Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AKUT hjälp med scannern som heter HP photosmart C5180.


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Egentligen är det scannern som är problemet. Det hela började för någon vecka sedan då jag skulle scanna. Den började som vanligt, sedan kom det upp något som ”sa” att det avbröts/stäng ner och försök igen.

 

Därefter fungerade det ett par gånger. Sedan började ”den” med att

”se om sladden mellan datorn och skrivaren är i och försök igen”.

 

Problematiken fortsatte ändå och jag bytte för ”brinnande livet” dom olika usb ingångarna på datorn utan resultat.

 

Igår så avinstallerade jag ”rubbet” och skulle återinstallera och allt var "frid och fröjd" -  tills att under installeringen så ”sa” den, att jag skulle koppla in sladden mellan skrivaren och datorn under installationen, vilket jag gjorde utan resultat?

Då fick jag frågan om jag ville slutföra installationen och sätta in skrivaren vid ett annat tillfälle, vilket jag då gjorde. Nu är skrivaren inkopplad och programmet installerat och när jag försöker få igång den så står det ”Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningscenter stänger nu.”

 

Har kört omstart av datorn också med hopp om funktion.

 

Dock när jag drar in och ut USB-sladden, så reagerar datorn och gör dom där ”ljuden” på att något kommit in. All hjälp mottages supersnabbt tacksamt av en amatör. P.s har en HP och kör VISTA och installationsskivan heter "For Windows Vista" version 8.0.1

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Testa att ladda hem och installera HP Print och Scan Doctor (HPPSdr.exe) från följande sida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=mp-120776-1&cc=se&dlc=sv&lc=sv&os=2093&product=1153481&sw_lang=

Hej!

Det hjälpte inte... Bifogat finner du dom 2 "upplysningarna" som uppkom. Suportalternativ fanns heller inte via telefon på modellen. Vad gör jag nu?

post-54989-0-24259500-1381147057_thumb.jpg

post-54989-0-11152800-1381147064_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Lite felsökningstips:

 

Testa med annan usb-kabel, som Jari skriver i föregående inlägg. Kvarstår problemet så är nästa steg att, om möjligt, testa att installera skrivaren på en annan dator. Fungerar skrivaren på den andra datorn är nog enda kvarstående rådet att ominstallera din HP-dator.

 

Skulle problemet kvarstå även vid test på annan dator, så är nog det troliga att usb-kontrollen i skrivaren som är trasig och det är knappast lönt att laga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Lite felsökningstips:

 

Testa med annan usb-kabel, som Jari skriver i föregående inlägg. Kvarstår problemet så är nästa steg att, om möjligt, testa att installera skrivaren på en annan dator. Fungerar skrivaren på den andra datorn är nog enda kvarstående rådet att ominstallera din HP-dator.

 

Skulle problemet kvarstå även vid test på annan dator, så är nog det troliga att usb-kontrollen i skrivaren som är trasig och det är knappast lönt att laga den.

Allt verkar funka, men inte scanningen. Min fråga är följande (ursäkta min amatörmässighet) - i.o.m. att jag kan skriva ut en sida som jag skriver - då borde ju enligt mig USB sladden vara okej? Allt verkar ok förutom just scannings delen. Det står drivrutins fel.

 

Scanningsdrivrutinen kan inte kommunicera med produkten och jag ombeds dra ut sladd och starta om datorn utan resultat...

 

Så utifrån det kan man åtgärda det härifrån eller är det bara att "slänga"? Sen tycker jag också att det är kontsigt att den "säger" - Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningcenter stänger nu. Den finns ju där men ändå inte?

 

Har nu även laddat ner utan resultat:

Programvara och drivrutiner med full funktionalitet för HP Photosmart C5100, C6100 och C7100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5y_Lk8T2CTw

 

På You Tube finns denna film som visar hur man ska göra om man har scanningsproblem gäller en HP maskin.  

Fanns en massa fel och bl.a. då på kin HP - dock så kostar det 29$ - är det en säker grej? Betalar gärna bara jag vet att det inte är oseriöst? Tack på förhand. P.s har Secunia och den har aldrig upptäckt nått på HP´n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns en massa fel och bl.a. då på kin HP

"kin HP"?

Låter underligt.

 

Jag rekommenderar alltid att man hämtar drivrutiner från tillverkarens webbplats och inte låter ett program från något annat företag hämta dem automatiskt. Har du prövat med att hämta drivrutinen/drivrutinerna från HP och installera dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

"kin HP"?

Låter underligt.

 

Jag rekommenderar alltid att man hämtar drivrutiner från tillverkarens webbplats och inte låter ett program från något annat företag hämta dem automatiskt. Har du prövat med att hämta drivrutinen/drivrutinerna från HP och installera dem?

Hej! Det skulle stå HP, slant på knappen. Så inget "kin" . Jag hämtade igår

utan resultat:

Programvara och drivrutiner med full funktionalitet för HP Photosmart C5100, C6100 och C7100 på HP sida. Finns det nått annat jag då kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Eftersom skrivaren fungerar men inte scannern, så är det inga fel på vare sig kabel eller usb-kontroller i maskinen. HP har en väldigt utförlig steg-för-steg-sida för att lösa scannerrelaterade problem i Windows Vista.

Det skadar inte att gå igenom varje steg i denna guide:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&docname=c01168561

 

Innan du jobbar igenom guiden, bör du ladda hem drivrutinen på följande sida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2093&lc=en&cc=us&dlc=en&sw_lang=&product=1153481

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Eftersom skrivaren fungerar men inte scannern, så är det inga fel på vare sig kabel eller usb-kontroller i maskinen. HP har en väldigt utförlig steg-för-steg-sida för att lösa scannerrelaterade problem i Windows Vista.

Det skadar inte att gå igenom varje steg i denna guide:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&docname=c01168561

 

Innan du jobbar igenom guiden, bör du ladda hem drivrutinen på följande sida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2093&lc=en&cc=us&dlc=en&sw_lang=&product=1153481

Har nu provat det och det funkar inte heller... Med en viss risk att jag gjort fel. Twain_32 ombads jag byta namn på till Twain_32old så nu har jag 2 mappar dvs. twain_32 resp. twain_32old / Kan jag ta bort mappen twain_32old. Skälet till frågan är att jag inser att det är bättre att köpa en ny scanner och lägga ner detta för mig ”mastodontprojekt”. Då till min nästa fråga, i.o.m. att skrivaren/kopiatorn i övrigt fungerar, skall jag då köpa separat enbart en scanner? Jag använder dock inte denna fotoskrivare till att skriva ut foton och undrar men den frågan är denna skrivare ”mycket bra” och bör behållas eller är det lika bra att köpa en ny ”allt i ett” skrivare?

 

Min största funktion som jag verkligen behöver är att kunna scanna bilder (behöver kunna göra det på upp till 600DPI och få toppkvalitet) samt att kunna scanna in dokument. Så vad rekommenderas i scanner väg om ”ni” nu kommer fram till att det räcker med att jag enbart köper just en scanner som komplement till vad jag idag har? Alternativt en allt i ett maskin. P.s vill inte bli ruinerad. Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Tråkigt att det inte gick vägen. Jag har bara en dundering, du skriver:

 

Då till min nästa fråga, i.o.m. att skrivaren/kopiatorn i övrigt fungerar

 

Menar du då att du kan stoppa in en papper i scannern och trycka på någon snabbknapp på maskinen och få en utskriven kopia av dokumentet? Om så är fallet så kanske det enklaste är att installera om datorn?

 

Om du önskar köpa en ny scanner så kanske denna scanner passar dig, baserat på den här test-recensionen. En helt ok hemma-scanner med goda prestanda/bra upplösning ska inte kosta mer än max 1000 kr. Har du däremot t.ex. behov av att scanna diabilder så är den samlade erfarenheten att då måste man titta på mer avancerade scanners alternativt en dedikerad diabilds-scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Skrivaren har ju en tehernetport också. Har du testat ansluta skrivaren denna väg till lokala nätverk?

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h30434.www3.hp.com/

 

På adressen här ovan till HP Forum språket är Engelska men det finns hjälp Jag fick själv hjälp när jag hade problem med min HP Photosmart All-In-One C310a. Sedan ang. Ove Söderlunds tips om HP Scanjet G3110 Jag har en sådan själv som jag använde till att skanna in Dia.bilder med Helt suverän kopiator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tråkigt att det inte gick vägen. Jag har bara en dundering, du skriver:

 

Menar du då att du kan stoppa in en papper i scannern och trycka på någon snabbknapp på maskinen och få en utskriven kopia av dokumentet? Om så är fallet så kanske det enklaste är att installera om datorn?

 

Om du önskar köpa en ny scanner så kanske denna scanner passar dig, baserat på den här test-recensionen. En helt ok hemma-scanner med goda prestanda/bra upplösning ska inte kosta mer än max 1000 kr. Har du däremot t.ex. behov av att scanna diabilder så är den samlade erfarenheten att då måste man titta på mer avancerade scanners alternativt en dedikerad diabilds-scanner.

Precis! Jag kan lägga in ett papper och kopiera. Men att omistallera hela datorn låter övermäktigt för en enkel amatör.... Eller? Samt ett sådant jobb och förlora allt innehåll för att ominstallera hela datorn? Eller kanske är det enda alternativet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej!

Skrivaren har ju en tehernetport också. Har du testat ansluta skrivaren denna väg till lokala nätverk?

/ Jari

Hej,

Kopplade in tehernetport också, men det hände inget. Borde det inte stått "Nu installeras programvara eller liknande" . Har aldrig använt den ingången tidigare. är en amatör, ska man förrutom koppla sladden göra nått mer? Nu står det igen: ”Inga HP enheter har upptäckts. HP lösningscenter stänger nu.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Jag kan lägga in ett papper och kopiera. Men att omistallera hela datorn låter övermäktigt för en enkel amatör.... Eller? Samt ett sådant jobb och förlora allt innehåll för att ominstallera hela datorn? Eller kanske är det enda alternativet?

 

 

Du måste säkerhetskopiera till en extern hårddisk eller bränna det du vill spara foto dokument o.s.v. till DVD skivor så du kan lägga in det när du ominstallerat Windows Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har försökt att läsa igenom lite snabbt vad du har för problem med i din multifunktionella skanner och skrivare.

 

Några saker som jag reagerar på och är mina synpunkter.

Detta har egentligen ingenting med att det är något problem med din dator eller Windows installation, dock så ligger troligen problemet i just din dator, i installationen av drivrutinerna - och där är det skannerdrivrutinen som fallerat.

 

Men först och främst - ur med enheten från alla anslutningar (inkl. trådlöst), Kontrollpanelen > Program Avinstallera allt som har med HP- att göra.

 

Jag känner igen problemet sedan tidigare på en av mina dåvarande HP Photosmart C6280 och med Windows XP SP3.

Problemet som du beskriver stämmer i detalj av vad jag då hade.

 

Jag försöker att komma på vad jag då gjorde, men en sak kan jag direkt säga: Ingen ominstallation av Windows - det är inte nödvändigt och heller inte lösningen!

 

  • Men det första och som alltid gäller; koppla aldrig in en multifunktionsskrivare på datorn, innan man kört  installationsprogrammet och därefter ansluter denna på uppmaning av installationsprogrammet.
    Detta är A och O.

 

 

När det gäller just skanning-funktionen på tex.en HP( eller Canon etc.) så krävs en särskild mjukvara, Ej samma som skrivardrivrutinen.

 

  • För att se om överhuvudtaget skannern känns igen av operativsystemet; gör följande:

Vista/Windows 7 > Start > i sökfältet skriv enhet > i rutan som kommer upp klicka Enhetshanteraren > expandera "Bildenheter" i början =>

post-73434-0-60834100-1381550870.png

 

 

Windows XP Start > Kontrollpanelen > System > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Expandera "Bildenheter" i början =>

post-73434-0-08368600-1381551570_thumb.png

 

Se efter noga nu, för om det då visas enligt mina exempelbilder ovan så gäller antingen det ena eller andra alternativet:

  • Visas skannern under Bildenheter (givetvis ansluten och påslagen)?
     

Om ja, då är det ingen fara och då kan du bara installera vilken som helst Twain skanner s/w tex. http://en.softonic.com/s/scanner-twain

Kom bara ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

 

När du skall skanna, så tex. i Adobe Photoshop, File > välj Twain som källa.

Det går även att skanna i MS-Office ifall du har detta.

 

Ehh, om Nej på frågan om skanner visas i "Bildenheter", så återkom.

Mvh ;)

 

Ps.Återkom i vilket fall somhelst så vi får höra hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej,

 

Jag har försökt att läsa igenom lite snabbt vad du har för problem med i din multifunktionella skanner och skrivare.

 

Några saker som jag reagerar på och är mina synpunkter.

Detta har egentligen ingenting med att det är något problem med din dator eller Windows installation, dock så ligger troligen problemet i just din dator, i installationen av drivrutinerna - och där är det skannerdrivrutinen som fallerat.

 

Men först och främst - ur med enheten från alla anslutningar (inkl. trådlöst), Kontrollpanelen > Program Avinstallera allt som har med HP- att göra.

 

Jag känner igen problemet sedan tidigare på en av mina dåvarande HP Photosmart C6280 och med Windows XP SP3.

Problemet som du beskriver stämmer i detalj av vad jag då hade.

 

Jag försöker att komma på vad jag då gjorde, men en sak kan jag direkt säga: Ingen ominstallation av Windows - det är inte nödvändigt och heller inte lösningen!

 

  • Men det första och som alltid gäller; koppla aldrig in en multifunktionsskrivare på datorn, innan man kört  installationsprogrammet och därefter ansluter denna på uppmaning av installationsprogrammet.

    Detta är A och O.

 

 

När det gäller just skanning-funktionen på tex.en HP( eller Canon etc.) så krävs en särskild mjukvara, Ej samma som skrivardrivrutinen.

 

  • För att se om överhuvudtaget skannern känns igen av operativsystemet; gör följande:

Vista/Windows 7 > Start > i sökfältet skriv enhet > i rutan som kommer upp klicka Enhetshanteraren > expandera "Bildenheter" i början =>

attachicon.gifSkanner 1 w7.PNG

 

 

Windows XP Start > Kontrollpanelen > System > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > fliken Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Expandera "Bildenheter" i början =>

attachicon.gifSkanner 1 wxp.PNG

 

Se efter noga nu, för om det då visas enligt mina exempelbilder ovan så gäller antingen det ena eller andra alternativet:

  • Visas skannern under Bildenheter (givetvis ansluten och påslagen)?

     

Om ja, då är det ingen fara och då kan du bara installera vilken som helst Twain skanner s/w tex. http://en.softonic.com/s/scanner-twain

Kom bara ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

 

När du skall skanna, så tex. i Adobe Photoshop, File > välj Twain som källa.

Det går även att skanna i MS-Office ifall du har detta.

 

Ehh, om Nej på frågan om skanner visas i "Bildenheter", så återkom.

Mvh ;)

 

Ps.Återkom i vilket fall somhelst så vi får höra hur det går.

Hej!

Du skriver;

 

Men det första och som alltid gäller; koppla aldrig in en multifunktionsskrivare på datorn, innan man kört  installationsprogrammet och därefter ansluter denna på uppmaning av installationsprogrammet.

Detta är A och O.

 

Dessvärre när den uppmaningen kommit så har jag kopplat in men den har "svarat" att inget finns inkopplat och om jag vill köra isntallationen och koppla in vid ett senare tillfälle... Vilket jag då gjort.

 

Verkar som om jag ändå kanske är "nästan framme" :-) . Nu laddade jag hem "Scanique" som ska fungera med Vista. Jag gjorde som du sa och i enhetshanteraren står det under bildenheter:

HP Photosmart 5100

 

Efter nedladdningen av Scanique, så till att börja med "säger den" att jag har en 14-dagars trialversion. Vidare så hittar den 3 alternativ för att välja "source":

  • WIA: HP Photosmart C5100
  • Twain: HP Photosmart C5100 Twain
  • Twain: VIA - Photosmart C5100

Oavsett vad jag väljer (antar att det skall vara den första) - Så när jag vill "se" en Preview Scan så händer absolut inget alls...

 

Men det känns som om detta skall komma att fungera? Lite mer hjälp tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Twain.

 

Men det skall väl gå att hitta en fullständigt gratis Twain?

 

Låt mig (eller andra för den delen) kolla lite mer och återkomma.

Men under tiden så kan du testa, som sagt, välj "Twain: HP Photosmart C5100 Twain"

 

Om vi lyckas hitta en gratis, utan "Trial" så är det bara att via Kontrollpanelen avinstellaera detta första program.

men prova först om det fungerar, för det är mycket viktigt att få höra.

 

Håller tummarna. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Twain.

 

Men det skall väl gå att hitta en fullständigt gratis Twain?

 

Låt mig (eller andra för den delen) kolla lite mer och återkomma.

Men under tiden så kan du testa, som sagt, välj "Twain: HP Photosmart C5100 Twain"

 

Om vi lyckas hitta en gratis, utan "Trial" så är det bara att via Kontrollpanelen avinstellaera detta första program.

men prova först om det fungerar, för det är mycket viktigt att få höra.

 

Håller tummarna. :thumbsup:

 

 

Tack så erhört mycket!!! :-) Men som sagt jag vill kunna framförallt scanna bilder och dokument men med "tryck" för just gamla bilder. Inte diabilder utan "vanliga" . I övrigt enbart dokument. Tack igen! Nu skall jag testa Twain: HP Photosmart C5100 Twain". Återkommer strax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

 

Twain.

 

Men det skall väl gå att hitta en fullständigt gratis Twain?

 

Låt mig (eller andra för den delen) kolla lite mer och återkomma.

Men under tiden så kan du testa, som sagt, välj "Twain: HP Photosmart C5100 Twain"

 

Om vi lyckas hitta en gratis, utan "Trial" så är det bara att via Kontrollpanelen avinstellaera detta första program.

men prova först om det fungerar, för det är mycket viktigt att få höra.

 

Håller tummarna. :thumbsup:

 

Tack så erhört mycket!!! :-) Men som sagt jag vill kunna framförallt scanna bilder och dokument men med "tryck" för just gamla bilder. Inte diabilder utan "vanliga" . I övrigt enbart dokument. Tack igen! Nu skall jag testa Twain: HP Photosmart C5100 Twain". Återkommer strax.

 

 

 

Nehe.. Fungerar inte. Den på ngt. vis "flashar upp" HP skrivaren så som det brukar när man skall scanna och sedan försviner texten och upp kommer istället texten:

 

Fuktionen du valde kan inte användas eftersom enheten redan är upptaget av ett annat program. I programmet som använder enheten sparar du arbete som inte sparats, stänger programmet och försöker igen.

 

Har stängt och börjat om utan resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...