Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ominstalleras en OEM version av Windows?


AK-61

Rekommendera Poster

En dator med OEM version av Windows, hur görs en ominstallation när Windows är för installerat

och ingen CD/DVD finns?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows 8 vet jag inte annars borde du bara kunna göra följande:

 

1. Kolla vilken Windows-version du har och ladda ner en laglig kopia av den (.iso-fil)

2. Bränn ISO-filen till en DVD-skiva (som "bootbar")

3. Om du inte har tillgång till din Licensnyckel använd ex. Belarc Advisor för att se nyckeln och sedan skriva ner den, http://www.belarc.com/free_download.html

4. Boota från DVD-skivan och installera operativsystemet, skriv in licensnykeln när den efterfrågas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator med OEM version av Windows, hur görs en ominstallation när Windows är för installerat

och ingen CD/DVD finns?

Jag föreslår att du använder den funktion för återställning till leveransskick som datortillverkaren lagt in. Till att börja med bör du göra återställningsskivor så att du kan installera om även när hårddisken kraschar.

 

Hur man gör ovanstående bestäms av datortillverkaren och varierar mellan olika datormodeller. Därför måste man kolla i datorns manual som går att ladda ner från datortillverkarens webbplats normalt (ibland finns den även installerad). Om du har svårt att hitta manualen får du berätta vad för datormodell du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det knepiga med Microsofts operativ, som kanske finns att ladda ner, är att enligt Microsoft, så anser dom alla kopior som inte enligt dom är godkända hos någon med försäljningslicens, för nedladdning, inte får användas i en dator.

Så har dom svarat mig flera gånger när jag har frågat, varifrån jag hämtar en nedladdningsbar nätkopia.

 

Och det är då i stort sett bara dom fysiska butiker och nätbutiker som normalt säljer Microsoft operativ med olika licenser.

Då ramlar i stort sett allt som går att ladda ner från nätet i någon form.

 

Och att hitta en sådan laglig kopia av XP som denna tråd handlar om, är nog omöjligt, eftersom XP inte säljs längre någonstans.

Möjligt att det går att få igång den återställningspartition som kan finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Licensnyckeln brukar finnas på en äkthets ettiket fastklistrat på

dator lådan. Det var bara en almän fråga hur man gör för att ominstallera

en OEM version!

 

Om en person har fått problem med datorn och behöver

göra en ominstallation utan att gjort återställningskivor kan dessa skapas

senare och kommer dessa att fungera?

 

Är metoden lika för Windows 7 som Windows XP för att ominstallera OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Man kan göra återställningsskivor en gång och så länge som hårddisken är hel går det bra att göra dem.

 

2. Ja, i princip men detaljer under installationsförloppet varierar, både för olika Windows-versioner och för olika datormodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Cecilia!

Själv har jag bara använt CD/DVD skivor med Windows OS på och

inte OEM versioner! Har en bekant som kanske behöver utföra en

ominstallation för Windows 7 OEM version! Då vet jag hur man gör!

 

Tack för all hjälp!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd detta verktyget , där får du fram b.l.a licens nyckeln som används. 

Om det är en standard licens som kommer från någon tillverkare ska du inte ta för givet att det kommer funka att aktivera windows med den licensen eftersom att den då kommer tala om att detta är en standard licens som inte går att aktivera (säger det av egen erfarenhet) 

 

 

/Jessar94

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...