Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm när laptopen är påslagen


Erik842

Rekommendera Poster

Jag har en Acer 5551G. Det var drygt 3 år sedan jag köpte den.

 

Nu i veckan slutade skärmen plötsligt att fungera utan att jag gjorde något speciellt med den.

 

Nu är den ständig svart även efter det att jag har tryckt på power-knappen. Så laptopen lyser och låter medan skärmen är svart.

 

Den låter inte annorlunda mot vad den brukar när den är påslagen.

 

Jag prövade att ladda ner senaste BIOS-filen för min laptop-modell och lade den på en USB-sticka.

Jag startade sen laptopen med stickan istoppad och höll inne Fn och Esc samtidigt (enligt en youtube-video kunde det här lösa svarta skärmar på Acer-laptops)

 

Men bortsett från laptopen låter och arbetar som aldrig någonsin förr (jag antar att detta beror på att den läser från USB-stickan) är det ingen skillnad -- skärmen är fortfarande svart.

 

Vad tror ni, är det fel på hårdvaran? 2-3 år är väl den genomsnittliga livslängden på laptops nu för tiden.

Finns det något jag kan göra, pröva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Du har inte möjlighet att testa datorn med en extern skärm om du har(eller platt TV) för att utesluta att skärmen/grafikkortet på din bärbara pajat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svar.

 

Jag kopplade datorn till en platt-TV nu via HDMI-kabel. Det var svart även på TV:n som annars automatiskt brukar slå över till datorns bild. Utesluter det här att skärmen/grafikkorten har pajat?

 

Det märkliga är att när jag slog på datorn igår fick jag bild och kunda logga in till Windows, trots att tio av tio tidigare uppstarter har genererat svart bild. Jag prövade igen, men därefter var det åter svart skärm (det är nästan så att man tror någon bråkar med en).

 

Vad tyder det här på, var kan felet ligga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...