Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förminska flera foton på samma gång


Klooven

Rekommendera Poster

Hej, jag har en HD kamera som tar stora foton, som är helt ok för visning. Men när jag laddar upp dem till bloggen så finns de en begränsning på 2mb, så finns det nåt sätt att förminska flera foton på en och samma gång i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Adobe Photoshop kan man mycket enkelt göra detta (via script), utan att kvaliteten blir särskilt märkbart försämrad.

Se detta inlägg #6

 

Du kan minska storleken på bilder även med gratis Gimp, jag är dock osäker om detta klarar att ta hand om en grupp/mapp med flera bilder, men en och en fungerar i vart fall.

 

Windows självt klarar inte detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Japp, det finns ett fält som heter Output folder där du kan bläddra dig fram till var de konverterade filerna ska ligga. Observera att kryssrutan före fältet måste vara ikryssad, annars skapas filerna i samma mapp som originalen.

 

För övrigt så för att jobba med "hängslen och livrem" så skapa en mapp och kopiera dit de bilder du vill arbeta med. När du är klar och nöjd med resultatet så kan du alltid radera de kopierade bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Detta program. http://www.xnview.com/en/xnview/ har jag använt för konvertering och storleksförändring av foton. Större jobb har inte varit något problem. Hela mappträd går att konvertera med angivande av slutdestination. Har använt t.ex använt programmet för konvertering av bilder till "banner" format till hemsidor.

/Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...