Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TIME återger datum?


martine

Rekommendera Poster

Har en MySQL-databas där jag i en kolumnen angett den som typen TIME. I själva databasen lagras sen uppgifterna med sekundupplösning, vilket inte är ett jätteproblem. Däremot är det ett betydligt större problem att hela dagens datum återges tillsammans med den inmatade tidpunkten när man hämtar datan från databasen, exempelvis "2013-10-02 13:00:00" om det endast är "13:00" som angetts.

 

Någon som har ett bra tips på vad man kan göra för att endast tiden ska anges? För stunden har jag löst det genom att ändra typen till TEXT, men då kommer jag få problem längre fram i kodningen när jag ska jämföra olika tider med varandra.

 

 

Tack på förhand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns rent spontant som att du har fått något annat än en time kolumn om du får med datum.

 

Eller är det kanske så enkelt att din asp-kod inte förstår datatypen. Men om du vill ha ut enbart tiden så kan du använda DatePart funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

För mig känns det smidigare att få ut rätt tider och format direkt ur SQL-resultatet utan inblandning av utomstående funktioner. Fungerar denna rad?

 

SELECT DATE_FORMAT(`tidkolumn`, '%H:%i') AS tid;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...