunna köpa komponenter från olika leverantörer, allt beroende på var det är billigast, är att ha lite koll på fraktpriser. Det kan vara så att det blir billigare att köpa 2 eller fler komponenter från en leverantör även om någon/några komponent/-er är lite dyrare just för att frakten sammantaget gör det billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...