Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återinstallera W7 efter rensning håddisk


Hämtaren

Rekommendera Poster

Jag läser  PCförAlla. Där får jag många goda råd om hur min PC skall hållas "frisk". Flera olika hjälpprogram blir tillgängliga via tidningen. Vissa faller en på läppen andra inte. Jag har hamnat i ett läge där min USB-ingång försvunnit. Nu har jag tänkt rensa hela PC:n och göra en ominstallation av Windows7 för att se om jag får en "friskare" PC. Jag vill veta vilken väg som är den enklaste och säkraste för att tömma min Dell Latitude E6510 på all information och sedan återinstallera Windows 7, för att därefter börja att återinstallera de program som jag nu anser jag behöver ha samt återkopiera de filer med text, bilder etc som jag skall ha kvar. Hur bör jag gå tillväga eftersom datorn inte visar USB-utgången? Drivrutinen för USB kanske går att hämta hem någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Såfremt det ikke er en USB 3.0 port, er der ingen separat driver til den. Den ligger derimod under sammen med Chipset driveren. Dog kan det skyldes et software problem, at maskinen ikke kan identificere den, og en re-install hjælper eventuelt også på dette. 

 

Du kan få hjælp til re-install her: http://dell.to/19u2qOk

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det är önskvärt att få veta vad du har för Service Tag, se etikett på datorns undersida, ska vara 7 tecken. Då är det lättare att peka ut rätt drivrutiner till just din dator.

 

För övrigt så bör det ha medföljt en cd/dvd som vanligtvis är grön eller grönsvart till din dator. Denna används för att ominstallera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är önskvärt att få veta vad du har för Service Tag, se etikett på datorns undersida, ska vara 7 tecken. Då är det lättare att peka ut rätt drivrutiner till just din dator.

 

För övrigt så bör det ha medföljt en cd/dvd som vanligtvis är grön eller grönsvart till din dator. Denna används för att ominstallera datorn.

Jag har DellSystemDetect installerad så den letar rätt på Tagen

XXXXXXX

 

Innan jag gör en ominstallation bör jag ta kopia på det som nu finns på disken men eftersom USB inte syns kan jag ivf icke gå den vägen för att skyffla över info. USB-stickan blinkar och lyser när jag sätter i den och de fungerar på andra delldatorer jag har (vostro 1700 o Latitude D800) och den har fungerat på denna Latitude E6510 förut men ej nu. Jag har återställt systemet till äldsta punkt jag fann och som jag vet låg inom den tid USB fungerade, Hur gå vidare?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Prova att ladda hem och installera chipset-drivern på följande sida:

http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1/DriverDetails/Product/latitude-e6510?driverId=R302424&osCode=ww1&fileId=2731118164&languageCode=sv&categoryId=CS

Klicka på "Hämta hem"-ikonen brevid där det står "NTEL_CHIPSET-SOFTWARE-INSTA_A05_R302424.exe"

 

Vad gäller att spara undan dina filer så beroende på hur pass mkt data det rör sig om, så skaffa en molnlagringstjänst, t.ex. Dropbox, Microsoft Skydrive eller Google Drive. Om du har möjlighet att koppla datorn i nätverk så kanske att kopiera data till uppmappad nätverksenhet. Ett annat alternativ kan även vara att skaffa en usb-sata-adapter och montera ur hårddisken och koppla den till en annan dator. Du har kanske brännarfunktion på cd/dvd-läsaren till datorn och då bränna ner filerna till cd/dvd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade redan fixat de driverna men laddade ner än en gång för att inte missa något. Ingen ändring. Hittade även hos Intel en tjänst som kollar ella ens Inteldrivers för att se om de har någon nyare version. Ser fortfarande inte min E-drive som USB-stickan brukar kallas. Det finns 4 portar på denna E6510 och jag har provat alla utan resultat. Vad återstår att testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ett långskott... har du din Latitude E6510 kopplad i nätverk och har mappade nätverksenheter? I så fall kan det vara så att en enhetsbokstav används av en nätverksenhet och i så fall kan inte Windows sätta en enhetsbokstav på din usb-sticka.

 

Ett sätt att kontrollera att så är fallet är att öppna startmenyn, högerklicka på "Dator" i högra kolumnen och därefter välja "Hantera". I fönstret som kommer upp, välj diskhantering. Syns din usb-sticka där som en volym fast utan enhetsbokstav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott... har du din Latitude E6510 kopplad i nätverk och har mappade nätverksenheter? I så fall kan det vara så att en enhetsbokstav används av en nätverksenhet och i så fall kan inte Windows sätta en enhetsbokstav på din usb-sticka.

 

Ett sätt att kontrollera att så är fallet är att öppna startmenyn, högerklicka på "Dator" i högra kolumnen och därefter välja "Hantera". I fönstret som kommer upp, välj diskhantering. Syns din usb-sticka där som en volym fast utan enhetsbokstav?

Ett enkelt snabbt svar

NEJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara USB minnet som det är fel på. Har du några andra USB enheter, som du kan testa med och se om de hittas? Det går att spara filer utan att använda ett USB minne.

 

Om du gör en Anpassad installation av Windows, skapas en mapp, Windows.old, där dina filer sparas. Dessa kan du sedan flytta till den nya Windows, innan du tar bort Windows.old med hjälp av Diskrensning.

 

En annan möjlighet är att skapa en ny partition på hårddisken och flytta över det du vill spara till den partitionen. När du sedan installerar Windows igen så var noga med att inte formatera den partitionen. När valmöjligheten kommer upp, vilken slags installation du vill göra, väljer du Anpassad. Sedan väljer du partition. Klickar du sedan på Enhetsalternativ i samma dialog ruta, kan du välja att formatera den partitionen om du inte vill skapa Windows.old mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara USB minnet som det är fel på. Har du några andra USB enheter, som du kan testa med och se om de hittas? Det går att spara filer utan att använda ett USB minne.

 

Om du gör en Anpassad installation av Windows, skapas en mapp, Windows.old, där dina filer sparas. Dessa kan du sedan flytta till den nya Windows, innan du tar bort Windows.old med hjälp av Diskrensning.

 

En annan möjlighet är att skapa en ny partition på hårddisken och flytta över det du vill spara till den partitionen. När du sedan installerar Windows igen så var noga med att inte formatera den partitionen. När valmöjligheten kommer upp, vilken slags installation du vill göra, väljer du Anpassad. Sedan väljer du partition. Klickar du sedan på Enhetsalternativ i samma dialog ruta, kan du välja att formatera den partitionen om du inte vill skapa Windows.old mappen.

Jag har flera olika minnesstickor som alla visar innehållet på en av mina andra PC:ar dock inte någon numera på denna Dell Latitude E6510. Samma gäller om jag försöker koppla in en kamera för att föra över bilder eller uppdatera en Garmin GPS. Det är helt stängt nu på denna PC. Är det någon Tjänst som skall rulla för att Enheten skall bli synlig? Jag har tagit bort ALLA program som pga rek från PCförAlla blivit installerade för att få upp snabbheten i min PC. Har någon någon annan infallsvinkel för att kunna lösa detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en återställningspunkt innan du började rensa datorn? Om du inte vill prova det jag redan nämnt, kan du försöka med en återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har DellSystemDetect installerad så den letar rätt på Tagen

XXXXXXX
Innan jag gör en ominstallation bör jag ta kopia på det som nu finns på disken men eftersom USB inte syns kan jag ivf icke gå den vägen för att skyffla över info. USB-stickan blinkar och lyser när jag sätter i den och de fungerar på andra delldatorer jag har (vostro 1700 o Latitude D800) och den har fungerat på denna Latitude E6510 förut men ej nu. Jag har återställt systemet till äldsta punkt jag fann och som jag vet låg inom den tid USB fungerade, Hur gå vidare?

 

 

Jeg har bedt moderator om at redigere i dit indlæg, da servicetag aldrig bør gives i offentlige forum. Dette er en følsom oplysning, og kan i de forkerte hænder misbruges. 

 

Som tidligere nævnt, så kan USB problemet være relateret til software, og en re-installation vil muligvis rette dette. Du kan tage backup via DVD istedet. 

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stilla fråga???

 

Har du:

 

1: Kontrollerat i Enhetshanteraren så inget rött kryss eller utropstecken visas för USB-styrenhet??

 

2: Har du kollat i tillförlitlighetshistoriken ifall några fel anges däri??

 

Detta är i alla fall den första felsökning jag hade börjat med i din situation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia hjälpte mig i en tidigare tråd och där ingick att skapa en boot-CD till mitt dåvarande XP-system. Jag har denna bootcd (REATOGO) kvar. Jag testade att boota från den och då kunde min E-drive bli synlig!!!!!!! Så var kan felet nu ligga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu ingen skulle kunna hjälpa dig att få igång USB-minnet inifrån vanliga Windows så kan du väl använda Reatogo-skivan för att säkerhetskopiera dina viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Emsisoft djupscanning och en TSkiller från Kaspersky?, men då jag läst att detta fel med att USB ej syns kan bero på just virus undrar jag om någon känner till något program som kan väldigt djupt in i datorn och kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TDSSKiller från Kaspersky är just ett program som letar efter rootkit och sådana nästlar sig in väldigt djupt i datorn. Har något program hittat något skadligt i datorn?

För om ingenting hittar något överhuvudtaget är det inte särskilt sannolikt att där finns något, för några spår brukar ju kunna hittas av något program i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har naturligtvis snurrat runt på alla tänkbara helpsiter. Jag har till slut kommit fram till följande. När jag avinstallerar allt med USB och bootar om så har jag tillgång till USB-minnet tills dess att datorn återinstallerar samtliga drivrutiner. Då försvinner min E:-disk = USB-minnet. Jag har uppdaterat enligt Dell och Intel till de senaste men det är tydligen fel. Hur kan jag gå bakåt angående drivrutinsversionerna (om det nu finns några) och ladda in dom i datorn. Följande svar vid ombootning och ominstallation av drivrutinerna:

Intel® Series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B34  Klar att användas

USB rot-nav (hub)                                                                                                     Klar att användas

USBDeviceShare USB Device stub                                                                           Klar att användas

Intel® Series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B3C  Klar att användas

USB rot-nav (hub)                                                                                                     Klar att användas

USBDeviceShare USB Device stub                                                                           Klar att användas

 

Intel® osv   använder drivrutin Intel 9.1.1.1020 datum 2009-08-20

USB rot-nav  använder drivrutin Microsoft 6.1.7601.18251 datum 2006-06-21

USBDeviceShare använder drivrutin SysNucleus 1.4.0.1 datum 2012-06-12 ......Denna fanns dock icke i PC vid när den köptes för 3 år sedan.

Jag är fundersam över denna.

Någon som vet?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ! men jag har gått igenom samtliga  installerade program för att se om där ligger något som skulle kunna tänkas fungera på det sättet. Utan resultat. De enda program som jag laddar ner kan vara de som finns via PCFörAllas programbank, Vissa kan se intressanta ut men som sagt det finns inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du något med USBDeviceShare i Enhetshanteraren?

Får du igång USB-minnet om du bara avinstallerar den drivrutinen i stället för alla USB-relaterade enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns 2 underdetaljer till USBDeviceShare USB Device Stub. Jag tog bort alla genom att enbart klicka på denna. Startade om. Nu fick jag 3 underdetaljer

som heter lika som den ovan. Jag tittade på informationen och där Plats anges står följand:Port_#001.Hub_#001

Port_#001.Hub_#002  För denna står att jag måste starta om dator för att ändringarna skall börja gälla

Port_#008.Hub_#004

Hela tiden nu så syns och fungerar E-driven.

Jag startar om och nu har Port_#008.Hub_#004 försvunnit och det har även E-driven för USB-minnet!!!

Jag uppmanas inte heller att starta om någon fler gång för Hub 2 som förut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att hänga med. Har det blivit bättre eller sämre?

Slutresultatet är att jag inte nu heller får tillgång till USB-minnet. Det verkar dock vara något med USBDeviceShare som spökar eftersom när jag tog bort det huvudnamnet med två likadana undernamn (klicka på + för att se dom) så kom E-driven tillbaka men som jag skrev så blev det 3 undernamn varav 1 nu var kopplad till port 8 hub 4. De två övriga var kopplade till Port 1 hub 0001 resp 0002. För den som var kopplad till Port 1 Hub 2 angavs att att jag måste starta om datorn för att maskinvarukonfigurationen skulle få effekt. När jag startade om blev allt som innan. Jag har alltså inte tillgång till USB nu heller. Jag tog en Prnt Scrn för att visa hur enhetshanteraren såg ut men jag fick inte klistra in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...