Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få ljud från min TV till LG Hemmabiosystem?


olsson-dahl

Rekommendera Poster

Hej!

Lite rudis på detta med ljudkopplingar.
Jag bifogar en bild på ingångar/utgångar på min Philips TV samt nyinköpta LG Hemmabiosystem 2.1.

 

Ljudet funkar OK när jag spelar en bluray eller DVD från LG biosystemet.

Men hur kopplar jag och med vilken kabel för att få ljudet från min TV ut i hemmabiosystemets högtalare?

Mvh
Tommy

 

 

post-130706-0-01509000-1380483809_thumb.jpg

post-130706-0-55684300-1380483812_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den TV du har är inte enligt bilderna utrustad med analog ljudanslutning ut. Normalt brukar de kontakter som är benämnda EXT1 och EXT2 (Scart) innehålla såväl ljud in som ljud ut.

Enligt bilden är de inte av full-scart-modell, vilket innebär att de enbart har stöd för ljud in till TV och skickar inget ljud ut.

 

Du kan således inte, med vägledning av de bilder som finns, få något ljud från din TV till din ljudanläggning utan att inköpa en extra box som gör om signalen från TVns S/PDIF till en optisk signal och matar in den i ljudanläggningens "Optical In".

 

Hittar inte denna artikel på t.ex. Prisjakt så jag länkar direkt till några butiker:

 

http://www.kabelbutiken.com/aktiv-koaxial-till-optisk-toslink-konverter

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/signalomvandlare/koaxial-till-optisk-omvandlare-p37215

 

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/tillbehr/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/hq-convertercoaxialtooptical/160106.3174/

 

Någon av ovanstående eller liknande produkt skulle kunna fungera för dig.

 

Vad jag kan se är det en koax-utgång från din TV och en optisk ingång på din ljudanläggning. Det innebär att produkten du behöver skall ha en koax-ingång och en optisk utgång, så som ovanstående enheter bör vara.

 

Du behöver köpa till kablage för detta också. RCA-RCA-koaxialkabel för koppling mellan TVn och boxen samt optisk kabel, sannolikt Toslink, mellan boxen och och din ljudanläggning.

 

Var dock noga med att se till att ljudet från TVn inte går tillbaka till TVn via ljudanläggningen och HDMI-anslutningen. Det kan ge rundgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den TV du har är inte enligt bilderna utrustad med analog ljudanslutning ut. Normalt brukar de kontakter som är benämnda EXT1 och EXT2 (Scart) innehålla såväl ljud in som ljud ut.

Enligt bilden är de inte av full-scart-modell, vilket innebär att de enbart har stöd för ljud in till TV och skickar inget ljud ut.

 

Du kan således inte, med vägledning av de bilder som finns, få något ljud från din TV till din ljudanläggning utan att inköpa en extra box som gör om signalen från TVns S/PDIF till en optisk signal och matar in den i ljudanläggningens "Optical In".

 

Hittar inte denna artikel på t.ex. Prisjakt så jag länkar direkt till några butiker:

 

http://www.kabelbutiken.com/aktiv-koaxial-till-optisk-toslink-konverter

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/signalomvandlare/koaxial-till-optisk-omvandlare-p37215

 

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/tillbehr/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/hq-convertercoaxialtooptical/160106.3174/

 

Någon av ovanstående eller liknande produkt skulle kunna fungera för dig.

 

Vad jag kan se är det en koax-utgång från din TV och en optisk ingång på din ljudanläggning. Det innebär att produkten du behöver skall ha en koax-ingång och en optisk utgång, så som ovanstående enheter bör vara.

 

Du behöver köpa till kablage för detta också. RCA-RCA-koaxialkabel för koppling mellan TVn och boxen samt optisk kabel, sannolikt Toslink, mellan boxen och och din ljudanläggning.

 

Var dock noga med att se till att ljudet från TVn inte går tillbaka till TVn via ljudanläggningen och HDMI-anslutningen. Det kan ge rundgång.

Tackar Åge för fylligt svar. Ska testa konverten från Netonet.

Hur gör jag för att undgå rundgången du varnar för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din TV är ansluten med ljud ut till din ljudanläggning bör du inte välja HDMI-ingången på TVn som är kopplad till ljudanläggningens HDMI-utgång samtidigt.

Om din TV inte isolerar ljudet som kommer in via HDMI från den koaxiala utgången kan ljudet från HDMI in gå via koaxialutgången till ljudanläggningen. Om ljudanläggningen i sin tur inte isolerar ljud in via den optiska ingången från att gå ut via HDMI kommer ljudet att skickas tillbaka till TVn via HDMI.

 

Jag tar det lite i ordning:

 

Ljud ut från koaxialkontakten går till den optiska ingången på ljudanläggningen.

Ljudet in den vägen matas till HDMI Ut som går till HDMI In på TVn. Ljudet återgår till TVn igen.

Det ljudet matas på nytt ut via koaxiala utgången in till ljudanläggningens optiska in, via HDMI Ut tillbaka till TVn.

Du får rundgång. I värsta fall uppstår det ett eget ljud som ökar snabbt i styra och som kan knäcka någon av apparaterna.

 

Om TVn inte skickar ljud, som kommer via HDMI In till koaxiala utgången föreligger det ingen risk för rundgång.

Samma sak gäller om ljudanläggningen inte skickar ljud, som kommer in via den optiska ingången, vidare ut till HDMI Ut.

 

Hur det föreligger för dina apparater kan jag inte svara på. Därför uppmanar jag dig att undvika att ha TVns HDMI-ingång, som är kopplad till ljudanläggningen, som vald ingång samtidigt som ljudet är kopplat mellan dem utan att du är mycket observant på vad som händer.

Du kan alltid prova och märker du att det kan uppstå rundgång (du hör det lätt) gäller det snabbt att bryta kopplingen eller välja bort HDMI-anslutningen.

 

Det kan också framgå av bruksanvisningen för respektive apparat hur ljudet kan gå internt i apparaterna. Se om informationen kan finnas i dem.

Om inte, prova men prova med försiktighet.

 

Vänligast
Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tillbehr/kabel-och-kontakt/rca-kabel/andersson-2rcam-35mmm15m/166681.5329/

 

     Jag hittar inte din TV hos Philip support (32PFL2614 12 ),men jag misstänker starkt att den har ett hörlursuttag på sidan. I så fall bör en sådan här sladd fungera.Men  man upplever nog en sämre ljudkvalitet och ljudet påverkas troligen  också av TV s  ljudinställning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en SPDIF OUT på TV:n och en OPTISK IN på hemmabion. Då borde det räcka med en sådan här kabel.

 

http://www.cableworld.se/audiokablar/optisk-kabel/home-cinema-optisk-phono-kabel-1,5-meter.asp

TVn har en koaxialutgång. Den är elektronisk. Ljudanläggningen har en optisk ingång. Den hanterar ljus.Det fungerar inte att skicka en elektronisk signal i en fiberkabel.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Åge!
Jag köpte en koax till optical-omvandlare på netonet.

Anslöt en rca-kabel i SPDIF out från TV:n och till ingången på omvandlaren.
Sedan en toslink-kabel från omvandlarens utgång till LG-ljudboxens optiska ingång.
Men inget ljud kommer fram till högtalarna från TV:n ändå.
Fler förslag?

 

Mvh
Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge!

Jag köpte en koax till optical-omvandlare på netonet.

Anslöt en rca-kabel i SPDIF out från TV:n och till ingången på omvandlaren.

Sedan en toslink-kabel från omvandlarens utgång till LG-ljudboxens optiska ingång.

Men inget ljud kommer fram till högtalarna från TV:n ändå.

Fler förslag?

 

Mvh

Tommy

Det ska fungera.

Några punkter att kontrollera dock.

1: I Tvn, är digitalt ljud ut aktiverat?

2: Koax-omvandlaren, du ger den ström via en adapter?

3: Du kan se ett litet ljus i optiska kontakten på koax-omvandlaren?

4: Du har valt rätt ljudkanal på din hemmabio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det ska fungera.

Några punkter att kontrollera dock.

1: I Tvn, är digitalt ljud ut aktiverat?

2: Koax-omvandlaren, du ger den ström via en adapter?

3: Du kan se ett litet ljus i optiska kontakten på koax-omvandlaren?

4: Du har valt rätt ljudkanal på din hemmabio?

1: Japp, Dolby Digitalt valt som ljud ut i SPDIF

2: Japp, ström via adapter

3: Yes, rött ljus syns

4: Och ja, optical valt som ljud in på LG-systemet

 

Men fortfarande inget ljud i högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln med RCAkontakter du använder ,är den avsedd för digital ljudöverföring?  En sådan kabel skall ju ha bestämda egenskaper för att fungera optimalt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln med RCAkontakter du använder ,är den avsedd för digital ljudöverföring?  En sådan kabel skall ju ha bestämda egenskaper för att fungera optimalt.

 

LARSAS

men även en simpel, tunn RCA fungerar bra, det är inte så kinkigt. En skärm och en ledare är allt som krävs.

 

1: Japp, Dolby Digitalt valt som ljud ut i SPDIF

2: Japp, ström via adapter

3: Yes, rött ljus syns

4: Och ja, optical valt som ljud in på LG-systemet

 

Men fortfarande inget ljud i högtalarna.

Ja vad säga, det borde fungera.

1: Kablarna okej?

2: Bjud hem en vän och se om/testa utrustningen (kablar och konverter) hos en vän.

 

en helt annan tanke, vette tusan varför jag inte tänkte denna förr, men kanske du ändå inte har stöd för det?

HDMI ARC? Stöder din TV och din hemmabio detta? Om så är fallet behöver du inget annat än en HDMI-kabel mellan TV och hemmabio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men även en simpel, tunn RCA fungerar bra, det är inte så kinkigt. En skärm och en ledare är allt som krävs.

 

 

 

  Jag skrev också "för att fungera  optimalt" Vore dock bra att få besked om vilken kabel som använts.Själv skulle jag ha införskaffat en som uppfyller kraven. .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...