Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva ut bilder på dvd med canon mg6150


Klooven

Rekommendera Poster

Hej, fick för ett är sedan en Canon pixma mg6150. Är nu intresserad om hur man skriver ut på dvd med den. Vet nån, om jag förstog rätt så man behöver nån speciell del till det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har en Canon Pixma MG5250 och brukar ibland skriva ut på DVD skivor, både foton men också enbart text.

 

Skrivaren måste ha ett särskilt utskriftack för att lägga in Printable CD/DVD och därefter förs det särskilda facket in i skrivaren för att skriva ut.


Du behöver särskilda skivor som klarar att skriva ut på.
Jag använder i huvudsak Verbatim DVD-R Printable.

Det sista i beteckningen betyder att dessa skivor kan skrivas ut i en bläckstråleskrivare.

Dessa har en särskild yta som man skriver ut på. Vanliga skivor kan man inte skriva ut på.
Skivorna är något dyrare än standard Verbatim DVD-R men jag brukar köpa mina på Elgiganten till hyfsat pris i 10-pack.

 

Exempel på printable (utskriftbara) skivor

post-73434-0-86702900-1381251745_thumb.png                 

post-73434-0-19717400-1381251745.png                        

 

 

I den medföljande programvaran till skrivaren så ställer man in skivans storlek och innercirkelns storlek, dra in bilden eller fotot man vill ha utskrivet samt man kan även lägga till egen text och sedan är det bara att montera skivan i det särskilda facket och följa anvisningarna på skärmen för att skriva ut.

 

Obs! dettaa fack förs inte in i skrivaren förrän på uppmaning av utskriftsprogrammet och för att kunna göra detta så behöver man åtminstone på min skrivare först fälla ned befintligt utskriftsfack.

 

Här finns manualer, drivrutiner och programvara att ladda hem.

Canon Pixma MG6150 bl.a. Handboken

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Får man ett fack med skrivarens paket, eller måste man köpa skilt? Jag tycker att jag inte fått ett fack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om skrivaren har stöd för att skriva ut på skivor, så följer naturligtvis allting med som behövs för att göra detta, inkl. instruktioner som du bör börja med att läsa igenom.

 

Det kan ju också vara så att på din modell så finns detta fack inbyggt i skrivaren.

 

Det känns igen på att det ofta är ungefär samma typ av fastsättning av CD/DVD skiva som det finns i datorns CD/DVD läsare.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag fick reklam inne i printerns paket var dom tjatade om att man kan skriva ut på dvd med den, såå jag får väl börja söka hemma :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Så här ser det ut vid skapande av skivutskrift med det tillhörande programmet CD-LabelPrint

 

I punkt 2 syns det separata skivfacket som jag har till min Canon Pixma MG5250

Den bilden kommer förövrigt fram oavsett vilket program jag använder för att skriva ut på CD/DVD och om rätt media är valt (skriv ut på skiva) samt fack G.

 

post-73434-0-43854300-1381331222_thumb.png

 

Brukar förvara skivfacket i den medföljande plastpåsen när det inte används, för att slippa få damm på den.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, fick för ett är sedan en Canon pixma mg6150. Är nu intresserad om hur man skriver ut på dvd med den. Vet nån, om jag förstog rätt så man behöver nån speciell del till det...

Jag kan inte se något på Canons webbsida att skrivaren skulle stödja utskrifter på DVD: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Printers/Inkjet/PIXMA_MG6150/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan stog det med liten text om utskrift på skiva, har också märkt i nån printermeny att man kan skriva ut på skiva direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut vid skapande av skivutskrift med det tillhörande programmet CD-LabelPrint

 

I punkt 2 syns det separata skivfacket som jag har till min Canon Pixma MG5250

Den bilden kommer förövrigt fram oavsett vilket program jag använder för att skriva ut på CD/DVD och om rätt media är valt (skriv ut på skiva) samt fack G.

 

Canon pixm MG5250 DVD-utskrift.PNG

 

Brukar förvara skivfacket i den medföljande plastpåsen när det inte används, för att slippa få damm på den.

Mvh

Jag har sett texten i programmet, när jag försökte printa...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan stog det med liten text om utskrift på skiva, har också märkt i nån printermeny att man kan skriva ut på skiva direkt.

Tack, nu såg jag ju det också :thumbsup:

 

Här är instruktionen:

http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG6150.aspx?faqtcmuri=tcm:87-776390&page=1&type=faq

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...