Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spökande internet


Börni

Rekommendera Poster

Har varit med min Win7 resedator på utlandsresa. Det första som hände på rummet med fri WiFi var att datorn inte hittade sitt WLAN-modem. Det fanns inte ens med utropstecken i enhetshanteraren. Vad göra? Jo, jag kopplade in min smartmobil med internetdelning via USB vilket fungerat tidigare på samma dator. Mobildelningen installerades men datorn kunde inte hitta NDIS-drivrutinen. Jag provade med systemåterställning och då dök modemet upp igen. Det första jag gjorde var att googla fram och ladda ner en NDIS-drivrutin, vilket var tur för plötsligt var modemet borta igen. Nu gick det att använda mobildelning – en tid, för plötsligt försvann internet från anslutningen (antar att det var IP-adressen som försvann). Då visade det sig att modemet var tillbaka igen.

 

Så där höll det på att spöka hela utlandsvistelsen, perioder med modemet finns och fungerar, modemet borta helt, modemet finns men får inget internet, mobildelning funkar, mobildelning finns men får inget internet. När modemet slutade funka bytte jag till mobildelning och vice versa. Under resan var jag inloggad på 3 olika WiFi-routrar och det var samma problem överallt även om jag inbillade mig att en av routrarna gav längre felfria perioder.

 

Dessutom kom följande nya fenomen. Datorn startar med modemet igång men indikerar mycket låg signalstyrka, så låg att internetförbindelsen oftast bryts. Om jag då avaktiverar modemet och omedelbart aktiverar det igen fungerar det sedan normalt.

 

Hemma igen så har jag inte använt datorn mycket - jag har en annan – men fenomenet med låg signalstyrka vid start har jag sett vid ett tillfälle.

 

Jag blir inte klok på detta. Jag trodde först det var ett hårdvarufel som har med modemet att göra men eftersom även mobilanslutningen krånglat lutar jag åt att några nätverksdrivrutiner i Win7 är skadade. I så fall, finns det något sätt att reparera utan att installera om hela Windows?

 

Jag är medveten om att jag kan ha valt fel forum.

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att din modem funkar inte som det ska med windows 7, som är relativt ny OS. Jag skulle nog köpa ny extern nätverkskort (usb) och kolla att den klarar minst wireless N (802.11n), helst den nya AC standarden (802.11ac). De kostar inte så mycket..och så sätter du "disabled" på din gamla så att den inte spökar mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att din modem funkar inte som det ska med windows 7, som är relativt ny OS. Jag skulle nog köpa ny extern nätverkskort (usb) och kolla att den klarar minst wireless N (802.11n), helst den nya AC standarden (802.11ac). De kostar inte så mycket..och så sätter du "disabled" på din gamla så att den inte spökar mer. 

Datorn med samma operativsystem och modem har funkat utan problem i ett par år fram tills nu. Det förklarar ju inte heller varför internetdelningen med mobilen också krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket systemfilsgranskaren kollar sånt som har med nätverket att göra men det skadar ju inte att kolla. Se http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Tack Cecilia, det var precis den här sortens felsökare jag hoppades skulle finnas. Tyvärr hittades inga "integritetsbrott" så mysteriet är fortfarande olöst, men jag är glad över att ha lärt mig något nyttigt för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Du kan pröva med att hämta och installera drivrutiner för nätverkskortet från datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Beror inte problemen på hotellens begränsade WiFi nätverk ,kanske inte det att modemet försvinner.

 

Min erfarenhet från våren och sommarens utlandsresor är att man stundtals blir utkastad från Internet eller att det går trööööögt. .Det var väl bara på ett nybyggt hotell med låg beläggning som Internet fungerade utan problem.

 

När det strulade kunde man ibland få det att fungera om man satt sig i ett öppet utrymme som befann sig nära utan väggar emellan mot routern.

 

Hur fungerar datorn idag hemmavid.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Du kan pröva med att hämta och installera drivrutiner för nätverkskortet från datortillverkarens webbplats.

Datortillverkaren hade ingenting att bidra med (shame on him). Det är för övrigt MSI och datorn är en MSI U200 med Intel Core Solo CPU U3500 processor. Inte heller tillverkaren av nätverkskortet hade något (shame on him too). Kortet är en Ralink 1T1R mini card wireless adapter.

 

Men Windows egen funktion för att hitta uppdaterade drivrutiner hittade och installerade en nyare. Efter det kunde kortet inte ansluta till min hemmarouter så det var bara att gå tillbaka till den gamla drivrutinen.

 

Jag försökte sedan med Slimdriver och den hittade en ny drivrutin för det fasta nätverkskortet men inte för det trådlösa.

 

Som vanligt när man googlar drivrutiner får man träffar på en massa obskyra tredjepartssajter men jag är väldigt tveksam till att använda dom. Det känns som att det är att tigga virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se MSIs förteckning http://www.msi.com/html/pdf/wireless_note.pdf över vad de kallar de trådlösa nätverkskorten i listan med drivrutiner. Ralink-kort verkar kallas något med MSI.

 

Men se till att testa datorn hemma så det går att veta om det beror på något i datorn eller, som Larsas skriver, de dåliga trådlösa nätverken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se MSIs förteckning http://www.msi.com/html/pdf/wireless_note.pdf över vad de kallar de trådlösa nätverkskorten i listan med drivrutiner. Ralink-kort verkar kallas något med MSI.

 

Men se till att testa datorn hemma så det går att veta om det beror på något i datorn eller, som Larsas skriver, de dåliga trådlösa nätverken.

Cecilia, du lyckas alltid hitta det som andra förbiser. Jo,  jag kom fram till vad det var för MSI-kort men det visade sig att drivrutinen MSI bestod med var samma gamla jag redan hade.

Däremot tog jag en vända till hos Ralink (eller MediaTek som dom nu har gått ihop med) och förstod så småningom att om jag först godkände deras licensvillkor genom att underteckna med namn och mejladress så kom det ett stort drivrutinpaket nedramlande. Det innehöll en senare drivrutin som åtminstone fungerar. Om den är bättre än den gamla är dock för tidigt att säga. På köpet fick jag en liten rolig statusmonitor som ger lite info om uppkopplingen - kanalnr, IP-adress osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Beror inte problemen på hotellens begränsade WiFi nätverk ,kanske inte det att modemet försvinner.

 

Min erfarenhet från våren och sommarens utlandsresor är att man stundtals blir utkastad från Internet eller att det går trööööögt. .Det var väl bara på ett nybyggt hotell med låg beläggning som Internet fungerade utan problem.

 

När det strulade kunde man ibland få det att fungera om man satt sig i ett öppet utrymme som befann sig nära utan väggar emellan mot routern.

 

Hur fungerar datorn idag hemmavid.

 

LARSAS

Jag kan mycket väl tänka mig att routrarna kan ha viss inverkan. Dock var de två första routrarna inga hotellroutrar, jag bodde i lägenhet med få om någon annan användare. När förbindelsen fungerade - det fanns IP-adress osv - var signalstyrkan och hastigheten OK.

Datorn funkar bra hemma, jag har den på ibland, bl a för att leta drivrutiner osv och bara en gång har det hänt något av det som förekom utomlands.

Svårt också att förstå hur en knasig router kan få hela modemet att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...