Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur fungerar en Mobil 4G-router i fickformat?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag vill ställa en massa frågor om s.k. fickrouters som inte är bundna till en specifik operatör, dvs. att jag köper en olåst sådan i detta fall har man tittat på en Huawei E5776.

– alternativt om någon kan rekommendera en bättre olåst variant?

Om denna tråd hamnat i fel forum så är jag tacksam om moderator flyttar den rätt.

 

  1. Innebär det med en sådan, att man kan vara Wifi-uppkopplad vart jag än är?

  2. Innebär det att om man åker till ett land (utomlands) - så kan man med ”den”, under förutsättning att man köper ett surfkort i ”det landet” också vara uppkopplad?

  3. Innebär det då att man exempelvis inte behöver bekymra sig huruvida hotellrummet har wifi eller inte?

  4. Finns det surfkort i alla länder till den? Kan man kolla upp det? Inklusive pris?

  5. I ens hem exempelvis, kan man där avsäga sig nuvarande bredbandsoperatör till förmån för en trådlös router? Fungerar den i så fall med flera datorer i hemmet?

  6. Kan man även köra TV med den?

  7. Vad kostar det månatligen, för ett simkort som håller denna igång?

  8. Behöver snabb uppkoppling är detta ett alternativ då?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga direkta erfarenheter av en sådan men väl av ett vanligt 4G-modem men eftersom ingen svarat tidigare så börjar jag. Brukar bli fler som ansluter sig när isen är bruten.

 

1. Ja, under förutsättning att det finns täckning för GSM/3G/4G.

2. Ja, se ovan, du kan ju även använda ditt befintliga sim-kort. Kostnaden KAN bli hög men behöver inte bli det.

3. Sant.

4. Jag med ett Teliaabonnemang frågade i en Teliabutik vad som gällde för mitt abonnemang och i Turkiet och fick ett tydligt svar. Kanske det blir svårt att köpa surfkort i ex. Moldavien eller så..

5. Ja. se 1. Max 10 enheter verkar den du tittat på klara.

6. Om TVn kan anslutas till WiFi - Ja, det borde gå om det finns 3G/4G

7. Beror ju på vilket avtal/abonnemang man skaffar, jag har ett företagskort och det kostar typ 500+moms oavsett mängden trafik. Tror jag.

8. Vad är snabb uppkoppling? Finns 4G kan du kanske räkna med 20 MBit/s. Jag kan det från kontoret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack för svar - men vill förstå ytterligare 2. Jag vill inte använda mitt befintliga kort pga. Kostnaderna - så tanken är att om det då går, köpa kort på platsen. Men vad kostar ca. Ett obundet (billigt) för priv. person surfkort till "denna" i Sverige? Är den modell jag är intresserad av "den bästa" för ändamålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder sitt befintliga eller köper ett kontantkort i Sverige lär ju kvitta men jag kollade upp lite för just Telia och Turkiet.
Telia har något som kallas för Surf Abroad.
Har man den tjänsten på sitt abonnemang och landet man ska till har avtal med Telia, vilket Turkiet har, så är man garanterad en högsta kostnad om 129 kr/dag/50 MB.
Vill man surfa mer kan man köpa till 50 MB till för 129 kr osv.
50 MB är dock inte så mycket - Telia menar: 

Ett besök på en hemsida
200 e-postmeddelanden utan bilder
1-2 minuter strömmad musik

Att köpa ett surfkort på plats har jag ingen erfarenhet av, det gäller väl att kolla upp aktuella priser i det land man ska till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Uttryckte mig fel. Menade vad kostar ett surf kort/månad i Sverige (obundet) typ kontant kort fast surf för ändamålet med den bärbara routern ifråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Dag Erlandsson

Ett obundet blir väl ett kontantkort och det kostar ju det man laddar det med..

 

Men om man exempelvis vill titta på tv via datorn/Ipad och vara "obunden" och slippa "fylla på" ideligen, finns det då något kort som är ett obundet månadskort - som man betalar in x-antal kronor och få obegränsat Tv-tittande och surfande? Vad i så fall kostar ett sådant kort (billigast)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...