javanybörjare Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Hej, Jag ska sortera i stigande ordning personerna som kan vara en blandning av Human och Fysiker! Jag vill att gruppen Humman sorteras för sig och Fysiker för sig! Men sortering sker lite huller om buller! Kan någon hjälpa mig o reda ut problemet vore jätte snällt. häls /javanybörjare import java.util.Arrays;import java.util.Collections; public class Main { public static void main(String[] args) { //nytt objekt Human person1 = new Human(); Human person2 = new Human(); //E4.5 System.out.println("E4.5 - Nu skriver vi ut 5 slumpmässiga human och 5 fysiker!"); Human[] personArray = new Human[10]; for (int i = 0; i <= 4; i++){ personArray = new Human(); } for(int i = 5; i < 10; i++){ personArray = new Fysiker(); } System.out.println("Comparto returnerar " + person1.compareTo(person2)); //STIGANDE ordning Arrays.sort(personArray); // FALLANDE ornding// Arrays.sort(personArray, Collections.reverseOrder()); // här skriver vi ut personerna! for(int i = 0; i < personArray.length; i++){// System.out.println("testar personarr"); System.out.println(personArray); } } } Kör jag ramprogrammet kan jag t ex få enligt nedan svar: E4.5 - Nu skriver vi ut 5 slumpmässiga human och 5 fysiker! Comparto returnerar 5 My name is Frida, I live in Stockholm and am 16 år My name is Fredrik, I live in Göteborg and am 18 år My name is Sara, I live in Malmö and am 20 år My name is Sara, I live in Göteborg and am 49 år. Jag började teknisk fysik 1980 My name is Frida, I live in Stockholm and am 55 år My name is Fredrik, I live in Göteborg and am 66 år. Jag började teknisk fysik 1963 My name is Frida, I live in Stockholm and am 73 år My name is Sara, I live in Göteborg and am 75 år. Jag började teknisk fysik 1965 My name is Fredrik, I live in Göteborg and am 77 år. Jag började teknisk fysik 1999 My name is Fredrik, I live in Malmö and am 83 år. Jag började teknisk fysik 1996 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Vet denna funktion hur du vill sortera? Arrays.sort(personArray); Link to comment Share on other sites More sharing options...
javanybörjare Posted October 12, 2013 Author Share Posted October 12, 2013 tack Cecilia för din respons utav det lilla jag förstår så denna funktion Arrays.sort(personArray); sorterar åldrarna i stigande ordning dock grupperingarna mellan human o fysiker går in i varandra.. Jag skulle vilja dela varje grupp i stigande ordning för sig! Alltså i stället för t ex svaret nedan : E5.1 - Nu skriver vi ut 5 slumpmässiga human och 5 fysiker! Stigande/fallande ordning My name is Sara, I live in Malmö and am 1 år My name is Frida, I live in Stockholm and am 39 år My name is Frida, I live in Malmö and am 50 år My name is Sara, I live in Göteborg and am 52 år. Jag började teknisk fysik 1977 My name is Fredrik, I live in Stockholm and am 72 år My name is Fredrik, I live in Malmö and am 78 år. Jag började teknisk fysik 1951 My name is Fredrik, I live in Göteborg and am 86 år. Jag började teknisk fysik 1943 My name is Sara, I live in Göteborg and am 87 år My name is Frida, I live in Malmö and am 87 år. Jag började teknisk fysik 2009 My name is Sara, I live in Malmö and am 97 år. Jag började teknisk fysik 2007 Vill jag få : E5.1 - Nu skriver vi ut 5 slumpmässiga human och 5 fysiker! Stigande/fallande ordning My name is Sara, I live in Malmö and am 1 år My name is Frida, I live in Stockholm and am 39 år My name is Frida, I live in Malmö and am 50 år My name is Fredrik, I live in Stockholm and am 72 år My name is Sara, I live in Göteborg and am 87 år My name is Sara, I live in Göteborg and am 52 år. Jag började teknisk fysik 1977 My name is Fredrik, I live in Malmö and am 78 år. Jag började teknisk fysik 1951 My name is Fredrik, I live in Göteborg and am 86 år. Jag började teknisk fysik 1943 My name is Frida, I live in Malmö and am 87 år. Jag började teknisk fysik 2009 My name is Sara, I live in Malmö and am 97 år. Jag började teknisk fysik 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Det var så lite så Kan du tänka dig att ha olika arrayer för fysiker och andra? Eller går det att ha parametrar (argument) till Arrays.sort som anger mellan vilka index den ska sortera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
javanybörjare Posted October 12, 2013 Author Share Posted October 12, 2013 Det var så lite så Kan du tänka dig att ha olika arrayer för fysiker och andra? Eller går det att ha parametrar (argument) till Arrays.sort som anger mellan vilka index den ska sortera? tack igen. Det hade jag inte tänkt på faktiskt. Ska försöka klura ut hur jag kan särskilja mellan human Array o fysiker arrayen .. o då kanske som du säger kan jag få som jag vill :-) jag är riktigt nybörjare o försöker lära mig på egen hand m h a både en massa länkar som finns för att lära sig från grunden o sajter som denna som man kan ställa frågor o få hjälp av cyber vännerna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Bara trevligt att försöka hjälpa till men det är 10 år sen jag programmerade något i Java och det var inte mycket då heller. Det här skapar ju en array: Human[] personArray = new Human[10]; Om du vill ha två får du skapa två arrayer med olika namn. Den här nedladdningsbara Java-boken är visserligen gammal men den är mycket pedagogisk: Thinking in Java http://www.mindviewinc.com/Books/downloads.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
javanybörjare Posted October 12, 2013 Author Share Posted October 12, 2013 Bara trevligt att försöka hjälpa till men det är 10 år sen jag programmerade något i Java och det var inte mycket då heller. Det här skapar ju en array: Human[] personArray = new Human[10]; Om du vill ha två får du skapa två arrayer med olika namn. Den här nedladdningsbara Java-boken är visserligen gammal men den är mycket pedagogisk: Thinking in Java http://www.mindviewinc.com/Books/downloads.html Tackar ödmjukt :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Lycka till med programmeringen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
javanybörjare Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Lycka till med programmeringen! Tack det behövs :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.