Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiberuppkoppling och befintligt nätverk - Vad bör jag köpa till familjen?


tobi

Rekommendera Poster

Tacksam för lite hintar. Flyttade nyss in i en lägenhet byggd 2005 som har fibernät. Dessutom är det nätverksuttag i lägenhetens samtliga 5 rum. Dags att en gång för alla lägga undan familjens mobila 4G internet modem (och kanske även vår dovado 4G router).

 

Det finns många fördelar med 4G och fri surf för 250:-/månad. Men med familjens senaste uppgradering av telefoner med surf så försvinner den största fördelen, att ta med modemet på resor. Detta fungerar ju helt ok via delning av telefonsurf till laptop.

 

FRÅGA:

 

1. Det är lite trångt i hallskåpet där fibernätet kommer in i lägenheten. Jag önskar placera en NAS (möjligen LaCie CloudBox 3TB) i ett skåp tillsammans med en router (gärna en snabb och framtidssäkrad sådan). Detta kan jag ansluta till ett nätverksuttag MEN måste det vara inkopplat på "huvudingången" i hallskåpet eller fungerar det att koppla till det mycket bra placerade nätverksuttaget i sovrummet där jag enkelt kan komma fram med både datakabel och ström?

 

2. Jag känner till att det snabbaste och mest stabila sättet är att ha "trådad" länkning i detta nätverk. Men i en familj på 4 personer så kanske högst en dator kommer att vara stationär, resten är bärbara datorer eller plattor/paddor. Därav vill familjen givetvis kunna surfa trådlöst vilket väl ska gå bra med en router.

 

3. I samtliga rum passar det bra att ansluta datakabel (nätverkskabel?) från rummets uttag till de TV apparater jag också tänker köpa. Kan jag (under förutsättning att TVn är en riktig smart TV) dela tex högupplöst film via förinstallerade nätverkskablar från NAS?

 

4. En sista viktig del i detta är att snabbt och enkelt och säkert kunna jobba med (och spara) familjens foton som nu är utspridda på 4 datorer och 3 telefoner. Katastrof och magont. Visst är ett första steg att spara allt på ett minne och säkerhetskopiera bilderna på ytterligare ett minne. Men som framgår av texten så är det hallaballo och nu vill jag investera i en vettig och enkel lösning.

 

Är osäker på hur det fungerar med trådade nätverk, om det är så att alla dessa förinstallerade uttag i respektive rum "pratar" med varandra utan problem och om familjens NAS kan kopplas på annat uttag än det "inkommande" i hallskåpet. Det är väl det som är själva grejen med att de har tryckt in uttag överallt?!

 

Tacksam om någon kan flika in några svar på frågorna, detta är superspännande och det verkar finnas många lösningar. Jag söker en hyfsat enkel och stabil lösning. Jag lägger gärna mer pengar för en riktig WIFI NAS samtidigt som LaCie CloudBox verkar otroligt prisvärd och i nödfall kan man ju streama trådlöst från den via routern. Tex om man sitter med laptopen vid köksbordet och vill föra över lite bilder eller streama en film trådlöst..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor. Det blir litet korta svar till att börja med så får du fråga mer där det behövs.

1) En NAS kan i princip stå varsomhelt i ditt trådbundna nätverk. Routern bör sitta vid "huvudingången". Har du dubbla nätverksuttag i rummen finns det chans att sätta routern på annan plats.

2) En router för hemmabruk har i princip alltid en trådlös del för Wifi. Är det en stor lägenhet eller om "huvudingången" inte är så bra placerad (inte centralt, i ett metallskåp, etc) kan det vara så att det krävs en accesspunkt som komplement till routern.

3) Ja

4) NAS samt backupprogramvara (ingår i vissa NASar - kolla) + kombinerat med ev Nät/Cloud-backup av det allra viktigaste så är det en bra början.

 

Dina rum med nätverkuttag pratar inte med automatik med varandra. I den centrala punkten vid "huvudingången" har du en sk patchpanel - varifrån/tillifrån uttagen är dragna. Från den patchpaneln kopplar man in resp rum med en liten patchkabel i routern (eller i en extra switch om det är många uttag).

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Joe!

 

Är på resande fot och kontrollerar senare om jag har enkel eller dubbeluttag på nätverksuttagen.

 

Känns som att jag måste börja där för att kunna fråga vidare. Skriver lite mer nedan, ha tålamod och jag hoppas du kan tolka amatörspråk. Allt blir ju lätt så förvirrat och svårtolkat när man tror man fattat litegrann men är helt på läktaren och ändå frågar vidare om sådant man tror man förstått. Ja du kanske förstår vart jag vill komma!

 

När du säger att routern bör stå vid huvudingången (om det inte finns dubbla uttag i varje rum) men att NASen kan stå var som helst i mitt trådbundna nätverk. Vad menar du då?

 

NASen vill jag ställa undan i ett skåp där den har signal in (data in). Men om det inte finns dubbla uttag så kan jag ju inte skicka tillbaka data från NAS till patch/switch (då återstår att koppla en in en laptop mot NAS varje gång alternativt ha en stationär inkopplad där, alternativt jobba trådlöst mot WIFI NAS och halvsega överföringar). Det är här jag blir lite förvirrad. Jag kollar mina uttag på fredag då jag är hemma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Joe!

 

Är på resande fot och kontrollerar senare om jag har enkel eller dubbeluttag på nätverksuttagen.

 

Känns som att jag måste börja där för att kunna fråga vidare. Skriver lite mer nedan, ha tålamod och jag hoppas du kan tolka amatörspråk. Allt blir ju lätt så förvirrat och svårtolkat när man tror man fattat litegrann men är helt på läktaren och ändå frågar vidare om sådant man tror man förstått. Ja du kanske förstår vart jag vill komma!

Vi har alla varit nybörjare någon gång. Med lugn, tålamod o litet assistans (ev även av ngn granne/kollega) brukar det bli bra.

 

När du säger att routern bör stå vid huvudingången (om det inte finns dubbla uttag i varje rum) men att NASen kan stå var som helst i mitt trådbundna nätverk. Vad menar du då?

 

Routern måste komma "först" efter din huvudingång. Det innebär det centrala skåpet. Princip för trådbundet: Utsida/Internet <-> Router<-> Ev switch <-> Patch till uttag i patchpanel <-> inkoppling av klienter i rum. Om du har dubbla uttag i ett rum kan du placera routern i valfritt rum istället (vilket skulle kunna vara till fördel för den trådlösa täckningen). Alternativ inkoppling isf: Utsida/Internet <-> Direkt patch till Rum X uttag1 <-> WAN-sida på router (i rum X) <-> Tillbaka från  LAN-sidan Rum X uttag 2 <-> Switch vid patchpanelen(centrala skåpet) <-> Patch till andra uttag i patchpanel <-> inkoppling av klienter i rum. Notera att det alltid krävs en separat switch i det centrala skåpet vid denna varianten.

 

En NAS bör alltid stå inkopplad trådbundet - alltså var som helst där du har nätverksuttag i vilket rum som helst. Även om det tekniskt går att ha en NAS som endast är inkopplad trådlöst är det ingen bra ide. Du kan naturligtvis nå den trådlöst ändå - via Wifi i din router.

 

NASen vill jag ställa undan i ett skåp där den har signal in (data in). Men om det inte finns dubbla uttag så kan jag ju inte skicka tillbaka data från NAS till patch/switch (då återstår att koppla en in en laptop mot NAS varje gång alternativt ha en stationär inkopplad där, alternativt jobba trådlöst mot WIFI NAS och halvsega överföringar). Det är här jag blir lite förvirrad. Jag kollar mina uttag på fredag då jag är hemma!

 

Som sagt, NASen kan stå varsomhelst du har ett nätverksuttag - eller vart du från ett nätverksuttag drar en patchkabel. Skåp/garderober/förråd är vanliga platser. Du får införskaffa en tillräckligt lång patchkabel för inkoppling till närmaste uttag. Tänk på att den kräver viss ventilation - dvs litet/tätt skåp o du riskerar överhettning.

Du kan se NASen som en vanlig klient/dator - den behöver endast en nätverkskabel inkopplad. Den behöver inte stå centralt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, NASen kan stå varsomhelst du har ett nätverksuttag - eller vart du från ett nätverksuttag drar en patchkabel. Skåp/garderober/förråd är vanliga platser. Du får införskaffa en tillräckligt lång patchkabel för inkoppling till närmaste uttag. Tänk på att den kräver viss ventilation - dvs litet/tätt skåp o du riskerar överhettning.

Du kan se NASen som en vanlig klient/dator - den behöver endast en nätverkskabel inkopplad. Den behöver inte stå centralt.

 

Tack, nu börjar jag få så pass bra koll så att jag kan beskriva detta för någon säljare där jag senare inhandlar utrustning. Tack.

 

Alltså: En NAS kan via ett nätverksuttag alltså skicka information i hela mitt nätverk. Den kan stå inkopplad i mitt sovrum och grabben kan via nätverksuttaget i sitt rum, ha blixtsnabb (så snabbt det kan bli ) tillgång till NASen? Den skickar information kors och tvärs till alla uttag?! ELLER behöver jag "patcha/switcha/koppla" något mer för att NASen ska fungera??

 

I mitt förvirrade inlägg från början tänkte jag tex att den där LaCie CloudBox 3TB var en prisvärd manick. Då vet jag ju att man i nödfall kan köra lite WIFI med den lagringsplatsen om man går via Routern. Nu verkar routern behöva stå i skåpet där det nog blir svårt att få in en 3TB lagringsplats. Men en NAS ute i systemet på vettig plats i lgh är ju kanonbra om det är så enkelt att koppla den och få tillgång till den i hela mitt system som det verkar :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså: En NAS kan via ett nätverksuttag alltså skicka information i hela mitt nätverk. Den kan stå inkopplad i mitt sovrum och grabben kan via nätverksuttaget i sitt rum, ha blixtsnabb (så snabbt det kan bli ) tillgång till NASen? Den skickar information kors och tvärs till alla uttag?! ELLER behöver jag "patcha/switcha/koppla" något mer för att NASen ska fungera??

 

Korrekt. Så länge NASen sitter i ett nätverksuttag (var som helst i huset) som är in-patchat in i routern (eller switchen) i den centrala punkten - så har alla andra punkter i nätet access till den.

 

 

I mitt förvirrade inlägg från början tänkte jag tex att den där LaCie CloudBox 3TB var en prisvärd manick. Då vet jag ju att man i nödfall kan köra lite WIFI med den lagringsplatsen om man går via Routern. Nu verkar routern behöva stå i skåpet där det nog blir svårt att få in en 3TB lagringsplats. Men en NAS ute i systemet på vettig plats i lgh är ju kanonbra om det är så enkelt att koppla den och få tillgång till den i hela mitt system som det verkar :)

 

Absolut. Att ha routern på en punkt men NASen på en helt annan är inget som helst problem.

 

Konceptuellt kan det vara enkelt att jämföra med den vanliga elcentralen i huset som via kablar matar el ut till alla uttag. Precis på samma sätt har du den centrala sk korskopplingspunkten varifrån nätverkskablar går ut till alla uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt. Så länge NASen sitter i ett nätverksuttag (var som helst i huset) som är in-patchat in i routern (eller switchen) i den centrala punkten - så har alla andra punkter i nätet access till den.

 

 

Absolut. Att ha routern på en punkt men NASen på en helt annan är inget som helst problem.

 

Konceptuellt kan det vara enkelt att jämföra med den vanliga elcentralen i huset som via kablar matar el ut till alla uttag. Precis på samma sätt har du den centrala sk korskopplingspunkten varifrån nätverkskablar går ut till alla uttag.

 

Tack att du tar dig tid. Ny fråga! Jag utgår i mitt resonemang från att jag inte vill dra nya synliga nätverkskablar. Naturligtvis måste jag dra en kabel till en NAS som jag vill ha stående i ett lämpligt utrymme nära ett uttag för att slippa avancerad kabeldragning. Men helst inget mer. När du säger inpatchat i routern. Innebär in-patchat att detta är en koppling som görs i hallskåpet.

 

Ex. Jag ställer routern i hallskåpet vid centralpunkten. Sedan ansluter jag NAS i sovrummet. Då ska jag ordna med en patch i hallskåpet. Denna patch går mellan hallskåpets sovrumsuttag och routern som också står i skåpet. Säg att jag har rätt, då blir jag glad ;)

 

Nu ska jag motionera en halvtimme innan matchen, tack Joe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack att du tar dig tid. Ny fråga! Jag utgår i mitt resonemang från att jag inte vill dra nya synliga nätverkskablar. Naturligtvis måste jag dra en kabel till en NAS som jag vill ha stående i ett lämpligt utrymme nära ett uttag för att slippa avancerad kabeldragning. Men helst inget mer. När du säger inpatchat i routern. Innebär in-patchat att detta är en koppling som görs i hallskåpet.

 

Ex. Jag ställer routern i hallskåpet vid centralpunkten. Sedan ansluter jag NAS i sovrummet. Då ska jag ordna med en patch i hallskåpet. Denna patch går mellan hallskåpets sovrumsuttag och routern som också står i skåpet. Säg att jag har rätt, då blir jag glad ;)

 

Nu ska jag motionera en halvtimme innan matchen, tack Joe!

 

Du har rätt :D

 

02-hub-to-patch-panel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att vara med i matchen. Tack för stöd och info samt den tydliga bilden! Roligt att lära sig lite nytt, det ska bli riktigt roligt att lägga undan mitt mobila bredband och gå all in på detta nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...