Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min HD fylls på automatskt


Lobachevski

Rekommendera Poster

Jag har en partionerad HD , C enheten 18 Gb, filerna  väger 10 Gb totalt

Nu visar C  bara 2 GB ledigt utrymmet. 

Så jag borde ha 8 Gb ledig.
Varför visas 2 Gb ledig utrymme  ?

Det var 8 Gb för en måna sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du bör köra Microsoft Windows inbyggda diskrensningvertyget som finns i Windows XP.

Se till att bocka i Temp-filer och annat.

http://support.microsoft.com/kb/310312/sv

Citat:

  • Klicka på Start och sedan på Kör. Skriv cleanmgr i rutan Öppna och klicka sedan på OK.

    eller
  • Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör, peka på Systemverktyg och klicka på Diskrensning.

    eller
  • Högerklicka på disken där du vill vill frigöra utrymme i Utforskaren eller Den här datorn och klicka på Egenskaper, fliken Allmänt och Diskrensning.

 

Återkom med resultat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så.

Nu har jag ca 5 Gb ledig men borde ha 8 Gb
Jag är säker på att problemet är endast tillfälligt löst

Dvs, snart faller HD minnet åter ner till 1 Gb och under, utan anledning.

Jag har också använt CCleaner men den verkar inte så bra som det förslagna clean

Är CCleaner något att ha ?

Ett annat problem är att datorn stänger av sig själv och det tar på tok för lång tid att starta och stänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du slagit på visning av dolda filer samt operativsystemfiler för att vara säker på att dessa två kategorier av filer kommer med när du får fram utnyttjat utrymme?

 

Lät du även diskrensningsprogrammet ta bort gamla systemåterställningspunkter för de är extra dolda och inte lätt att hitta hur mycket utrymme de tar?

I diskrensning behöver du välja en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

Systemåterställningspunkter skapas automatiskt för att det ska vara möjligt att backa systemet ifall en installation, uppdatering eller inställningsförändring orsakar problem.

 

Den vanligaste anledningen till att en dator stänger av sig själv är överhettning. Se //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-station%C3%A4r-dator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här en Acer bärbar dator
Den väsnas i fläktljud - du menar att det är damm ?
Länker visar rengöring av stationär dator, inte bärbar

 

Rensa -knanppen har jag använt

Det är möjligt att systemet automatiskt skapar nya återställningspunkter hela tiden så att det slukar utrymme automatiskt. Hur stoppar man det ?

Jag har slagit på visning av dolda filer (vad menar Du visning av OS filer ?)

Varför ska man visa dem ?  Rensa knappen tar ju bort allt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten nu går mer/fortare än den gjorde från början har datorn blivit varmare och anledningen till det brukar vara att det har samlats damm i ventilationskanaler och fläktar. Det är inte helt lätt att åtgärda det själv i en bärbar dator men kolla om det står något i manualen och öppna luckorna som finns undertill för att se om det går att blåsa bort damm med tryckluft.

 

Återställningspunkter kan göra att man slipper installera om Windows när något inträffar, så det är ju inte så bra att stänga av funktionen helt. Du kan minska ner storleken på det utrymme som punkterna tillåts ta.

Start-knappen - Högerklicka på Den här datorn - Egenskaper

Fliken Systemåterställning - Välj C: - Inställningar

Minska mängden diskutrymme som får användas.

 

Operativsystemfiler (Windows-filer) är inte onödiga utan tvärtom mycket nödvändiga. Som standard visas de inte i Utforskaren/Den här datorn för att inte någon ska råka förstöra Windows genom att flytta eller ta bort dem. De kommer då inte heller att räknas med när Utforskaren räknar fram hur stor en mapp är.

Ställ in Datorn/Utforskaren så att du kan se dem:
Verktyg - Mappalternativ - Visning
Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jav visa osynliga filer. De ska ju inte tas bort. skrev Cecllia  - då behöver jag se dem. Eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag borde ha 8 Gb ledig.

Varför visas 2 Gb ledig utrymme  ?

Kanske därför att du har 6 GB operativsystemfiler som inte syns och inte räknas med när du kommer fram till:

 

filerna  väger 10 Gb totalt

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Op systemets storlek är konstant

Det som ändras är ledigt utrymme, den håller på att minksa hela tiden.

Jag måste varannan dag köra cleanmgr och det hjälper inte att minska mängden diskutrymme
som får användas för återställning

Jag tror jag måste omnstallera alltsammans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mappar som ökar i storlek och som du rensar med cleanmgr?

Men rent allmänt så är nog 18 GB för lite utrymme för XP med Service Pack 3 i längden, t ex går det ju alltid åt en del utrymme när Windows-uppdateringarna installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att mappar ökar i storlek

Däremot minskar det lediga utrymmet

Så det är obegriplig.

 

Jag har en Disk Partiioner (Min Tool Partition, den är gratis)  som jag använt för att utöka partitioneringen

Hur mycket krävs då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara systemåterställningspunkter för storleken på den mappen kan man inte se i Utforskaren/Den här datorn.

 

Kolla om något av dessa program kan visa vad det är för mapp som ökar i storlek: http://www.howtogeek.com/113012/10-best-free-tools-to-analyze-hard-drive-space-on-your-windows-pc/

Se bara till att avbocka eventuella toolbars och annat onödigt under installationen.

 

Hur stor hårddisk har du och vad är det på den andra partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den andra parttionen finns bara datafller, inga program är installerade där

Den är 22 Gb.

När jag stänger av datorn händer det nästa laltid att datorn håller på att uppdatera sig och så står det "do nut tur off or unplug your computer"

Det tar alltid lång tid att låta datorn stänga.

Sen starta tar också lång tid.

Mycket irriterande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var små partitioner men det var väl inte så ovanligt på den tiden. Hur mycket ledigt är det på partitionen som nu är 22 GB? Har du något behov av att ha två partitioner?

 

Hur ser det ut om du går till sidan Windows Update?

Finns där några uppdateringar som den tycker att du ska installera och vilka i så fall (KB-nummer)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har den slutat fungera och jag kan inte installera om det med Recovery CD

Den läser inte från CD och det hjälper inte att göra inställningar i Bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt installera om med hjälp av återställningspartitionen (om det finns en enligt manualen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns en såda så borde man komma in där, Och hur komma in där ??

CD /DVD fungerar inte även om jag ställer in Bios på att boota därifrån

Windows could not start because the following file is msissing or currupt

Windows root - \system32\hal.dll

Please reinstall a copy of the above file

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man får igång en återställning till leveransskick med hjälp av återställningspartitionen varierar mellan olika datormodeller. Man måste alltså läsa i datorns manual som brukar gå att ladda ner från datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...