Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera en SSd systemdisk som inte ska användas som os


rammega

Rekommendera Poster

Har 2 SSd diskar. Den ena har Win732 den andra Win764. Jag vill nu formatera den som är 32 bit för att använda till annat. men det är grått när jag försöker fromatera den från Diskamanagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke. Det är inte så att du har bootat ditt system från den Win732 disken?

Nej. jag har 2 alternativ när jag startar. Och kan välja mellan dom båda. 64a:n är först om jag nu inte väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. jag har 2 alternativ när jag startar. Och kan välja mellan dom båda. 64a:n är först om jag nu inte väljer.

Ska man kanske convert to dynamic disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man kanske convert to dynamic disk?

 

Nej. Det är inte så att startfilerna ligger på Win 7-32 disken? Koppla ur den disken. Prova sedan att starta datorn. Om inte 64-bitar startar då, är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det är inte så att startfilerna ligger på Win 7-32 disken? Koppla ur den disken. Prova sedan att starta datorn. Om inte 64-bitar startar då, är det så.

ja så var det. hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja så var det. hur gör man då?

 

Ladda ner EasyBCD. Med det programmet kan enkelt flytta startfilerna till den andra disken. Det finns en gratis version, men du måste registrera dig. Det finns bra guider på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner EasyBCD. Med det programmet kan enkelt flytta startfilerna till den andra disken. Det finns en gratis version, men du måste registrera dig. Det finns bra guider på deras hemsida.

har laddat ner den. men är osäker på hur jag ska använda den. Vet du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har laddat ner den. men är osäker på hur jag ska använda den. Vet du?

 

Klicka på fliken "BCD Backup/Repair". Välj "Change Boot Drive" och perform. I rutan som kommer upp väljer du den disk där Win 7 64-bit ligger.

 

Vid omstart behöver du kanske gå in i bios och ändra startdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på fliken "BCD Backup/Repair". Välj "Change Boot Drive" och perform. I rutan som kommer upp väljer du den disk där Win 7 64-bit ligger.

 

Vid omstart behöver du kanske gå in i bios och ändra startdisk.

NU verkar det som booten ligger på 64:an men jag kan inte formatera 32 :an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU verkar det som booten ligger på 64:an men jag kan inte formatera 32 :an?

Nu kan jag formatera den. satte om 64:an till  1:a boot I BIOS. Det verkar som man måste det så den inte räknas som en bootbar disk.

Tack vertpre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU verkar det som booten ligger på 64:an men jag kan inte formatera 32 :an?

 

Så datorn startar med bara 64-bit disken inkopplad? Det här är väldigt viktigt. Lyckas du formatera 32:an utan att vara säker på att startfilerna ligger på 64-bit disken, kommer inte datorn att starta.

 

Prova att ta bort Windows 32-bit från EasyBCD. Klicka på fliken "Edit Boot Menu". Markera Win 7 32-bit och delete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag formatera den. satte om 64:an till  1:a boot I BIOS. Det verkar som man måste det så den inte räknas som en bootbar disk.

Tack vertpre

 

Jo, det var det jag skrev i min andra post, att du kanske behövde ändra startdisk. Bra att du fick till det.

 

Glöm post #12. Såg inte ditt senaste inlägg när jag skrev den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var det jag skrev i min andra post, att du kanske behövde ändra startdisk. Bra att du fick till det.

 

Glöm post #12. Såg inte ditt senaste inlägg när jag skrev den.

Nu ska jag ta en kall som belonging.

ha en härlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...