Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel eller AMD (annan misslyckad dator)


Ceratos

Rekommendera Poster

Jag har nyligen inskaffat en AMD 1200 med Soltek KAV75 kort. GeForce3, 256 Mb, Nätverkskort, Videokort, SCSI, Modem, SB Live 5.1. Har uppdaterat alla drivisar osv.

Nu till problemet, efter ett tags användning med olika program, främst i Office XP, och med några fönster äppna så meddelar burken att minnet är slut. Alternativt blir det segare o segare till det stannar.

Diskettstationen fungerar bara i felsäkert läge när nätverkskort är installerat (har testat olika)

Har kollt runt en hel del och det har kommit fram att det är ME som buggar! Vilket jag ej köper.

Jag plockade över allt och till en Intel 867Mhz med ett annat soltek mk, då funkade allt utan problem.

Så det måste vara AMD eller moderkakan som bråkar, eller är det så enkelt att AMD hanterar nyttoproggen eller minneshanteringen sämre??

Om ngn har några synpunkter emmottages dessa tacksamt.

OBS funderar på att lämna tillbaka AMD o ta en P4 istället.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD cpuerna är vassa, billiga å bra. Moderkortsteknologin är dock i mitt tycke inte ännu mogen riktigt. Att sätta ihop "rätt" amd dator, är inte lika enkelt som motsv Intel dator, vilket både egen diger erfarenhet samt mängder med foruminlägg indikerar. Bästa är att läsa i recensioner vilka prylar som verkar lira ihop bra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så, om du vill ha en stabil dator som du slipper forska om för att den ska fungera, köp Intel. Har du tid, och inte den där extra tusenlappen, köp AMD.

 

Personligen har jag sett värre skräckexempel än detta, så jag skulle aldrig köpa AMD. Min P4-1,4 fungerar klockrent.

 

 

_______________________________________

"Never underestimate the power of stupid people in large groups"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--:August::--
Har kollt runt en hel del och det har kommit fram att det är ME som buggar! Vilket jag ej köper.
Varför kör du Me?Testade det i typ 2dar,sen bort med det.Sök lite och så ser ser du vad folk har för erfarenhet om det.Buggar,blårutor,segt,tar stoor plats.Kör med win98se eller 2k istället.

 

Mvh/Razor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm ME har funkat klanderfritt för mig i kombinationen Intel 867Mhz. Inte en enda blåruta och har använt det sedan det kom ut. Win 2K passar inte riktigt mig.

 

Felet för mig och andra som kör(t)AMD är det att moderkorten är den svaga länken.

Jag har idag fått klartecken från Soltek att kortet uppträder på ett icke önskvärt sett ner ett nätverkskort installeras. Jag kommer givetvis att få det nya moderkortet som ersätter det andra. Så ni andra som har solteks moderkakor kolla efter utbyte. Men för mig är det solklart ALDRIG mer AMD.

Kommer att bygga en P4.

 

Ang tjafset om ME och inte ME så ta reda på vad det är som strular istället för att skrika!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått dig rätt så väljer du P4 framför Athlon för att Soltek gör kassa moderkort???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag fått klartecken från Soltek att kortet uppträder på ett icke önskvärt sett ner ett nätverkskort installeras. Jag kommer givetvis att få det nya moderkortet som ersätter det andra. Så ni andra som har solteks moderkakor kolla efter utbyte. Men för mig är det solklart ALDRIG mer AMD.

 

Ööh... Låt mig se om jag förstår det här ordentligt:

 

Du har köpt ett uselt moderkort, vilket får dig att dra slutsatsen att processorn är dålig?

 

Det låter ju logiskt... Själv köpte jag en gång ett par Justek-högtalare som inte var så bra, därför ska jag aldrig mer använda en Epson-skrivare.

 

Dessutom hade jag en gång lite problem med min dammsugare från Electrolux, därför tänker jag aldrig mer köpa cd-spelare från Sony.

 

Okej, lite hårddraget, kanske, men det är märkligt många som sågar AMD för att somliga moderkort är kassa. Det finns ju faktiskt gott om moderkort till AMD som är riktigt bra, köp ett sådant i stället (det är bara att kolla lite recensioner innan man handlar).

 

/Björn G

 

[inlägget ändrat 2001-10-10 23:59:17 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...