Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp/tips vid köp av ny hårddisk


Sheriffen

Rekommendera Poster

Min hårddisk till min bärbara dagorn HP Pavilion dv7 har gått sönder. Skulle vara tacksam för hjälp/tips/förslag till ny hårddisk som passar min bärbara HP dator. Lite info om min hp bärbara dator:

 

Toshiba MK1059GSM - trasig hårddisk. NTFS.

 

HP Pavilion dv7 bärbar data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se när jag söker på din dator är att du har en 7200RPM

 

du ska ha en 2,5 tums disk i

 

jag vet inte vad folket säger om denna, det kanske kan vara något,

 

(du har sata 2) så även om du stoppar in en SSD disk så tror jag inte du kan utnyttja allt fullt ut. 

 

Vad säger ni andra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Lite mer info om min bärbara data (om det kan vara till hjälp):

 

Toshiba MK1059GSM - trasig hårddisk. NTFS.

 

Detta kommer upp när jag startar datorn:

 

"Smart Disk Error. The smart hard disk check has detected an imminent failure. To ensure not data loss, please backup the content immediately and rum the hard disk test in system diagnotics. Hard disk (301). "

 

Testing drive: 1, Smart check: FAILED.

 

Tacksam för fler förslag och tips på ny hårddisk. Ha en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet på min bärbara datorn:

 

HP Pavilion dv7-6080eo Entertainment Notebook PC 

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=5097124&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se

 

Tacksam för ytterligare tips/förslag på ny hårddisk som passar min bärbara dator.

 

En fråga till mer kunniga: Kan jag välja vilken hårddisk som helst, bara det är 2,5 tums hårddisk? Spelar det nån roll om det är SSD, NTFS eller något annat filformat? Är det något särskilt man bör tänka på vid köp av hårddisk till bärbar data? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS eller annat filformat är inget man köper utan det bestämmer man när man börjar använda hårddisken, t ex under en Windows-installation.

 

SSD är ett alternativ till en hårddisk. De rymmer inte så mycket som en hårddisk men är väldigt snabba. Står en del på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02689773&tmp_task=prodinfoCategory&cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=5097124 Det verkar som att du idag har en hårddisk på 1 TB och så stora SSD finns väl knappt.

 

Enligt http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02817516&tmp_task=prodinfoCategory&cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=5097124 är hårddisken på 5400 varv/minut vilket är normalt för bärbara datorer. Du bör köpa en hårddisk som går i 5400 varv/minut eftersom en snabbare hårddisk på 7200 varv/minut blir varmare och kräver bättre kylning.

 

Datorn verkar inte vara så gammal, från 2011 enligt prisjakt, och man har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel, t ex att datorn har försetts med en så dålig hårddisk att den inte håller i tre år. Dock inte om du har handskats vårdslöst med datorn och det är därför som hårddisken blivit dålig. Om du vill reklamera datorn vänder du dig till butiken där du köpte den. Går reklamationen igenom blir hårddisken utbytt mot en fungerande (dock ej ny eftersom det skulle innebära en förbättring för dig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...