Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DOCTYPE - ej åtkomst till länk


Aastra

Rekommendera Poster

Jag använder en websida internt och har ingen Internetuppkoppling.

Är det någon som kan berätta vad som händer om jag skriver in en DOCTYPE som refererar till "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd" men jag saknar internetuppkoppling så det går inte att nå sidan?

Kommer läsaren att köra i Quirks Mode?

 

 

Jag använder både *.aspx och *.ascx, måste DOCTYPE användas på ALLA sidor? Dvs både på *.aspx OCH *.ascx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man ska kunna köra utan internetuppkoppling.  Flera mobilappar kan köra offlineläge, t ex.

 

ASPX kan ha en MasterPageFile. i MasterPage ska du ha Doctype och HTML-taggar.

ASCX är UserControls, dvs endast en del av en sida och ska därför inte ha doctype och html-taggar.

 

Du kan ha  Doctype och HTML-taggar i ASPX också, men det är smidigare att arbeta mot Masterpages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man ska kunna köra utan internetuppkoppling.  Flera mobilappar kan köra offlineläge, t ex.

 

ASPX kan ha en MasterPageFile. i MasterPage ska du ha Doctype och HTML-taggar.

ASCX är UserControls, dvs endast en del av en sida och ska därför inte ha doctype och html-taggar.

 

Du kan ha  Doctype och HTML-taggar i ASPX också, men det är smidigare att arbeta mot Masterpages.

 

Jag förstår inte riktigt hur det skall fungera? Är det inte så att det som refereras i DOCTYPE skall användas för att webläsaren skall veta hur sidan skall visas? Om ingen Internetuppkoppling finns kan väll inte webläsaren nå instruktionerna som DOCTYPE hänvisar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst på hur det fungerar men webbläsare har väl redan förståelse för hur doctypes av del olika typen ska fungera, antar jag.

 

I annat fall försöker den läsa av referensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...