Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jofilla04

Kommer inte in på mitt wifi?

Rekommendera Poster

jofilla04

Har precis flyttat och beställt nytt bredband med tele2. Jag får igång nätet med kabel utan problem, och har full styrka på samtliga apparater på wifi med min router, iphone, ipad och pc. 

Men mitt problem är att trots att jag har full styrka så har jag ingen uppkoppling mot internet när jag kör på wifi. 

Jag undrar då vad som är fel? Är det att jag har en gammal router (Netgear JWNR2000v2) och kopplar upp mig mot mitt gamla hemnätverk, om det är att jag har jobbdator trots att den har kopplat upp sig mot samma hemnätverk i andra hemmet, eller om det är något fel på routern? 

Behöver jag göra en ominstallering? 

 

Tacksam för hjälp, känner mig helt lost! 

Mvh Josefin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Har du "inte internet" på alla trådlösa enheter eller gäller detta fel bara den gamla jobbardatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jofilla04

Har du "inte internet" på alla trådlösa enheter eller gäller detta fel bara den gamla jobbardatorn?

På ingen av mina enheter. Har full "täckning" på både mobil, padda och dator, men ingen uppkoppling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Då sitter förmodligen felet i routern.

När du skriver att du "får igång nätet med kabel utan problem" - är det då med kabel till routern eller direkt till modemet?

 

Har du möjlighet att göra en reset av routern eller har du en massa inställningar (portforwards osv.) som du är "rädd om"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jofilla04

Då sitter förmodligen felet i routern. När du skriver att du "får igång nätet med kabel utan problem" - är det då med kabel till routern eller direkt till modemet? Har du möjlighet att göra en reset av routern eller har du en massa inställningar (portforwards osv.) som du är "rädd om"?

Med kabel från uttaget i väggen rätt in i datorn. Inte via routern. Det är när jag kopplar kabeln från vägguttaget till routern och ska köra trådlöst som det inte funkar, trots att alla lampor lyser klargrönt på routern. 

Jag förstår inte riktigt vad som menas med portforwards? :) Om jag gör en reset av routern, är det som att göra en ny installering? Jag har kollat Netgears hemsida och där finns manualen jag använde mig av sist, men det står inget direkt om reset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Nja en reset återställer routern som den var vid leverans, man brukar trycka in ett gem eller liknande. Ska kolla i manualen.

 

När man kör via ADSL (vilket du inte verkar göra) måste man vänta 10-30 minuter från det att man ansluter en ny enhet för att det ska fungera. Kanske gäller liknande vid "uttag i väggen"?

Testa att:

Stänga av datorn. Ta ur kabeln. Vänta 30 minuter. Anslut routern och starta den. Vänta 5 minuter. Anslut datorn med kabel till router och kolla om du kommer ut på nätet.

Om inte - surfa in via webbgränssnittet på routern och kolla inställningarna, typ Status och Connections.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
Postad (redigerade)

Får en dator internet om du kopplar en kabel från routern till den?

Går det att komma till routerns inställningssidor?

Hur lång tid har det gått från att du ansluter en dator till väggkontakten tills du ansluter routern? Tänker på att det är möjligt att internetleverantörens utrustning har kopplat ihop sig med datorn och det tar tid innan den vill acceptera att kommunicera med något annat.

 

Såg att Mikael63 redan varit inne på samma spår.

Redigerad av Cecilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jofilla04

Nja en reset återställer routern som den var vid leverans, man brukar trycka in ett gem eller liknande. Ska kolla i manualen.

 

När man kör via ADSL (vilket du inte verkar göra) måste man vänta 10-30 minuter från det att man ansluter en ny enhet för att det ska fungera. Kanske gäller liknande vid "uttag i väggen"?

Testa att:

Stänga av datorn. Ta ur kabeln. Vänta 30 minuter. Anslut routern och starta den. Vänta 5 minuter. Anslut datorn med kabel till router och kolla om du kommer ut på nätet.

Om inte - surfa in via webbgränssnittet på routern och kolla inställningarna, typ Status och Connections.

 

Får en dator internet om du kopplar en kabel från routern till den?

Går det att komma till routerns inställningssidor?

Hur lång tid har det gått från att du ansluter en dator till väggkontakten tills du ansluter routern? Tänker på att det är möjligt att internetleverantörens utrustning har kopplat ihop sig med datorn och det tar tid innan den vill acceptera att kommunicera med något annat.

 

Såg att Mikael63 redan varit inne på samma spår.

 

Får en dator internet om du kopplar en kabel från routern till den?

Går det att komma till routerns inställningssidor?

Hur lång tid har det gått från att du ansluter en dator till väggkontakten tills du ansluter routern? Tänker på att det är möjligt att internetleverantörens utrustning har kopplat ihop sig med datorn och det tar tid innan den vill acceptera att kommunicera med något annat.

 

Såg att Mikael63 redan varit inne på samma spår.

Hej!

Nej jag kommer inte ut på internet om jag kopplar datorn med kabel till routern. 

Hur kommer jag åt routerns inställningssidor? *Känner mig som en idiot som frågar*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

 

Nej jag kommer inte ut på internet om jag kopplar datorn med kabel till routern. 

Har du väntat 20-30 minuter?

 

Kan du öppna kommandotolken? (jag antar du har Windows på gamla jobbardatorn)

 

Start - Kör, skriv CMD, tryck ENTER

Svart skärm/ruta

Skriv ipconfig tryck ENTER

Kolla efter en rad med Default Gateway och vilka siffror som står där ex. 192.168.1.1

 

I Webbläsaren skriver du de siffrorna utan http eller www

 

Edit: går att testa med  http://www.routerlogin.net också...

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Standardinställningarna är just 192.168.1.1 och om ingen ändrat så är det admin som användarnamn och password som lösen.

 

I manualen på sidan 105, eller 6-5, står om "Connection Status"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jofilla04
Postad (redigerade)

Har du väntat 20-30 minuter?

 

Kan du öppna kommandotolken? (jag antar du har Windows på gamla jobbardatorn)

 

Start - Kör, skriv CMD, tryck ENTER

Svart skärm/ruta

Skriv ipconfig tryck ENTER

Kolla efter en rad med Default Gateway och vilka siffror som står där ex. 192.168.1.1

 

I Webbläsaren skriver du de siffrorna utan http eller www

 

Edit: går att testa med  http://www.routerlogin.net också...

Jag har testat nu, väntat 30 min osv, men kommer ändå inte ut på internet när jag har datorn kopplad till routern via kabel. Jag har kollat och testat att logga in via de siffror du anger men då säger den att jag är unauthorized? Är det där felet ligger? Men jag bör ju inte vara unauthorized när jag loggat in med rätt användarnamn och lösen. 

Testat routerlogin också men kommer inte ut.

Redigerad av jofilla04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Verkar som att en reset av routern behövs, om inte annat bara för att utesluta just det.

En koll ang. DHCP på den trådbundna anslutningen på datorn kanske behövs men testa reseta först.

 

Text hämtat från manualen enligt länk i inlägg #8:

 To use the restore settings button:

1. Locate the restore factory settings button on the rear panel of the router.
2. Use a sharp object such as a pen or a paper clip to press and hold the restore factory settings 
button for about 5 seconds, until the Power light begins to blink.
3. Release the restore factory settings button, and wait for the router to restart, and for the Power 
light to stop blinking and become solid green.

(Routern måste alltså vara påslagen när man gör detta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...