Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Flyfisherman

Test av kylpastor och hur man applicerar dessa

Rekommendera Poster

Tom´s HardWare: Thermal Paste Comparison, Part One: Applying Grease And More

Tom´s HardWare: Thermal Paste Comparison, Part Two: 39 Products Get Tested

Tom´s HardWare: All Thermal Compound Charts

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat med del 2 i serien samt All Thermal Compound Charts

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre kommentarer:

1) Jag tycker det är mycket enklare placera kylpastan på kylaren än på processorn. För kylaren har jag lös från allt annat. Processorn sitter på moderkort. För när det för mig är dags applicera kylpasta sitter CPU på moderkortet/chassiplåten. Inne i chassit. Ofta omgiven av kylflänsar på chipen runt omkring CPU som gör det svårt lägga på kylpasta. Tunt.

2) Det är inte bara processorerna som inte är plana som det står om här i artikeln. Jag har sett samma på kylare två gånger. För egen del valde jag att slipa/fila kylarna plan.Och jag har bara byggt ca 15 datorer. Och jag är inte den ende. På en webbsida förvånades testaren över det dåliga resultatet. För en mycket stor kylare.

Visade sig bero på att kylaren inte var plan utan kraftigt konkav (vad jag minns).

3) Att testa CPU-kylare med moderkortet liggande på bordet och kylaren ovanpå är en dödssynd. Om man vill veta hur bra de idag vanliga heatpipen fungera som heatpipe. För med kylaren ovanpå moderkortet behövs ingen heatpipe för det ska fungera. Köldmediet i vätskeform rinner pga tyngdkraften från kylarens "då övre del"  ner till processorn.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många datorchassin används ju liggande och även då skall ju en bra kylare fungera.

Men här handlar det mer om att få en referens mellan dom olika kylpastorna, hur bra dessa är och då har man valt att testa med ett fåtal processorkylare under samma förhållanden.

http://www.tomshardware.co.uk/thermal-paste-heat-sink-heat-spreader,review-32799-7.html

Uppdaterat första inlägget med del 2.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...