Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP inte äkta efter ominstallation


Pelirally

Rekommendera Poster

Ja, precis som ämnerstiteln beskriver tycker MS inte längre att mitt ex är äkta.
Körde ominstallation med den medföljande FSC Recovery cd´n.
Redan vid konfigureringen började det strula.
Jag bockade för att jag ville ha uppdateringar men det funkade inte.
Har installerat IE8, NET framework2.0, testade även Fix it-felsökaren.
Den hjälpte inte heller.
Försökte köra MS Update manuellt men får då följande felmeddelande:


Valideringsverktyget Windows Genuine Advantage installerades inte (KB905474)

 

HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
Det stod inte rätt där så jag ändrade till:  %USERPROFILE%\AppData\Roaming.

 


Tänkte bif listan på uppdateringshistorikens alla misslyckanden, men märker nu att jag inte har nån xps-writer installerad.
Nåt som ska medfölja i Service Pack 2, men det gör väl ingen glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Oh, glömde klarmarkera detta.
Skrev på det där kontaktforum men har ännu inte fått svar - men...
Fick snilleblixten att ringa ett nummer där jag ombads att skriva in verifieringskod.
Sen skickade de ett sms med en kod jag kunde knappa in.

Nu funkar det och jag fick de 204 uppdateringarna som låg bakom Windows Genuine Advantage...får se hur det går efter 8 april :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det är löst :thumbsup:

 

Det är nog bra med något annat än XP framåt sommaren, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer i praktiken för XP användare om ett år eller så?
Kommer det inte gå att använda XP datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, XP datorer kommer fungera även efteråt, men Microsoft slutar helt med supporten, och släpper inte heller några uppdateringar eller säkerhetspatchar via Windows update.

Så efter ett tag, så minskar säkerheten, så en XP dator kommer bli ganska sårbar för olika smittor..

 

Så man får köra sin XP dator mer på egen risk, om man har den ansluten till Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag följer Cecilias råd för säkrare surf, uppdaterar virusprogram, java, flash och insticksmoduler samt gör regelbundna online scan hos t,ex F-secure, Eset, TrendMicro och Kaspersky, kommer jag kunna ha XP ett bra tag till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha XP oavsett detta, men ska du fortsätta köra Internet, så ska du följa dessa råd, så svaret är, Ja.

 

Men du gör ändå klokt i att börja och fundera på hur länge du bör köra XP online, eftersom säkerheten online, sakta men säkert kommer att bli sämre och sämre med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag följer Cecilias råd för säkrare surf, uppdaterar virusprogram, java, flash och insticksmoduler samt gör regelbundna online scan hos t,ex F-secure, Eset, TrendMicro och Kaspersky, kommer jag kunna ha XP ett bra tag till?

Det är ingen som vet vad för säkerhetshål som kommer att hittas i XP och vad de kommer att kunna användas till. Idag räcker det att ha en gammal Java-version och råka besöka fel webbsida för att bli smittad av polistrojanen, fast man har antivirusprogram. Det kan bli likadant med XP i sommar eftersom den då kommer att ha kända säkerhetshål.

 

Göra online-skanningar kan göra att man hittar något skadligt i datorn, men det har ju då redan trots allt kunnat ställa till skada, t ex skickat iväg ens lösenord. Om man råkar ut för polistrojanen blir det första man märker att datorn är låst och i det läget är det ju omöjligt att göra en online-skanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...