Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om sig själv när jag spelar spel.


JohnnyBeGood

Rekommendera Poster

Hej på er

 

SÖK HJÄLP FRÅN ALLA NI DATOR EXPERTER. KOLLA HÄR!

 

Jag har ett problem med min nya uppgraderad datorn och jag har försökt lösa problemet på egen hand, har sökt och läst om lösningar som finns på nätet. Men inga av de lösningar hjälpte mittt fall. Då vänder jag mig till detta forum med ett önskemål att få ett svar från någon av er som hade haft ett liknande problem tidigare  som kan ge mig en bättre lösning.

 

 

Jag hade köpt 4 nya dator komponenter som beskrev nedan:

 

CPU intel Core i 3370K 3,5Ghz

SSD120GB samsung 840

Modekort Gigabyte GA-77M-D3H

Corsair 16GB(2x8GB) DDR3 1600Mhz Vengeance.

 

Dessa fungerade skit bra när jag väl satte ihop de. Då hade jag det gamla operativsystemet Windows 7 Ultimate 32 bits.(crackade version)

 

Sen upptäcker jag något fel på datorn. Ljudsystemet slutar fungerar för tillfället ( Det går att rätta till med att klicka på ikonen eller gå in på Administratör verktyg/tjänster/ Windows Audio) men dessa lösningar funka inte permernent. Då bestämde jag mig att upgradera även operative systemet från Windows 7 32bits till 64 bits(utan laglig license) med en förhoppning att problem skulle lösa. Vilket ställer till ett ytterligare problem, nämligen att datorn reboota sig VARJE GÅNG jag spelar ett grafikkrävande spel.

 

Mitt grafikkort är NVIDIA GeForce GTX 560  ti med en 3 år gammal PSU 660W. 

 

Det här gör mig skit förbannad när både ljud och datorn inte funga som den skall. Jag kan inte lira spel med kompisar och kan intte heller köra ett grafikkrävande program utan att det kommer startar om sig själv. Hur ska jag göra ?

 

Dessa problem uppstår när jag:

 

Starta min datorn ( ljudtjänsten slutar fungera, men det går rätta till för tillfället)

Spela ett grafikkrävande spel i nåra minuter. ( SWTOR,L4D2,BF3,WoW),

 

PS: Dock fungera datorn normal när jag INTE spela spel.

 

De här lösningar nedan har jag försökt:

 

Uppdatera drivrutiner på grafikort/ljud

Sänka grafiken på spel

uppdatera BIOS( som tillhör mitt moderkort)

 

 

Tacksamt för alla svar.

Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Först och främst vill jag säga när du beskriver dina komponenter:

 

Då hade jag det gamla operativsystemet Windows 7 Ultimate 32 bits.(crackade version)

 

 

 

Då bestämde jag mig att upgradera även operative systemet från Windows 7 32bits till 64 bits(utan laglig license) med en förhoppning att problem skulle lösa. Vilket ställer till ett ytterligare problem, nämligen att datorn reboota sig VARJE GÅNG jag spelar ett grafikkrävande spel.

 

 

Du kör alltså på en icke laglig licens, en pirat nedladdad version av vad jag kan förstå och då kan du fått in allehanda skadliga program etc. som orsakar dina problem och som dessutom eskalerar.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem förrän du köpt en laglig Windows licens, formaterat om disken och installerat Windows från scratch.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har beställt en windows produkt med laglig license som kommer in på lager nu på måndag. JAg ska testa om det hjälper. Det tror jag också att orsaken kan ligger på det. 

 

Föresten hur tar man bort den gamla windows ?, jag har kvar den gamla windows ultimate 32 bits som ligger på min D: hårddisken. Men det gick inte kasta bort windows filer på papperskorg eftersom den behöver en permission av administratör. Vilket gör att jag inte kunde formatera om min D: hårdisken. Vet någon vad jag ska göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Först och främst vill jag säga när du beskriver dina komponenter:

 

 

 

 

Du kör alltså på en icke laglig licens, en pirat nedladdad version av vad jag kan förstå och då kan du fått in allehanda skadliga program etc. som orsakar dina problem och som dessutom eskalerar.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem förrän du köpt en laglig Windows licens, formaterat om disken och installerat Windows från scratch.

Mvh

Hej och tack för ditt svar

 

Jo, jag är medveten om konsekvenser med pirat-kopering men det gamla operative systemmet har fungat utmäkt i 5år. Spara mig en del slant. 

 

Jag har beställt en windows produkt med laglig license som kommer in på lager nu på måndag. JAg ska testa om det hjälper. Det tror jag också att orsaken kan ligger på det. 

 

Föresten hur tar man bort den gamla windows ?, jag har kvar den gamla windows ultimate 32 bits som ligger på min D: hårddisken. Men det gick inte kasta bort windows filer på papperskorg eftersom den behöver en permission av administratör. Vilket gör att jag inte kunde formatera om min D: hårdisken. Vet någon vad jag ska göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det skulle vara lite lättare om du kunde ge en bild av hur det ser ut och bifoga denna i nästa post.

Beskriv också hur du installerat dina Windows utgåvor på dessa olika diskar eller partitioner.

 

Start > i sökfältet skriv "formatera" > i listan som kommer upp klicka på "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" >  Diskhantering öppnas > dra ut rutan så alla partitioner kommer med och ta en skärmbild med Windows Skärmklippverktyget och bifoga i ditt nästa svar.

Hur du använder Windows skärmklippverktyg: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/snipping-tool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det skulle vara lite lättare om du kunde ge en bild av hur det ser ut och bifoga denna i nästa post.

Beskriv också hur du installerat dina Windows utgåvor på dessa olika diskar eller partitioner.

 

Start > i sökfältet skriv "formatera" > i listan som kommer upp klicka på "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" >  Diskhantering öppnas > dra ut rutan så alla partitioner kommer med och ta en skärmbild med Windows Skärmklippverktyget och bifoga i ditt nästa svar.

 

Hur du använder Windows skärmklippverktyg: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/snipping-tool

 

post-130698-0-87764000-1380405947_thumb.png

 

( C ): är SSD som lagrar mitt nuvarande operativesystem och min antivirus

COMPAQ (D): är där jag installera mina programmar och där den gamla windows ligger som inte gick ta bart

Jonnys musik,foto : är samma som (D): som jag sparar mina saker och arbeten

FACTORY_IMAGE : vet jag faktiskt inte om och den har jag aldrig märkt att den finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm,

Till att börja med:

På första disken har du som sista dolda partition finns "Compaq Factory Image", vilken är till för att kunna återställa datorn till leveransskick dvs. att kör du återställningen kommer alla dina filer och annat du installerat att förloras och allt återställs som datorn var när den levererades.

 

Detta är ett alternativ, förutsatt att du sparar alla dina personliga filer på extern disk - vilket du i vilket fall som helst skall göra.

Men nu har du ju köpt Windows 7.

 

Vad har du för filer på din C-disk, alltså har du nåt viktigt på denna?

Vad är C-disk (1) för typ av 120GB disk en SSD?

Börja så här, backup av dina viktiga filer;  foton, epost etc. till extern disk.

Innan vi går vidare, berätta lite vad det är för dator och modellbeteckning, vilka typer av diskar du har och vilken disk du vill skall vara Windows systemdisk efter ominstallationen.

 

[Edit] Nu så jag ditt redigerade svar. Ok. Funderar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm,

 

Till att börja med:

På första disken har du som sista dolda partition finns "Compaq Factory Image", vilken är till för att kunna återställa datorn till leveransskick dvs. att kör du återställningen kommer alla dina filer och annat du installerat att förloras och allt återställs som datorn var när den levererades.

 

Detta är ett alternativ, förutsatt att du sparar alla dina personliga filer på extern disk - vilket du i vilket fall som helst skall göra.

Men nu har du ju köpt Windows 7.

 

Vad har du för filer på din C-disk, alltså har du nåt viktigt på denna?

Vad är C-disk (1) för typ av 120GB disk en SSD?

 

Börja så här, backup av dina viktiga filer;  foton, epost etc. till extern disk.

Innan vi går vidare, berätta lite vad det är för dator och modellbeteckning, vilka typer av diskar du har och vilken disk du vill skall vara Windows systemdisk efter ominstallationen.

 

[Edit] Nu så jag ditt redigerade svar. Ok. Funderar lite.

Jag har inga viktiga filer i D-disken men där i har jag den gamla windows som stå i vägen för omformatering av D-disken. Det säger att jag måste begära ett tillstånd från administratör, vilket jag är.

 

post-130698-0-78780900-1380407767_thumb.png

I C-disken är en SSD där har jag mitt nuvarande operative system ( Windows7 ultimate 64 bits) och antivirus. 

 

Jag ska inte behöva ominstallera datorn nu på enång ? Jag har som sagt inte fått tag på min beställningen än. Den får jag på måndag, så nu använder jag den

30dagars oaktiverade windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm igen... :)

 

Ok. detta är en väg, finns flera och kanske någon annan har något bättre förslag.

 

1. Backup av din viktiga filer, musik, foton e-post, bokmärken i webbläsaren ja allt som du anser viktigt till extern USB- disk, sticka eller liknande.

2. Koppla om enheterna, för nu ligger SSD:n som disk (1) och hårddisken som disk (0) vilket i praktiken betyder att Windows kommer att lägga startfilerna på första disken dvs. hårddisken, även om du installerar Windows på SSD.

Eller ännu bättre, koppla helt ur hårddisken under Windows installationen och ha gärna SSD inkopplad på första SATA-port (så den bir disk 0) under Windows installation.

 

3. Windows installations-tips i denna länk och där i början är en länk till hur du formaterar och installerar Windows 7

Ungefär så här brukar jag göra vid Windows 7 installation; se denna tråd inlägg #3

 

4. Sedan allt är på plats så kopplar du återigen in hårddisken och då kan du välja vad du vill göra med denna.

Tex. blåsa denna helt och då gör du detta via

Start > i sökfältet skriv "formatera" > i listan som kommer upp klicka på "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" >  Diskhantering öppnas > högerklicka på hårddiskens partitioner med början från sista och välj "Ta bort" > fortsätt med nästa osv. > sedan högerklickar du på hårddiskens Oallokerade utrymme och väljer skapa ny partition > formaterar denna och då tilldelas den en enhetsbokstav.

Obs. då kommer den fabriks-återställningspartition som finns där att oåterkalleligen försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligaste orsaken till datorn lägger av är att minnet inte är tillräckligt kompatibelt med moderkortet.

Vilken spänning ska minnet köras med? Brukar stå på stickorna.

Har du den minnesspänningen inställd i BIOS?

Har du minnesfel. Tex pga skada från statisk elektricitet när du satte ihop datorn. Testa och kör

http://www.memtest86.com/

Hittar memtest fel, helt normalt datorn kraschar. Hittar memtest inte fel så kan den större belastningen vid Windows likafullt leda till krasch.

Testa och bara kör med en minnessticka i taget.

Funkar datorn utan problem med en sticka men inte med den andra stickan så är en minnessticka kass.

Funkar datorn utan problem oavsett vilken sticka när du kör med en sticka så är problemet att moderkort / processor inte orkar driva båda stickorna.

En lösning är då att bara köra med 8GB.

En annan lösning är att sänka minneshastigheten, hastigheten minnet körs med. Sänka minneshastigheten görs i BIOS.

Med lägre minneshastighet orkar moderkort / processor driva mera minne.

 

Till sist, vilka temperaturer har du i datorn?

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Försvinner problemet om du tar bort ena datorsidan, ja då har du dålig luftcirkulation i chassit.

 

 

 

Dessa fungerade skit bra när jag väl satte ihop de. Då hade jag det gamla operativsystemet Windows 7 Ultimate 32 bits.(crackade version)

dvs när du bara utnyttjade ca 3,5GB av installerat RAM minne pga begränsningar i W 32-bit inga problem.

 

Tyder på minnesproblem eftersom strulet började när du fick ett OS som kan utnyttja dina 16GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...