Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med datorkomponenter


snail

Rekommendera Poster

Hej, detta är min första post på forumet, och jag undrar över att bygga en egen dator.

Vilka delar är bra och billiga, vilka affärer är billiga (helst internet affärer)?

 

Specs jag har råd med:

 

ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB

Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz HyperX Blu

Cooler Master Hyper 212 EVO

ASUS Z87-A ATX

Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz (Haswell)

 

Finns det billigare/bättre alternativ i samma prisklass tipsa då gärna :)

Är dessa specs tillräckligt bra för att köra både krävande spel som Crysis 3, Civ 5, Metro, GTA 5, Battlefield 4, etc och inte lika tunga spel som minecraft, scribblenauts, etc?

 

PS: Jag har redan chassi, kraftdel och dvd.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du nämner dom i särklass mest tunga spel som tär på hårdvaran mest, i synnerhet då Crysis 3. :)

 

Jag skulle säga att ditt val av grafikkort ligger alldeles för lågt.

Fundera hellre på att läsa igenom;

NH - Svenska grafikkortsguiden

 

 

Du kommer inte att med ett GTX 660 att kunna spela dessa mer än under medel till låga inställningar.

 

Se här vad jag kör på med Crysis 3 //eforum.idg.se/topic/341146-crysis-3-st%C3%A4ller-h%C3%B6ga-krav-p%C3%A5-h%C3%A5rdvaran-vid-maxade-inst%C3%A4llningar/?hl=crysis

Samt Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

Och det grafikkortet är värre än det du funderar på och klarar inte ens max vad dessa spel klarar..
Jämförelse hos AnandTech: http://www.anandtech.com/bench/product/857?vs=783

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du nämner dom i särklass mest tunga spel som tär på hårdvaran mest, i synnerhet då Crysis 3. :)

 

Jag skulle säga att ditt val av grafikkort ligger alldeles för lågt.

Fundera hellre på att läsa igenom;

NH - Svenska grafikkortsguiden

 

 

Du kommer inte att med ett GTX 660 att kunna spela dessa mer än under medel till låga inställningar.

 

Se här vad jag kör på med Crysis 3 //eforum.idg.se/topic/341146-crysis-3-st%C3%A4ller-h%C3%B6ga-krav-p%C3%A5-h%C3%A5rdvaran-vid-maxade-inst%C3%A4llningar/?hl=crysis

Och det grafikkortet är värre än det du funderar på.

Jämförelse hos AnandTech: http://www.anandtech.com/bench/product/857?vs=783

 

Mvh

 

Tack för tipsen, jag funderar på om jag har råd med ett bättre grafikkort, men faktum är att jag inte tänker spela crysis, jag gillar inte skjutspel. Jag tog bara med de på listan för att de är riktigt krävande :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Här du du läsa på NH: Svenska grafikkortsguiden

Då föreslår jag att du satsar på någon av dessa, för du vill säkert ha lite framförhålling av framtida spel, med lite högre krav:

 

nVidia Geforce GTX 760

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621

 

Eller Amd Radeon HD7950

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1318540

 

Ligger dessa alltför högt?

Hör av dig så kollar vi om vi kan hitta nåt mer passande.

 

Mvh

 

Ps. Kanske jag föreslog några grafikkort med alltför höga prestanda, men bara hör av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se  också dessa  Eforumtrådar:

 

eforum.idg.se/forum/80-köpabygga-dator/

//eforum.idg.se/topic/342161-bygger-ny-dator-beh%C3%B6ver-lite-hj%C3%A4lp/

//eforum.idg.se/topic/342286-%C3%A4r-denna-dator-bra-funkar-alla-delar-ihop/

 

Ibland kan jag tycka att redan existerande råd som finns är goda, men efter att du läst dessa, så återkom och då skall vi hjälpa till efter bästa förmåga.

 

Och du måste också tala om exakt vilka Kingston-minnen du planerar att köpa - beställningsnumret eller MFG.Nr?
 

Cooler Master Hyper 212 EVO - har en minimihöjd på 159mm ovanför CPUN.

Fråga ett: Klarar Chassit detta?

 

Fråga två: Vilken höjd är det på minnena? Så dom ryms under CPU kylaren.

 

Men den mest kritiska frågan: Vilken spänning är det på minnena?
Det verkar som om det är 1,65V och det är helt fel.

Det skall vara 1,5V för Intel  Core i3, i5 och i7 för

2:a 3:e och 4:e generationens Intels processorer (Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell).

 

Och visserligen om minnena kan överklockas, så har du redan från början ett stort stressproblem på processorn och dess inbyggda memory controller.

Minnena skall bytas!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Bra, det är bra minnen, jag kör på dessa själv (fast svarta), CML8GX3M2A1600C9R det sista "R" i beteckningen betyder Red.

Tredje bokstaven från början "L" betyder att dessa är Low profile dvs. endast 26.25mm höga och passar därmed under vilken som helst CPU-kylare.

Dessa stöds av ditt moderkort och processor (1,5V) och har rätt "timings" samt 1600MHz i frekvens.

 

För att få dessa att köra i 1600MHz istället för 800 1333MHz som kommer att vara standard när du installerar dessa, så krävs att du i BIOS Setup meny letar rätt på Intel XMP och sätter denna till Enabled.

 

 

Det finns många olika bra och kraftfulla grafikkort - till bra priser och jag hoppas att någon annan medlem, te.x vertpre hoppar in och kan ge tips.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra vertpre, jag ser att det det grafikkortet är väldigt bra enligt tester och du snail kommer att kunna spela alla fps spel som i dag finns inkl. Crysis 3 - fast då med lägre inställningar - Hehe - men då skall du veta att det är dagens mest extrema om man vill maxa grafikinställningarna, vilket egentligen inte behövs. Jag har provat olika grafikinställningar och det visar sig fungera mycket bra, man blir även då imponerad.

 

Men nu till CPU-kylaren vilken inte alls är någon bra (enligt tester).

 

Vad var det för fel på Cooler Master Hyper 212 EVO som du först föreslagit?

Nu vet jag inte vilket chassi du har, men denna CPU-kylare är långt mycket bättre än Scythe Samurai ZZ, dessutom så när du nu skaffar LP-minnen så kommer dessa att rymmas under CPU-kylaren.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket, men jag dubbelkollar att minnena stöds av moderkort och processor först.

Återkommer....

 

Btw. Har du erfarenhet av att bygga?

 

Oavsett så kan jag inte nog poängtera vikten av att skydda sig mot statiska urladdningar.

Se detta inlägg i en annan tråd: Elektrostatiska urladdningar - Allmän information

Och det skadar heller inte att kika igenom NH: Datorbyggarskolan (34 sidor).

Läs noga igenom modekortsmanualen - innan - du börjar att installera. Moderkortet har tex. stöd för 2 olika typer av ljud, välj rätt när du ansluter front-kontakterna.

 

Mvh

Om du har frågor om installation av O/S eller hårdvara, tveka inte att återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Corsair garanterar att dessa minnen (CML8GX3M2A1600C9) är kompatibla med ditt moderkort.

http://www2.corsair.com/configurator/product_results.aspx?sc=us&id=5887037

Page 4 and 5

Jag uteslöt sista bokstaven, eftersom den endast betecknar färger tex. Red, Blue (svart har ingen bokstav).

 

Lycka till och hoppas du blir super nöjd.

Mvh :thumbsup:

 

Ps. Även Asus anger att processorn är kompatibel med modekortet.

http://www.asus.com/Motherboards/Z87A/#support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs. att du skall installera minnena i rätt "slot" dvs minneskontakter på moderkortet, för att få "Dual Channel".

 

2. st. minnesmoduler från (ett minneskit) installeras:

 

DimmA2 och DimmB2

Gula minneskontakter på detta moderkort

Asus Z87-A Manual

post-73434-0-18769200-1381564466_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ej jätte stor erfarenhet, men det ska nog gå ihop när jag har pappa, som har byggt flera datorer förut, och internet. Tack för tipsen.

Och en annan fråga: Blir det rea på datorkomponenter efter jul? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...