Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhems TIVO-box-låg ljudvolym från scartutgången


Mållgan

Rekommendera Poster

Comhems TIVO-digitalbox har en HDMI-utgång och en scartutgång, båda avsedda för anslutning till TV-apparat (scartutgången till äldre TV-apparater som saknar HDMI-ingång).

TIVO-scartutgången ger urusel ljudvolym och enligt Comhemsupporten gäller det inte bara äldre TV-apparater. Enda lösningen är att skruva upp TVns ljud maximalt. Jag laborerer med DVD-recorder i mitt TV-system (ny smartTV) och behöver därför TVns scartingång och TIVOns scartutgång men ljudet blir knappt hörbart även vid maximal ljudvolym på TVn.

Finns det något sätt att förstärka ljudet mellan TIVOns scartutgång och TVns scartingång. TIVOn har även en optisk utgång men hur koppla den till TVn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så optimistisk beträffande om detta är något som Comhem bryr sig om även om de borde göra det. Enligt Comhemsupporten "är det bara så att ljudet blir mycket lågt på vissa TV-apparater" när Tivo-boxen kopplas till TVn via scart. 

 

Tivo-boxen har en optisk utgång som, enligt önskelistan, skulle kunna provas kopplas till dvd-recorderns två ljudcompositeingångar men om det skulle fungera, eller ens är möjligt i teorin, har jag ingen aning om. Någon sådan kabel har jag inte hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S.  Min "första TV" har både HDMI och scart men från dvdrecordern måste jag använda scart för att kunna se dvdrecorderns inspelningar på TVn.  Och för att kunna spela in från Tivo-boxen till dvd-recordern användas båda apparaternas scartportar. En fiffighet gör att jag kan göra sådana inspelningar men, som sagt, ljudproblemet finns där. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men TiVo boxen är ny, hopp finns.

 

Adaptern/konvertern jag länkade till kan annars vara lösningen på dina problem.  Den tar ju en optisk signal och omvandlar denna till stereo. Jag har inte testat den men tro nog den fungerar.

Sedan gäller det iofs att din DVD kan ställas in att ta ljudet från RCA och spela in det ihop med bilden från SCART. Om inte krävs en adapter till, eller lite mixtrande med SCART-kabeln, för att putta in RCA-ljudet där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.facebook.com/ComHemAB/posts/586312434748368

 

Det kunde kanske ge något att kontakta Robert och höra efter hur det gick.

 

Reklamera hos COMHEM Tivoboxen måste ju anses kunna fungera med scartanslutning åtminstone till en TV ,för det ger väl också för låg ljudnivå. Problemet vid inspelning till DVD- recodern kanske man skall ligga lågt med. Det kan möjligen strida mot Comhems avtal gentemot sin leverantörer. Men frågan är vad de kan erbjuda. Du vill nog inte kasta ut TIVON

 

Vid uppspelning testa att använda ljudanläggning eller högtalare med förstärkare. Risk för brumm eller kraftig distortion.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla in konverteraren som Kjell säljer. Om det är en Tivo-programvarufråga är det väl inte orimligt att Comhem kan fixa det. Jag får väl gå ett steg vidare, dvs inte bara upplysa Comhem om problemet utan även reklamera eftersom jag nu inte heller kan använda min trådlösa utrustning för att via scart överföra pågående program från till en annan TV i ett annat rum i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...