Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna några mappar längre


Simson8

Rekommendera Poster

Jag kan inte öppna mapparna dokument, bilder, musik o.s.v. Jag får ett felmeddelande. Se skärmdumpen. Jag har nyligen köpt en Canon kamera och har installerat det programpaktet som hör till kameran. Kan det ha något med saken att göra? Jag har alltså Windows 8. Vad göra?

post-33478-0-84735300-1380214982_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför det har inträffat i din dator men det är rätt vanligt att det händer. Sidan http://www.eightforums.com/tutorials/26856-library-ms-no-longer-working-fix-windows-7-8-a.html beskriver hur man åtgärdar felet. Sidan är visserligen på engelska men det är gott om bilder så jag tror det går bra att följa anvisningarna där ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen som ges är inte speciell bra om man som jag lagt in ytterligare mappar i biblioteken och även skapat egna bibliotek, alla dessa inställningar försvinner och måste göras om.

Det förefaller finnas en bugg i W8 som (förhoppningsvis) rättas i 8.1 och som leder till att Windows ibland ”glömmer" var bibliotek och systemmappar med dokument finns

  

Jag fick en liknande ruta med samma meddelande men då gällde det min Skydrive mapp (D:\Molnlagring\Skydrive) som inte kunde hittas i bildbiblioteket.

Denna mapp är som standard C:\användare\användarnamn\skydrive men gick att ändra i W7 och borde även gå i W8.

Jag har (gratis)versionerna av Dropbox, Box, Google drive, och Skydrive och ville samla samtliga deras lokala mappar på ett ställe (D:\Molnlagring\) och det fungerade perfekt på alla förutom just Skydrive, mappen fanns där men hittades inte?

Sökning på nätet ledde till denna långa tråd (med många sura kommentarer) hos MS http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1_pr-files/how-to-change-location-of-skydrive-folder-in/654d6e2a-fb22-4dae-bc95-d438de54f567?page=1&tm=1380267337694

Det stämmer inte helt på mig, jag har inte Windows 8.1 Preview men problemet är detsamma, jag försökte flera gånger tvinga Skydrive att lägga filerna i D:\Molnlagring\, det fungerade en stund med sedan kom rutan att mappen inte kunde hittas.

Som gammal trogen Skydriveanvändare har jag tillgång till 25 GB lagring och som tur är har jag en traditionell hårddisk som C: så jag tvingades acceptera att Skydrive mappen låg kvar som C:\användare\användarnamn\skydrive men så fort jag uppdaterat till W8.1 kommer jag att försöka ändra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen som ges är inte speciell bra om man som jag lagt in ytterligare mappar i biblioteken och även skapat egna bibliotek, alla dessa inställningar försvinner och måste göras om.

Det förefaller finnas en bugg i W8 som (förhoppningsvis) rättas i 8.1 och som leder till att Windows ibland ”glömmer" var bibliotek och systemmappar med dokument finns

  

Jag fick en liknande ruta med samma meddelande men då gällde det min Skydrive mapp (D:\Molnlagring\Skydrive) som inte kunde hittas i bildbiblioteket.

Denna mapp är som standard C:\användare\användarnamn\skydrive men gick att ändra i W7 och borde även gå i W8.

Jag har (gratis)versionerna av Dropbox, Box, Google drive, och Skydrive och ville samla samtliga deras lokala mappar på ett ställe (D:\Molnlagring\) och det fungerade perfekt på alla förutom just Skydrive, mappen fanns där men hittades inte?

Sökning på nätet ledde till denna långa tråd (med många sura kommentarer) hos MS http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1_pr-files/how-to-change-location-of-skydrive-folder-in/654d6e2a-fb22-4dae-bc95-d438de54f567?page=1&tm=1380267337694

Det stämmer inte helt på mig, jag har inte Windows 8.1 Preview men problemet är detsamma, jag försökte flera gånger tvinga Skydrive att lägga filerna i D:\Molnlagring\, det fungerade en stund med sedan kom rutan att mappen inte kunde hittas.

Som gammal trogen Skydriveanvändare har jag tillgång till 25 GB lagring och som tur är har jag en traditionell hårddisk som C: så jag tvingades acceptera att Skydrive mappen låg kvar som C:\användare\användarnamn\skydrive men så fort jag uppdaterat till W8.1 kommer jag att försöka ändra igen.

Det är ju en nollställning det är frågan om, dvs har man ändrat så blir det ju inte likadant efteråt. Kanske en säkerhetskopia av den mapp som nämns i den gula tipsrutan på http://www.sevenforums.com/tutorials/581-libraries-restore-default.html är bra att göra i ditt fall.

 

Det behöver ju inte vara en bugg i Windows 7 och 8 om det beror på att något annat program har gjort fel, Simson8 hade ju just installerat något Canon-program som kanske ville ändra i bildbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack. Det där gick ju bra. Jag får se om det blir något strul nästa gång jag skall tanka över bilder från kameran. Det är säkert Canons program som installerat mappar.

En annan sak..... Jag fick inget mail när ni svarade i denna tråden. Det har ju funkat tidigare. Sajten är omgjord va? Var ställer jag in det? Jag hittar inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

Det var en uppdatering av Eforum för några veckor sen.

 

Jag ser att du i alla fall följer tråden (knapp ovanför tråden) men du kan ha råkat ställa in fel sorts notifiering av misstag. Du kan kolla det på sidan //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=search&do=followed där du först klickar på knappen "Visa redigeringsalternativ" och sen kollar att det står "Notifiera genast" under den här tråden.

 

Sen behöver du också ställa in på vilket sätt du ska notifieras och det gör du på sidan //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=notifications där du ser till att det är en bock i kolumnen E-post för lämpliga rader under rubriken "Ämnen och inlägg".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...