Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SystemRescueCD Testdisk


LakLak

Rekommendera Poster

Jag försöker återskapa ett par partitioner som har försvunnit, har fått tips om testdisk och kör en sökning med det men får upp följande text när den tuggat färdigt:

The harddisk (200 GB / 1863 GiB) seems too small! (<3840 GB / 3577 GiB)
Check teh hardisk size: HD jumpers settings. BIOS detection...

The following partitions can´t be recoverd:
    Patition    Start        End        Size in sectors
>    Fat32 LBA    105355 115 41    246639 22    16 2269721577
    Fat16 <32M    237056 190 8    466956 101    53 3693337939
    HPFS - NTFS    243200 203 11    352726 201    50 1759535104

 

Vad menas med detta?

Jag kan välja någon av följande diskar och får upp den partitionen jag är mest intresserad av att återskapa och kan där välja alternativet Write - Write partition structure to disk, låter som det är just det här jag vill göra men vågar inte testa om jag gör fel så jag sabbar allt ännu mer än vad jag gjort(är redan i onåd hos min fru:P)

 

Tacksam för svar

/

LakLak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du bör göra är en (eller flera) avbild(er) av disken. Är disken fysiskt felfri kan du göra det med dd annars bör du använda ddrescue. Båda finns på SystemRescueCD. Sedan försöker du återställa datat från avbilden. I värsta fall måste du använda ett kriminaltekniskt program som foremost eller photorec. båda finns på skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag behöver en hårddisk att lägga avbilderna på? Kan man isf på något sätt vänlja vilka delar(på mappnivå kanske)man gör avbild av? Det är så stora datamängder att jag inte har någon stanns att lägga dom.

 

Kollade just på disken i diskhanteraren i windows och får upp resultatet som finns i skärmdumpen.

Ganska konstig uppdelning som jag inte känner igen från när disken funkade som den skulle(blev antagligen när jag körde något data recovery program jag hittade på nätet men som krashade) Men de delar som är aktiva och felfria borde väl kunna gå att rädda? Kan dock inte göra något annat än att ta bort partitionerna.post-130333-0-97829200-1380542160_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att göra en avbild av en del av disken. Det gör du på partitionsnivå, blocknivå eller sektornivå. För att kunna göra det på mapp eller filnivå måste filsystemet vara felfritt. Att endel parttioner syns som oallokerade i diskhantering beror på att deras filsystem är allvarligt skadade. Avbilden måste göras till en annan disk än den som de skadade partitionerna finns på. Du behöver dubbelt så mycket utrymme som enheten som avbildas är på. Hälften används till själva avbilden och resten för återställningen av filerna. Endast utrymmet för avbilden måste vara sammanhängande. Utrymmet för återställning kan finnas på andra diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar läget klarna, något.

Så när jag inte har någon annan disk med utrymme att prata om så är det bästa kanske att formatera de opartitionerade delarna för att där skapa en avbild av de mindre skadade delarna och hoppas på det bästa(att det är rätt filer som finns kvar), eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar läget klarna, något.

Så när jag inte har någon annan disk med utrymme att prata om så är det bästa kanske att formatera de opartitionerade delarna för att där skapa en avbild av de mindre skadade delarna och hoppas på det bästa(att det är rätt filer som finns kvar), eller?

Den bästa lösningen är att du skaffar en extern disk för avbilden. Formaterar du någon partition så är det stor risk att du skriver över just de viktigaste filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...