Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med en dator som jag ska köpa


Benramin567

Rekommendera Poster

Tjenare! 

 

Jag har tänkt köpa en ny dator för ca. 6-6,5k kronor. Jag har dock ett problem, jag kan knappt något om datorer och jag har tänkt köpa en i delar. Jag vet inte om dessa delar är bra eller om dem passar tillsammans. Om ni skulle kunna hjälpa mig med det vore toppen. 

 

http://i.imgur.com/7s7pJ6d.jpg

 

Ge så klart synpunkter om något är helt galet.

 

Tack för hjälpen

 

EDIT: Jag har tänkt köpa en gaming dator. Glömde skriva det, så bra att ni nämnde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du knappt vet nått om datorer och tänker köpa en dator i delar, ja då bara avråder jag.

Antag att datorn krånglar, vad gör du då?

Hur vet du vilken del det är fel på?

 

"Pros: None that I can think of.

Cons: Not only was it DOA but the manual reported it was only good for DDR3 1333 without overclocking, while the listing says up to DDR3 1866 without OC. Not sure whether it was a listing error or if it was on Asus' end but I've wasted a week now making sure it was actually the board and not some other component and then getting my RMA issued.

Other Thoughts: RMA was issued promptly and Newegg paid the return shipping, so thumbs up for that at least."

 

från

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=13-131-851&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=-1&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Page=2#scrollFullInfo

 

Det är inget dåligt moderkort (med dagens generellt låga nivå jämfört med för några år sedan) så det kan gå bra.

Men vad gör du om datorn krånglar?

 

Förr var det lätt hitta

testat och kompatibelt minne hos ASUS

testat och kompatibla processorer hos ASUS

men nu grejar jag det inte?

http://www.asus.com/Motherboards/M5A99FX_PRO_R20/#overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en bror och några kompisar som kan datorer bra, så det borde inte vara något större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Moderkortet Asus M5A99FX Pro R2.0 har ATX formfaktor (30.5 cm x 24.4 cm)

 

Datorlådan (som är liten) Fractal Design Core 1000 Usb 3.0 klarar endast mATX, Mini ITX, DTX moderkort.

M.a.o. är chassit för litet för moderkortet.

 

Maxhöjd på CPU kylaren är endast 148mm i den lådan och det betyder att Cooler Master Hyper 212 Evo som är 159mm hög inte kommer att passa i datorlådan.

 

Du kan också läsa en test av Fractal Design Core 1000 som AnandTech har gjort och det fick inga höga betyg, Fractal Design har gjort mycket bättre chassin.

 

 

Minnenas kompatibilitet med moderkortet samt det övriga har jag inte tittat på.

 

Tipsar också om att läsa NordicHardware Svenska SSD guiden och där kan man i slutet läsa omdömen och rekommendationer.

Mvh

 

Ps. vertpres tips ovan är bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...