Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra min dator snabbare


Micael

Rekommendera Poster

Hej

Jag  behöver hjälp med att göra min bärbara dator snabbare och vet inte hur...

Den har blivit så seg och jag vet inte hur jag skall göra..

Min dator är

Intel core 2 2 cpu

T5600 1,83GHz 1,83Ghz

32 bitars

Windows 7 ultimate

har försökt städa sågått det går men det räcker inte

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat på datorn, modell?

Det är väl inte händelsevis en bärbar dator?

Hur mycket RAM-minne har datorn?

Hur stor hårddisk har datorn? GB?

Vilket fabrikat på hårddisken? Modell?

Hur mycket är använt på hårddisken? GB?

Hur mycket ledigt utrymme har hårddisken? GB?

Vilka program har du installerat?

 

Generellt brukar det enklaste sättet få liv i datorer tycker jag vara att

Göra Shockwave Flash inaktivt i webbläsaren, lätt i Firefox.

Installera Ghostery i webbläsaren, minskar antalet annonser.

Installera en hostfil från MVPS (minskar annnonser mm)

 

Sedan rensa ur lite av alla installerade skitprogram genom att köra

Malwarebytes Antimalware några gånger

Superantispyware några gånger

Varför några gånger?

Andra gången är för att kontrollera att datorn verkligen är ren.

Och är den inte det blir det att göra det en gång till. o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt vilket operativsystem (eller jag kanske missade det)?

 

Förutom jannejannes tips och frågor(!), en bra sak att använda är Aktivitetshanteraren , för att se vilka processer och tjänster samt på Windows Vista/7/8 även att kontrollera vilka processer som är mest disk-intensivast.

 

Ex.

I Vista / Windows 7 inlägg #4 en bit ned.

 

I Windows 8

 

Startskärmen (fd. Metro) skriv bara rakt av prest > sökfältet kommer fram och under detta klickar du Inställningar > klicka på appen Visa systemresrursanvändining i Aktivitetshanteraren => vilka processer/program används mest (fliken CPU)?

Sedan > klicka på fliken Prestanda > längst ned på sidan en länk Öppna Resursövervakaren > fliken Översikt > klicka på varje rubriks huvudtema; Processor, Disk och Minne så desa öppnas upp => ta en skärmbild och ladda upp i ditt nästa svar eller berätta om du där ser någon process eller diskaktivitet som verkar onormalt hög.

Sortera med "lilla pilen nedåt" så dom mest intensiva visas överst i listan enligt tips i bilden i länken ovan.

Mvh

 

[Edit] Dessutom, en hårddisk som börjar bli dålig kan ge upphov till dom mest segaste och konstigaste fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt vilket operativsystem (eller jag kanske missade det)?

 

Förutom jannejannes tips och frågor(!), en bra sak att använda är Aktivitetshanteraren , för att se vilka processer och tjänster samt på Windows Vista/7/8 även att kontrollera vilka processer som är mest disk-intensivast.

 

Ex.

I Vista / Windows 7 inlägg #4 en bit ned.

 

I Windows 8

 

Startskärmen (fd. Metro) skriv bara rakt av prest > sökfältet kommer fram och under detta klickar du Inställningar > klicka på appen Visa systemresrursanvändining i Aktivitetshanteraren => vilka processer/program används mest (fliken CPU)?

 

Sedan > klicka på fliken Prestanda > längst ned på sidan en länk Öppna Resursövervakaren > fliken Översikt > klicka på varje rubriks huvudtema; Processor, Disk och Minne så desa öppnas upp => ta en skärmbild och ladda upp i ditt nästa svar eller berätta om du där ser någon process eller diskaktivitet som verkar onormalt hög.

Sortera med "lilla pilen nedåt" så dom mest intensiva visas överst i listan enligt tips i bilden i länken ovan.

Mvh

 

[Edit] Dessutom, en hårddisk som börjar bli dålig kan ge upphov till dom mest segaste och konstigaste fenomen.

Tusen tack Fisherman

Windows 7ultimate

Skall gå igenom som du beskrev och se om det underlättar  och som du skrev om gammal dator ibland strular utan egentlig orsak kan nog stämma också har tagit över denna dator från min son och han hade den som speldator... så får nog kolla igenom noga vad som  tar upp mest resurs..

Tack än en gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat på datorn, modell?

Det är väl inte händelsevis en bärbar dator?

Hur mycket RAM-minne har datorn?

Hur stor hårddisk har datorn? GB?

Vilket fabrikat på hårddisken? Modell?

Hur mycket är använt på hårddisken? GB?

Hur mycket ledigt utrymme har hårddisken? GB?

Vilka program har du installerat?

 

Generellt brukar det enklaste sättet få liv i datorer tycker jag vara att

Göra Shockwave Flash inaktivt i webbläsaren, lätt i Firefox.

Installera Ghostery i webbläsaren, minskar antalet annonser.

Installera en hostfil från MVPS (minskar annnonser mm)

 

Sedan rensa ur lite av alla installerade skitprogram genom att köra

Malwarebytes Antimalware några gånger

Superantispyware några gånger

Varför några gånger?

Andra gången är för att kontrollera att datorn verkligen är ren.

Och är den inte det blir det att göra det en gång till. o.s.v.

Tusen tack Jannejanne

Skall följa dina goda tips och se om detta hjälper

Man blir ganska frustrerad när man inte vet vad man skall göra

Så Tack för hjälpen än en gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Fisherman

Windows 7ultimate

Skall gå igenom som du beskrev och se om det underlättar  och som du skrev om gammal dator ibland strular utan egentlig orsak kan nog stämma också har tagit över denna dator från min son och han hade den som speldator... så får nog kolla igenom noga vad som  tar upp mest resurs..

Tack än en gång

Hej!

 

Då kan det ju vara lämpligt med en ominstallation av Windows för att bli av med allt som sonen installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Jannejanne

Skall följa dina goda tips och se om detta hjälper

Man blir ganska frustrerad när man inte vet vad man skall göra

Så Tack för hjälpen än en gång...

Annars är mitt tips att helt enkelt byta ut hårddisken..

Är det en bärbar så har den oftast en långsam hårddisk utan någon större cache. (billig + drar mindre ström = längre batteritid)

 

Byter man då ut den till en nyare disk med låt oss säga 16 eller 32mb chacheminne så gör det en hel del för prestandan..

 

En SSD-disk gör datorn ännu snabbare, mer kostar mer för hygglig volym..

Så vilket man vill ha, en Riktigt Snabb men liten disk eller en normal snabb disk med mycket lagringsyta, det är en ren kostnadsfråga...

 

Fördelen då är att du får installera om Windows från grunden, och slipper därmed ärva massa problem från förr... Men se till att ladda ner drivrutiner från tillverkarens webbplats och spara till en USB-pinne INNAN du byter hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC För Alla har ett Gratisprogram som heter Wise Care 365 och deras optimeringsprogram snabbar verkligen upp datorn Min bärbara 17" med AMD Quad-Core A6-3410MX 1,6Ghz startar upp på 74 sekunder numera. Snabb hantering av program det bara poppar upp fönster när man lägger muspekaren på programikonen. Jag trodde inte att det fanns så bra optimeringsprogram att det sedan finns en massa andra program också men alla bör man nog inte använda städa Registret t.ex. aktar jag mig för däremot Registerdefragmentering har jag kört.Min dotters 15,6" bärbara med 2,3 Ghz processor startar på 64 sekunder och min gamla med windows XP är nere på 84 sekunder Varför man jäktar på ålderns höst fattar jag inte men visst är det skönt med en snabb dator.  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...