Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VLC 2.1 "Rincewind" är här


mbgtmari

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Det var ett bra tips mbgtmari.

 

Jag hade VLC ver. 2.0.8 "Twoflower" och även om den är inställd på att söka efter uppdatering vid uppstart och fråga om man vill installera nu eller senare, så verkar detta bara fungera inom "samma versions familj", så att säga, i detta fallet ver. 2.0.x "Twoflower" och tidigare ver. 1.1.x "The Luggage" där manuell hämtning till ver. 2.0.x då också måste göras.

Hjälper heller inte att klicka på Hjälp > Leta efter uppdateringar.

 

Och ver. 2.1.x "Rincewind" som verkar hanteras som en uppgradering och inte uppdatering från ver. 2.0.x "Twoflower" som VLC Code name antyder, måste manuellt hämtas och installeras.

 

Många andra program som det gäller samma sak för tex. gratis Adobe Reader där uppgradering från ver. X (10) till XI (11) manuellt måste hämtas, även om jag kan tycka att VLCs versionsnummer från 2.0.x till 2.1.x fortfarande borde räknas som uppdatering.

 

Men det är klart, det gäller väl olika för olika programsviter och programutvecklare, bara att jämföra med Windows 8 och Windows 8.1 vilken är en uppgradering med nya funktioner som inte kan fås via Windows update.

 

Mvh

 

Ps. VLC 2.2.x "WeatherWax" ligger i röret tydligen, enligt länken ovan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste att 2.1.0 skulle ersätta 2.08 på grund av utvecklaren Jean-Baptiste Kempfs svar i den här tråden:
https://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=14&t=113077 och detta meddelande:
https://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=14&t=113882

Däremot visste jag inte att kodnamnen hämtats från figurer i Terry Pratchetts Skivvärlden. Tack för den länken! Tvåblomster är Skivvärldens förste turist och Rensvind är "en oduglig trollkarlsstudent (av sina kollegor ansedd som den magiska motsvarigheten till numret noll) vid Osynliga universitetet i Ankh-Morpork och tillbringar mesta delen av sin tid att springa ifrån olika personer som, av diverse orsaker, vill döda honom", enligt svenska Wikipedia. (Mormor Vädervax är "Skivvärldens mäktigaste häxa".)

 

Jag har tidigare läst utdrag ur Terry Pratchetts verk och minns att jag tyckte fantasyparodin var rolig men borde nog läsa hela första boken i alla fall. Jag blir rätt sugen på att göra det när jag läser beskrivningen av figurerna i Wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...