Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kör makro som ligger i en annan fil


humlan12

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill skriva en makro (i Word) som öppnar en annan fil och kör en makro som ligger i den andra filen. Jag får problem när jag försöker skicka med en parameter.

 

Exempelkod i fil1:

 

Sub callFoo()
 
Application.Documents.Open ("N:\HK\FU\AVDGEM\Prognoser\Projekt\PDA  - Prognos Databas Analys\Test\WordMakro.docm")
 
Application.Run macroname:="WordMacro!Foo"
 
End Sub
 
 
Sub callFoo2()
 
Application.Documents.Open ("N:\HK\FU\AVDGEM\Prognoser\Projekt\PDA  - Prognos Databas Analys\Test\WordMakro.docm")
 
Application.Run macroname:="WordMacro!Foo2", varg1:="mitt ord"
 
End Sub
 
Exempelkod i Fil2:
 
Public Sub foo()
 
MsgBox "foo"
 
End Sub
 
 
Public Sub foo2(ord As String)
 
MsgBox ord
 
End Sub
 
Det första makrot callFoo() fungerar men när jag kör callFoo2() får jag felmeddelandet:
 
Körfel nr '438'.: Objektet stöder inte egenskapen eller metoden.
 
Jag är tacksam för alla idéer
 
MVH
Humlan12
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man öppnar filen så blir filen (WordMakro) aktiv. Jag har även försökt med att skapa en ny word.application, men resultatet är detsamma. Makrot utan parameter fungerar, men makrot med parameter fungerar inte. Felmeddelandet kommer i raden

 

Application.Run macroname:="WordMacro!Foo2", varg1:="mitt ord"

 

Körfel nr '438'.: Objektet stöder inte egenskapen eller metoden.

 

Är det så att objektet "Word.Application" inte stöder metoden "Run" med parameter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite men inte lyckats. En sökning gav bland annan träffen ovan där det antyds att för att det ska fungera måste koden ligga inom samma "template" rymd, just det har jag inte testat.

 

Jag undrar om det inte är en säkerhetsdetalj i Word, att man inte kan skicka argument till makron i andra arbetsböcker pga att det nyttjats/kan nyttjas i elaka angrepp.

 

I Excel, VBA för Excel, går det mellan böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...