Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera om/och i samma formel


Misspearl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att antigen bygga på min formel eller komma med ett förslag på hur jag kan lösa mitt problem.

 

Det jag vill kolla är, om det är ett värde som är större än 0 i B kolumnen ska det även vara ett värde större än 0 i C kolumnen samt att om det är 0 i B kolumnen ska värdet i C kolumnen också vara 0. Jag får en formel att fungera där den kollar värdena i kolumn B-C med hjälp av 2 "om" och 2 "och" i formeln. I slutändan vill jag kunna testa kolumnerna B-K med samma sak med en formel så det inte saknas ett värde någonstans där det borde finnas ett. Men när jag försöker utöka min formel med D-E kolumnerna så funkar inte formlen som jag vill längre.

 

Tar tacksamt emot hjälp och förslag!

 

Book1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack så mycket!

 

Tyvärr stöter jag på patrull när jag ska bygga på formlen med kolumnerna D-K, då vill formlen inte fungera så fint som den gör om jag enbart har kolumnerna B-C. Skulle du möjligtvis kunna visa ett exempel på hur samma formlen skulle se ut men att man bygger ut den med kolumn D-E?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste är att stapla ihop dom (&-tecknet kan användas istället för sammanfoga)

 

 

=OM(ELLER(OCH(B5=0;C5=0);OCH(B5>0;C5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2013 saknar ett värde"))&OM(ELLER(OCH(D5=0;E5=0);OCH(D5>0;E5>0));"";SAMMANFOGA($A5;" 2014 saknar ett värde"))

 

Då är det bara att bygga vidare utan begränsningar. 

Så här om du vill ha det ber lättläst (man får ha radbrytningar i en formel):

 

 

=OM(ELLER(OCH(B5=0;C5=0);OCH(B5>0;C5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2013 saknar ett värde "))&

OM(ELLER(OCH(D5=0;E5=0);OCH(D5>0;E5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2014 saknar ett värde "))&

OM(ELLER(OCH(F5=0;G5=0);OCH(F5>0;G5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2015 saknar ett värde "))&

OM(ELLER(OCH(H5=0;I5=0);OCH(H5>0;I5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2016 saknar ett värde "))&

OM(ELLER(OCH(J5=0;K5=0);OCH(J5>0;K5>0));"";SAMMANFOGA(A5;" 2017 saknar ett värde"))

 

 

Om du kör en äldre excel så riskerar du nog att hamna i maxlängden på en formel här... men felmeddelandet kan ju kortas ner.

SuperTACK! Det funkar. :)

 

Jag har Excel 2010 så det var inga problem med maxlängden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...