Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela projektor


ennepop

Rekommendera Poster

Har ett problem som jag går bet på att "googla" fram.

 

Sitter på ett kontor med en kollega och vi har idag en projektor som vi delar på genom att fysiskt flytta kabeln mellan oss (jobbar ibland mot projektorn om vi arbetar med samma sak).

 

Nu skall vi köpa en ny och undrar lite om man kan få till det så vi båda kan ha den inkopplad hela tiden och via en switch eller likanande skiftar användare. Är det möjligt?

Och är det möjligt att ha dubbla skärmar och en projektor som en spegelbild av min skärm två? Något speciellt man måste tänka på vid inköp eller inkoppling?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Bör inte vara omöjligt såvitt jag kan se. Den info som först behövs är vilken kabeltyp ni använder, VGA, DVI, HDMI eller Display port.

 

Datorn som ska ha två skärmar, är det tänkt då att enbart klona skärmbilden eller ska det vara Utökat skrivbord (Extended desktop)? Den dator som ska ha två skärmar, har den två grafikutgångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara omöjligt såvitt jag kan se. Den info som först behövs är vilken kabeltyp ni använder, VGA, DVI, HDMI eller Display port.

 

Datorn som ska ha två skärmar, är det tänkt då att enbart klona skärmbilden eller ska det vara Utökat skrivbord (Extended desktop)? Den dator som ska ha två skärmar, har den två grafikutgångar?

 

Jag kör HP med docka med en VGA, en Display port och en DVI.

 

Vill ha det så att det är extended desktop på skärmarna. Men när/om projektorn är inkopplad så skall den klona skrivbord/skärm två. Detta för att det är lite enklare att arbeta om man har det framför sig än på en skärm på väggen (syftet är ju enbart att övriga i rummet skall se samma sak).

 

Blev det bättre så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Blir alltid lite knepigt när det handlar om olika kontakter, men vi gör ett försök :)

 

Om jag förstår ditt önskemål så ska det vara en monitor-växel mellan din kollegas dator och din dator's skärm 2 och till projektorn.

 

Det som behövs här är att bestämma vilken anslutning bildskärm 2 ska använda. Jag har t.ex. själv en Dell i docka och kopplat två skärmar, men här måste jag ha skärm 1 på VGA och skärm 2 på Display port, det gick helt enkelt inte att göra tvärsom. Jag antar att det beror på att det finns någon slags prioritetsordning som Windows letar efter primärskärmen på.

 

Om det går i ditt fall, så försök att få skärm 2 på VGA-anslutningen och köp hem en VGA-växel, liknande http://www.dustinhome.se/product/5010373306/deltaco-manuell-vga-switch-1-2-2-1-hd15ho-svart/ .

 

Sedan kopplar du en Y-kabel, liknande denna: http://www.dustinhome.se/product/5010005727/vga-y-cable-for-2-er/ mellan din docka och anslut till dels skärm 2 och dels VGA-växeln.

 

Om det inte funkar att använda VGA-anslutningen till denna lösning, så får du titta efter motsvarande produkter till DVI eller Display port.

 

Hoppas det framgår hur min tankegång är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...