Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota med ny SSD


Kristall

Rekommendera Poster

Jag har installerat en Kingston 120 gb SSD i min dator (stationär Dell med Windows XP). Jag har klonat från C: till den nya SSDn med Kingstons programvara Arconis utan problem. Den nya SSDn finns i Windows under Den här datorn som F: och alla filer tycks finnas där. Jag har sen gått in i System setup för att flytta upp SSDn i Boot sequence, men där finns inte SSDn med, så datorn startar fortfarande från C: på den gamla HDD. Vad beror det på? Vad ska jag göra? Jag vill behålla min gamla HDD men bota från den nya SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat en Kingston 120 gb SSD i min dator (stationär Dell med Windows XP). Jag har klonat från C: till den nya SSDn med Kingstons programvara Arconis utan problem. Den nya SSDn finns i Windows under Den här datorn som F: och alla filer tycks finnas där. Jag har sen gått in i System setup för att flytta upp SSDn i Boot sequence, men där finns inte SSDn med, så datorn startar fortfarande från C: på den gamla HDD. Vad beror det på? Vad ska jag göra? Jag vill behålla min gamla HDD men bota från den nya SSD.

 

Du behöver nog sätta SSD:n som första hårddisk. Nu verkar det som HDD:n är första disk. Var den inställningen finns i Dell BIOS vet jag inte. Jag har aldrig haft en Dell. Det är inte i Boot Sequence jag menar. Du kan också koppla ur HDD:n och se om datorn startar.

 

Sedan är det inte bra att ha 2 likadana Windows i datorn. Det kan bli komplikationer. De klonprogram som jag har använt mig av, rekommenderar alla att man plockar ur den gamla disken eller formaterar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte C-disken till en SSD-disk och hade recoverykört den tidigare klonade C-diskfilen till SSD-disken och därefter startade om, så stoppade uppstarten och frystes. Då använde jag Windows 7-systemreparationsskivan, som jag skapat tidigare, och botade med den och då, och därefter, funkade allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog sätta SSD:n som första hårddisk. Nu verkar det som HDD:n är första disk. Var den inställningen finns i Dell BIOS vet jag inte. Jag har aldrig haft en Dell. Det är inte i Boot Sequence jag menar. Du kan också koppla ur HDD:n och se om datorn startar.

 

Sedan är det inte bra att ha 2 likadana Windows i datorn. Det kan bli komplikationer. De klonprogram som jag har använt mig av, rekommenderar alla att man plockar ur den gamla disken eller formaterar den.

SSD:n behöver sättas som systemdisk vad jag förstår, men jag vet inte hur man gör det. Nu är C; systemdisk och den måste då göras om till en vanlig lagringsdisk, så att man inte har två systemdiskar. Jag har också tänkt formatera om C:-disken, men innan jag gör det vill jag veta att allt fungerar med den nya SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte C-disken till en SSD-disk och hade recoverykört den tidigare klonade C-diskfilen till SSD-disken och därefter startade om, så stoppade uppstarten och frystes. Då använde jag Windows 7-systemreparationsskivan, som jag skapat tidigare, och botade med den och då, och därefter, funkade allt.

Jag kör XP och då tror jag inte att jag kan göra på samma sätt som du gjorde. Men jag ska kolla i mina lådor om jag har någon liknande reparationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn då startar så är det ju bra, men när jag sätter i HDD:n igen (vilket jag absolut vill göra) så är väl problemet tillbaka igen skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn då startar så är det ju bra, men när jag sätter i HDD:n igen (vilket jag absolut vill göra) så är väl problemet tillbaka igen skulle jag tro.

 

I vilket fall, vill du ju vara säker på att datorn startar med SSD:n, så det är väl bara att prova om du inte redan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men jag ser ingen nytta med att ta ur hårddisken. Om jag gör det och datorn startar med SSD så är det ju OK så långt, men när jag sen sätter i HDD igen lär jag ju vara tillbaka i samma läge som innan och då var det ju till ingen nytta att krångla med att ta ur och sätta i HDDn.

Det måste väl finnas ett sätt att styra om datorns uppstart från HDD till SSD? Det hjälper väl inte att bara byta bokstav på SSDn till C: och kalla HDDn t ex H:?

Tipset att göra en ändring i BIOS har jag försökt. Men när jag går in i BIOS hittar jag överhuvudtaget inte SSDn. Vad kan det bero på? Den syns ju i Den här datorn i Windows så då måste man väl kunna få tag i SSDn i BIOS och där styra om boot-ordningen till SSDn??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Det kan  vara att du behöver följa tipset i denna tråds inlägg #7 för att flytta hårddiskens Windows startfiler till SSD?

 

 

Däremot detta blir jag lite brydd på?
 

Men när jag går in i BIOS hittar jag överhuvudtaget inte SSDn. Vad kan det bero på? Den syns ju i Den här datorn i Windows så då måste man väl kunna få tag i SSDn i BIOS och där styra om boot-ordningen till SSDn??

 

 

 

 

Först och främst, du kör på Windows XP, vilket tyder på en äldre dator.

En SSD bör absolut köras i något som kallas för AHCI mode istället för IDE-Mode, vilket ändras i BIOS Setup. Men huruvida du har möjlighet till detta på din dator vet jag inte och i vart fall kan detta inte ändras på en Windows XP dator i efterhand - utan ominstallation - och inte ens då vet jag om det fungerar.
M.a.o. så kommer en SSD på en dator med Windows XP utan tvekan forlora rejält i prestanda, gentemot om den varit installerad på en Windows 7 dator tex. och skälet är att Windows XP saknar stöd för vissa funktioner tex. Trim.

Att läsa i NH: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

 

Men helt klart, så kan din Windows XP dator tjäna otroligt med prestanda bara genom att du kör med en SSD, så frågan är vilket problem det egentligen är?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Det kan  vara att du behöver följa tipset i denna tråds inlägg #7 för att flytta hårddiskens Windows startfiler till SSD?

 

 

Däremot detta blir jag lite brydd på?

 

 

 

Först och främst, du kör på Windows XP, vilket tyder på en äldre dator.

En SSD bör absolut köras i något som kallas för AHCI mode istället för IDE-Mode, vilket ändras i BIOS Setup. Men huruvida du har möjlighet till detta på din dator vet jag inte och i vart fall kan detta inte ändras på en Windows XP dator i efterhand - utan ominstallation - och inte ens då vet jag om det fungerar.

M.a.o. så kommer en SSD på en dator med Windows XP utan tvekan forlora rejält i prestanda, gentemot om den varit installerad på en Windows 7 dator tex. och skälet är att Windows XP saknar stöd för vissa funktioner tex. Trim.

Att läsa i NH: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

 

Men helt klart, så kan din Windows XP dator tjäna otroligt med prestanda bara genom att du kör med en SSD, så frågan är vilket problem det egentligen är?

Mvh

Tack för info som jag tror jag begriper det mesta av. Min dator är 5 år, själv är jag över 70 och inte så hemma på BIOS och sånt. Min tanke med att sätta in en SSD var: Datorn är som sagt gammal och det som brukar gå sönder är hårddisken, och det är ett elände att reda upp. det har hänt mig en gång tidigare. Därför tänkte jag ha en SSD som systemdisk, då borde det inte vara så stor risk att datorn stannar helt, en SSD sägs ju vara tillförlitlig och inte ha några egentliga slitdetaljer. Hårddisken tänkte jag ha kvar att lagra bilder mm på. Dessutom har jag ett gammalt bokföringsprogram som jag absolut vill ha kvar men som inte lär fungera på en ny dator. Men vad jag förstår av ditt svar är det ingen ide att försöka förverkliga min tanke med en ny SSD. Så jag får väl skruva ur den och ge den till någon av mina barn och sen hoppas att min gamla hårddisk håller så länge som möjligt. Än en gång tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jodå, en SSD på en gammal Windows XP dator kommer att fungera och dessutom bra mycket snabbare än med en hårddisk, inga problem.

Det jag menade var att en SSD på ett Windows XP system, i synnerhet på en gammal dator som (kanske?) inte har  möjlighet till att använda SATA AHCI mode inte blir lika effektiv i prestanda.

 

Men åter till ditt problem; har du provat det jag skrev i föregående inlägg, länken där?

För nog borde det gå att lösa.

 

Mvh :)


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har installerat en Kingston 120 gb SSD i min dator (stationär Dell med Windows XP). Jag har klonat från C: till den nya SSDn med Kingstons programvara Arconis utan problem. Den nya SSDn finns i Windows under Den här datorn som F: och alla filer tycks finnas där. Jag har sen gått in i System setup för att flytta upp SSDn i Boot sequence, men där finns inte SSDn med, så datorn startar fortfarande från C: på den gamla HDD. Vad beror det på? Vad ska jag göra? Jag vill behålla min gamla HDD men bota från den nya SSD.

 

Jodå, en SSD på en gammal Windows XP dator kommer att fungera och dessutom bra mycket snabbare än med en hårddisk, inga problem.

 

Det jag menade var att en SSD på ett Windows XP system, i synnerhet på en gammal dator som (kanske?) inte har  möjlighet till att använda SATA AHCI mode inte blir lika effektiv i prestanda.

 

Men åter till ditt problem; har du provat det jag skrev i föregående inlägg, länken där?

För nog borde det gå att lösa.

 

Mvh :)

 

 

 

Hej! Tack för alla tips! Nu har jag hittat ett sätt i BIOS att sätta hårddisken C: i OFF-läge. Sen startade datorn med den nya SSDn, men det kom upp en ruta som sa att jag måste göra en ny produktaktivering hos Microsoft eftersom datorns maskinvara ändrats så mycket. Men det är ju en ganska enkel grej. :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...