Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AKUT hjälp med scannern som heter HP photosmart C5180.


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Aha!

Nu börjar vi närma oss.

 

Fuktionen du valde kan inte användas eftersom enheten redan är upptaget av ett annat program

 

 

 

 

Vilket annat program är det då som är med i leken och spökar?

 

Tycker vi börjar från början, fullständigt, och så får jag veta exakt vad eller vilka program du installerat?

 

1. Har du, som jag skrev ovan i inlägg #21 avinstallerat alla program som har med HP att göra?

Om inte, gör detta, och är det flera, så ta varje enskilt program var för sig och avinstallera.

 

Glöm heller inte att avinstellaera detta senste sk.. "Twain" program.

 

2. Stäng sedan av datorn helt.

 

3. Koppla ur multifunktionsskrivaren och stäng av denna.

 

4. Vänta minst 10 sek.

 

5.Starta datorn och låt Windows starta, vänta minst 2-3 minuter.

 

6. Stoppa i den CD/DVD skivan till skrivaren du har och klicka Setup.exe eller om det heter något annat för att installera HPs (alla) program och drivrutiner.

 

7. Vid en punkt i installationen kommer det en anvisning om att ansluta skrivaren till datorns USB-port, samt slå på denna. Följ uppmaningen.

8. Låt HPs installationsprogram avsluta helt, om det vill att du skall starta om datorn - följ anvisningarna.

 

9. När allt är klart, kontrollera i Enhetshanteraren > bildenheter att skannern syns och därefter provar du att skanna ett dokument.

 

Obs! Det kan gott vara att via HPs installationsprogram som ligger på CD/DVD-skiva, så är det endast skrivarprogrammet samt skrivarens drivrutiner och att själva skannerprogram-installationen och dess drivrutiner ligger i en annan katalog och heter något annat. Detta är viktigt att kontrollera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Aha!

Nu börjar vi närma oss.

 

 

 

Vilket annat program är det då som är med i leken och spökar?

 

Tycker vi börjar från början, fullständigt, och så får jag veta exakt vad eller vilka program du installerat?

 

1. Har du, som jag skrev ovan i inlägg #21 avinstallerat alla program som har med HP att göra?

Om inte, gör detta, och är det flera, så ta varje enskilt program var för sig och avinstallera.

 

Glöm heller inte att avinstellaera detta senste sk.. "Twain" program.

 

2. Stäng sedan av datorn helt.

 

3. Koppla ur multifunktionsskrivaren och stäng av denna.

 

4. Vänta minst 10 sek.

 

5.Starta datorn och låt Windows starta, vänta minst 2-3 minuter.

 

6. Stoppa i den CD/DVD skivan till skrivaren du har och klicka Setup.exe eller om det heter något annat för att installera HPs (alla) program och drivrutiner.

 

7. Vid en punkt i installationen kommer det en anvisning om att ansluta skrivaren till datorns USB-port, samt slå på denna. Följ uppmaningen.

 

8. Låt HPs installationsprogram avsluta helt, om det vill att du skall starta om datorn - följ anvisningarna.

 

9. När allt är klart, kontrollera i Enhetshanteraren > bildenheter att skannern syns och därefter provar du att skanna ett dokument.

 

Obs! Det kan gott vara att via HPs installationsprogram som ligger på CD/DVD-skiva, så är det endast skrivarprogrammet samt skrivarens drivrutiner och att själva skannerprogram-installationen och dess drivrutiner ligger i en annan katalog och heter något annat. Detta är viktigt att kontrollera.

 

Mvh

Problemmet med denna process är och har varit att som du skriver i punkt 7;

 

Vid en punkt i installationen kommer det en anvisning om att ansluta skrivaren till datorns USB-port, samt slå på denna. Följ uppmaningen.

 

Det som händer där är att den inte känner av att jag kopplat in scannern/skrivaren. Så den "frågar" vill du kopla in vid ett senare tillfälle. Jag har bytt alla USB ingångar och försökt på alla sätt men den "känner inte av " inkopplingen...

 

Fråga 9... Hur skall en amatör som jag kunna hitta den katalogen...

Skivan är orange/gul och heter For Windows Vista version 8.0.1 2007 HPDC - Hp Photosmart C5100, C6100, C 7100 All-in-one-series

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9. Det gör du enligt mitt förra inlägg, dvs.

 

Windows XP Start > Kontrollpanelen > System > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Expandera "Bildenheter" i början => Visas skannern under Bildenheter (givetvis ansluten och påslagen)?

 

 

För detta är mycket viktigt.

 

 

 

men, och ett stort men,

Det som händer där är att den inte känner av att jag kopplat in scannern/skrivaren. Så den "frågar" vill du kopla in vid ett senare tillfälle. Jag har bytt alla USB ingångar och försökt på alla sätt men den "känner inte av " inkopplingen...

 

 

Detta tyder ju på ett hårdvaruproblem, men först och främst vill jag veta två saker:

1. Syns skanner i Enhetshanteraren?

2. Fungerar det att skriva ut som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

9. Det gör du enligt mitt förra inlägg, dvs.

 

Windows XP Start > Kontrollpanelen > System > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Expandera "Bildenheter" i början => Visas skannern under Bildenheter (givetvis ansluten och påslagen)?

 

 

För detta är mycket viktigt.

 

 

 

men, och ett stort men,

 

Detta tyder ju på ett hårdvaruproblem, men först och främst vill jag veta två saker:

1. Syns skanner i Enhetshanteraren?

2. Fungerar det att skriva ut som vanligt?

Svar JA - men viktigt är att i enhetshanteraren står det:

Bildenheter:

HP Photosmart C5100

Antar att det då är inkl. scannern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är enbart Skanner-delen som visas under Enhetshanteraren > Bildenheter

 

Oavsett huruvida skrivaren fungerar eller icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. allt är installerat och skrivaren fungerar således?

 

Hur var det med min sista Obs! punkt i inlägg # 26?

 

Citat:

 

Obs! Det kan gott vara att via HPs installationsprogram som ligger på CD/DVD-skiva, så är det endast skrivarprogrammet samt skrivarens drivrutiner och att själva skannerprogram-installationen och dess drivrutiner ligger i en annan katalog och heter något annat. Detta är viktigt att kontrollera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ok. allt är installerat och skrivaren fungerar således?

 

Hur var det med min sista Obs! punkt i inlägg # 26?

 

Citat:

 

Obs! Det kan gott vara att via HPs installationsprogram som ligger på CD/DVD-skiva, så är det endast skrivarprogrammet samt skrivarens drivrutiner och att själva skannerprogram-installationen och dess drivrutiner ligger i en annan katalog och heter något annat. Detta är viktigt att kontrollera.

Hur hittar jag denna ev. katalog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hittar jag denna ev. katalog?

Botanisera lite runt på skivan med Utforskaren?

Jag vet inte ens om det är så, men jag kan ju förstås kolla på HPs supportsida om där finns en skanner S/w för i så fall ligger allt klart och packat i en sådan.

 

När du börjar med att stoppa in skivan, är det då Autostart så installationsprogrammet kommer upp automatiskt, eller måste du själv gå in på tex. D: och skriva setup för att starta installationsprogrammet?

 

Om det är så, så borde det komma fram en program-meny med olika val, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu kanske det är läge att testa Ove Söderlunds tips igen

 

Om inte annat så får vi reda på något felmeddelande, kanske?

Bifogar alla bilderna kring "processen" att felsöka.

 

Öppnade utfroskaren på skivan och det var en massa filler RAR men en av filerna mapparna heter (på drivers) scanner och är 32 resp. 64

post-54989-0-28755100-1381579619_thumb.jpg

post-54989-0-74349000-1381579624_thumb.jpg

post-54989-0-14052600-1381579631_thumb.jpg

post-54989-0-30501300-1381579636_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi kan prova en sak om du orkar.

 

Öppna Enhetshanteraren och klicka på USB-styrenheter. Om det finns ett + tecken vid USB-root hub, klicka på det. Kommer Okänd enhet upp där? I så fall, högerklicka och välj Egenskaper. I rutan som kommer upp välj Information. Under Egenskap, klicka på pilen till höger och välj Maskinvaru-ID i listan. Kopiera första raden och klistra in i din nästa post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej

 

Vi kan prova en sak om du orkar.

 

Öppna Enhetshanteraren och klicka på USB-styrenheter. Om det finns ett + tecken vid USB-root hub, klicka på det. Kommer Okänd enhet upp där? I så fall, högerklicka och välj Egenskaper. I rutan som kommer upp välj Information. Under Egenskap, klicka på pilen till höger och välj Maskinvaru-ID i listan. Kopiera första raden och klistra in i din nästa post.

Så här ser det ut (se bild)

Hoppas så att kunna fixa detta.

Tog även egenskaper på skrivaren i enhetshanteraren och bif. även dom bilderna.Så vad är nästa steg?

post-54989-0-93438000-1381593583_thumb.jpg

post-54989-0-24675400-1381595149_thumb.jpg

post-54989-0-28959400-1381595154_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut (se bild)

Hoppas så att kunna fixa detta.

Tog även egenskaper på skrivaren i enhetshanteraren och bif. även dom bilderna.Så vad är nästa steg?

 

Ja, där fanns tydligen ingen Okänd Enhet och då spricker min teori, tyvärr. Jag kanske har missat detta, men har du provat att installera drivrutinerna som finns på HP's hemsida istället för de som finns på CD:n?

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2093&lc=en&cc=us&dlc=en&sw_lang=&product=1153481#N179

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kopplade in tehernetport också, men det hände inget. Borde det inte stått "Nu installeras programvara eller liknande" . Har aldrig använt den ingången tidigare. är en amatör, ska man förrutom koppla sladden göra nått mer? Nu står det igen: ”Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningscenter stänger nu.”

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=1153481&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se

 

Båda användarhandböcKerna innehåller information om hur din skrivare/scanner ansluts till ett nätverk,Rörigt men borde kunna förstås.

 

Då undviks ju problem med exempelvis en defekt USB kabel.

 

Jag kan vis av tidigare erfarenhet och av beskrivningen i tråden ej utesluta att kabeln är orsaken till strulet.Test av en ny fräsch kabel skulle jag göra .Jag antar att skrivaren liksom datorn har USB 2.0 anslutning och då duger inte en kabel avsedd för USB 1 standard eller en defekt kabel.

 

 Man kan ju styra scanningen från skrivarens panel och skicka resultatet till datorn (enligt manualen).Fungerar den metoden?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=1153481&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se

 

Båda användarhandböcKerna innehåller information om hur din skrivare/scanner ansluts till ett nätverk,Rörigt men borde kunna förstås.

 

Då undviks ju problem med exempelvis en defekt USB kabel.

 

Jag kan vis av tidigare erfarenhet och av beskrivningen i tråden ej utesluta att kabeln är orsaken till strulet.Test av en ny fräsch kabel skulle jag göra .Jag antar att skrivaren liksom datorn har USB 2.0 anslutning och då duger inte en kabel avsedd för USB 1 standard eller en defekt kabel.

 

 Man kan ju styra scanningen från skrivarens panel och skicka resultatet till datorn (enligt manualen).Fungerar den metoden?

 

LARSAS

 

Hej,

Det blir för komplicerat för mig. Så jag satsar på att köpa nu kabel. MEN - varför fungerar alla andra funktioner med nuv. kabel? Dvs. allt förrutom scannern? Sedan undrar man också vad som plötsligt gjort att detta problem från ingenstans uppkommit? Sladd/scanner har aldrig rörts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag skulle under de omständigheterna köpa kabeln med löfte om öppet köp även om förpackningen öppnats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle under de omständigheterna köpa kabeln med löfte om öppet köp även om förpackningen öppnats.

 

LARSAS

Det är viktigt att om du testar med en ny kabel att du först i kontrollpanelen avinstallerar skrivarens alla HP program och installerar allt igen. Naturligtvis ansluts nya kabeln först efter anmodan från installationsprogrammet..

 

Annars finns en risk att fel i installationen kvarstår.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det är viktigt att om du testar med en ny kabel att du först i kontrollpanelen avinstallerar skrivarens alla HP program och installerar allt igen. Naturligtvis ansluts nya kabeln först efter anmodan från installationsprogrammet..

 

Annars finns en risk att fel i installationen kvarstår.

 

LARSAS

 

Har nu köpt ny sladd.

 

Tog bort samtliga HP produkter och installerade ”denna gång” via HP´s sida och använde följaktligen då inte min skiva.

 

Nu visade det sig att den nya sladden ”reagerade” då man ombads att koppla in skrivaren vilket naturligtvis gladde mig.

 

Tidigare så fick jag ju upp meddelandet ”se om sladden mellan datorn och skrivaren är i och försök igen”.

 

MEN – efter ”ny” installationen och den ”nya sladden” så när jag klickar på ”Hp solution center” så kommer igen meddelandet ”Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningscenter stänger nu.” Jag körde även en HP Update och den installerade men på slutet "sa den" på den sista komponenten "Read Failed" se bif. bild. Men det kanske är sekundärt? Vidare så körde jag en "HP scan Doctor" se bif. bilder och då händer exakt samma sak som i början. Se alla bif. bidler.

 

Så vad gör jag?

 

 

post-54989-0-35091800-1381994851_thumb.jpg

post-54989-0-30720300-1381994861_thumb.jpg

post-54989-0-52284100-1381994868_thumb.jpg

post-54989-0-96201000-1381994888_thumb.jpg

post-54989-0-08430700-1381994896_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt ny sladd.

 

Tog bort samtliga HP produkter och installerade ”denna gång” via HP´s sida och använde följaktligen då inte min skiva.

 

Nu visade det sig att den nya sladden ”reagerade” då man ombads att koppla in skrivaren vilket naturligtvis gladde mig.

 

Tidigare så fick jag ju upp meddelandet ”se om sladden mellan datorn och skrivaren är i och försök igen”.

 

MEN – efter ”ny” installationen och den ”nya sladden” så när jag klickar på ”Hp solution center” så kommer igen meddelandet ”Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningscenter stänger nu.” Jag körde även en HP Update och den installerade men på slutet "sa den" på den sista komponenten "Read Failed" se bif. bild. Men det kanske är sekundärt? Vidare så körde jag en "HP scan Doctor" se bif. bilder och då händer exakt samma sak som i början. Se alla bif. bidler.

 

Så vad gör jag?

 

Om man antar att problemen beror på kabel eller anslutningar så är det ju kontakten i skrivaren som nu kvarstår som möjlig orsak. Om man lirkar på den i samband med okänd enhet eller "inte känns igen" blir det någon reaktion.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om man antar att problemen beror på kabel eller anslutningar så är det ju kontakten i skrivaren som nu kvarstår som möjlig orsak. Om man lirkar på den i samband med okänd enhet eller "inte känns igen" blir det någon reaktion.

 

LARSAS

Ingen reaktion.... Spontant skulle det vara och kännas bättre med en separat scanner? Har ju fått ngr. rekommendationer här. Är det då ett alternativ, dvs. ny scanner och behålla den nuv. "maskinen" för utskrift och kopiator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Separat scanner är väl inget dåligt alternativ jämfört med att skaffa en ny "all in one skrivare"

 

Det verkar inte som strulet med USB anslutning beror på kabel eller glapp i anslutningar.

 

Men varför inte se om den går att ansluta till ditt nätverk .Läser man installationsmanualen (den korta) så skall man:

 

Dra ur USB kabeln.------   Sätta i nätverkskabeln i skrivare och router. -------  Stoppa in installationsskivan. ---------  Välja nätverkskoppling------  Följa anvisningarna på skärmen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

    Separat scanner är väl inget dåligt alternativ jämfört med att skaffa en ny "all in one skrivare"

 

Det verkar inte som strulet med USB anslutning beror på kabel eller glapp i anslutningar.

 

Men varför inte se om den går att ansluta till ditt nätverk .Läser man installationsmanualen (den korta) så skall man:

 

Dra ur USB kabeln.------   Sätta i nätverkskabeln i skrivare och router. -------  Stoppa in installationsskivan. ---------  Välja nätverkskoppling------  Följa anvisningarna på skärmen .

Har nu betsämt mig för att den skall UT! Så här blev jag ju rekommenderad en scanner som ska täcka mina behov: http://www.dustinhome.se/product/5010186549/hp-scanjet-g3110/ Men nu är det hellre aktuellt med en scanner och skrivare/kopiator. Vilken maskin väljer jag då? Mest primärt är skanning/upplösning av "vanliga" foton dvs. inte diabilder. Så det är alltså skanningen som är den viktigaste delen. Vilken multimaskin (prisvärd) rekommenderar ni? BEHÖVER SNABB REKOMMENDATION

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...