Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa till fabriksinställning men inte starta


Villaforever

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska sälja min minipc. Jag skulle vilja först göra en återställning till fabriksinställningar. Kan man göra det utan att sedan inställa om den så att jag döper den till något m.m?

Sen undrar jag om någon vet hur man gör en återställning enklast till en asus Eee pc 1101HA

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En återställning till leveransskick (fabriksskick) innebär att Windows installeras. Jag förstår nog inte din fråga.

 

När det gäller återställning till leveransskick läs avsnittet System Recovery i manualen som du kan ladda ner från http://www.asus.com/supportonly/Eee_PC_1101HA/#support_Download_29 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Hej!

 

En återställning till leveransskick (fabriksskick) innebär att Windows installeras. Jag förstår nog inte din fråga.

 

När det gäller återställning till leveransskick läs avsnittet System Recovery i manualen som du kan ladda ner från http://www.asus.com/supportonly/Eee_PC_1101HA/#support_Download_29 .

Ja jag vill ju återställa datorn som när jag fick den. Men jag inte installera något. så enkel sak som att döpa datorn, det gör man ju när man installerar den. T ex "Jonas dator" eller kan man hoppa över det avsnittet kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid fylla i något allmänt, t ex "Asus", så kan den nya ägaren ändra om de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det du efterfrågar är något som inte finns tillgängligt för konsumenter. De stora varumärkena har egna deployment-kits som läggs in i datorn före leverans, och när konumenten startar datorn första gången så sker en slags deployment-installation där du får ange språk, använda, datornamn m.m. Detta är med andra ord en skillnad mot en recovery-återställning av datorn. Vad du får göra är helt enkelt att, som Cecilia nämner i föregående inlägg, ange ett neutralt namn som användare, datornamn m.m. Köparen av din dator får själv sedan ändra till vad som önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen bör ju köparen börja med att göra en fabriksåterställning eftersom köparen inte kan veta säkert att du inte har lagt in något spionprogram och då löser det sig ju automatiskt med dator- och användarnamn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vill ju återställa datorn som när jag fick den. Men jag inte installera något. så enkel sak som att döpa datorn, det gör man ju när man installerar den. T ex "Jonas dator" eller kan man hoppa över det avsnittet kanske?

Det du önskar göra kan du mycket väl göra, om du har en återställningspartition eller återställningsskivor.

För att komma tillbaka till läget på datorn när du köpte den gör du så här:

 

Starta återställningen för att återgå till fabriksinställningarna med återställningspartitionen eller med återställningsskivorna.

Det tar sin lilla tid innan datorn är klar med återställningen.

När återställningens första steg är klar vill datorn starta om och det är först då som själva Windows-konfigureringen börjar.

Om du istället stänger av datorn när den vill starta om är din dator i samma läge som när du köpte den.

Nästa gång datorn startas kommer den att påbörja konfigureringen av Windows, där datornamn, användarnamn med mera skrivs in.

 

 

Kortfattat:

 

Starta återställningen och bevaka datorn tills dess att den vill starta om.

Stryp datorn när den släckt ned skärmen för omstart.

Lämna datorn till den nya ägaren.

 

När den nya ägaren startar datorn kommer den nya ägaren att få samma "upplevelse" som du när du köpte datorn.

 

Jag har gjort detta på ett flertal bärbara datorer som skall byta ägare och det fungerar alltid.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen bör ju köparen börja med att göra en fabriksåterställning eftersom köparen inte kan veta säkert att du inte har lagt in något spionprogram och då löser det sig ju automatiskt med dator- och användarnamn..

Det är tyvärr inte alla som gör så :/   men det är rätt, man vet aldrig vad en säljare lagt in för skit, så man ska ha det som en vana att alltid göra så! :) 

 

Det du önskar göra kan du mycket väl göra, om du har en återställningspartition eller återställningsskivor.

För att komma tillbaka till läget på datorn när du köpte den gör du så här:

 

Starta återställningen för att återgå till fabriksinställningarna med återställningspartitionen eller med återställningsskivorna.

Det tar sin lilla tid innan datorn är klar med återställningen.

När återställningens första steg är klar vill datorn starta om och det är först då som själva Windows-konfigureringen börjar.

Om du istället stänger av datorn när den vill starta om är din dator i samma läge som när du köpte den.

Nästa gång datorn startas kommer den att påbörja konfigureringen av Windows, där datornamn, användarnamn med mera skrivs in.

 

 

Kortfattat:

 

Starta återställningen och bevaka datorn tills dess att den vill starta om.

Stryp datorn när den släckt ned skärmen för omstart.

Lämna datorn till den nya ägaren.

 

När den nya ägaren startar datorn kommer den nya ägaren att få samma "upplevelse" som du när du köpte datorn.

 

Jag har gjort detta på ett flertal bärbara datorer som skall byta ägare och det fungerar alltid.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

så brukar jag också göra, så får dom ju fixa alla uppgifter själva, hur smidigt som helst :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns två sidor av myntet;

 

1. Att man blåser allt rent och lägger allt på köparens ansvar - och därmed sjunker också prislappen något.

2. Att man är lite tillmötesgående mot köparen, inte minst med tanke på att det kan vara en helt novis som skall köpa sin första dator.

 

Alt. 2 tilltalar mig personligen och då föreslår jag att du gör i ordning datorn så ren som du kan, men samtidigt så lättsamt för köparen att det i princip bara är att starta upp och köra.

Inlägg #7 ovan skulle jag då satsat på.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...