Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spärra mobiltelefon vid stöld


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Godkväll!

 

Jag blev bestulen på min Samsung S8000 i veckan.

 

En gammal lur, men jag blev förbannad när folk inte kan låta andras saker vara ifred. Nu har jag reggat alla mina värdesaker hos Falck Secure tidigare Smart Safety med IMEI-nummer (mobiltelefoner) och allt.

 

Falck Secure har en så kallad Spärrlinje där dom lovar att hjälpa sina kunder med spärrning, polisanmälan och kontakt med försäkringsbolag. Ringde deras Spärrlinje, men killen som svarade var osäker på om Samsung går att spärra på samma sätt som Iphone.

 

Jösses, ska det inte fungera att låsa ute en stulen mobiltelefon från GSM-nätet via IMEI-numret?

 

Hur fungerade det innan Iphones tid?

 

Jag menar, då är IMEI-numret helt onödigt om det inte går att spärra vilken mobiltelefon som helst med hjälp av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att spärra sim-kortet/abonnemanget hos din operatör.

 

Sedan kan du få min gamla S8000 om du gärna fortsätter med den modellen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Se till att spärra sim-kortet/abonnemanget hos din operatör.

 

Sedan kan du få min gamla S8000 om du gärna fortsätter med den modellen ;)

 

Tack för ditt svar!

 

Det var ett kontantkort som jag hade i mobiltelefonen. Ändå surt med tanke på att det var mina pengar, som det var laddat med.

 

Jag ska ha ditt erbjudande i åtanke. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev rånad på en iPhone för ett år sen.

Telenor spärra simkort och sålde en ny iPhone.

Däremot var de helt villrådiga att spärra själva

luren trots att jag hade orginalkatongen med

IMEI numret med mig.

 

Det kan inte vi göra. Det kan bara polisen göra,

sa Telinor Linköping Tornby.

 

Ringer polisen. Polisen:

Nej det kan inte vi göra, det kan bara operatören

göra.

 

Går tillbaka till Telenor:

Nej vi kan inte göra det. Hör med polisen.

 

Blev något förbannad. Då ringde de till huvud-

kontoret på Telenor:

Jo vi kan nog göra det men igentligen så kan

polisen också göra det.

Kom med ett orginal av polisanmälan så

kan vi nog spärra fånen.

 

Intyg på stöldanmälan kom, men jag hade

tappat lusten att strula med ovilliga idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den erfarenhet jag har är att operatören vill ha intyget från polisen, för att spärra den, kopia räcker ju då, för att ingen oskyldig ska få sin mobil spärrad.

 

Undrar verkligen om polisen har den tekniken som krävs för mobil-spärrning?

Anser inte att dom ska ha den tekniken, om dom nu mot förmodan har den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för era svar!

 

I helgen som gick kontaktades jag av Falck Secure. Trodde förstås att det var en försäljare, eftersom telefonnumret var ett 08-nummer. Det var inget nummer som jag hade ringt.

 

Ringde tillbaka eftersom jag jobbat. Det var ingen som svarade. Provade andra gången med samma resultat.innan jag gav upp. En inspelad röst förklarade att det var Falck Secure, som försökt kontakta mig. Märkligt då att dom inte svarar.

 

Efter andra gången fick jag ett SMS att det var Falck Secure som försökt nå mig angående deras hjälp med en polisanmälan.

 

Ringde upp Falck Secure förklarade läget att jag jobbat, och att jag då inte varit anträffbar. Att jag också försökt ringa tillbaka på 08-numret, men att där inte var någon som svarat.

 

Nog och emedan. För att Falck Secure skulle kunna spärra mobiltelefonen måste dom ha numret till den stulna mobiltelefonen. Dom gör en anmälan i mitt namn förklarade dom. Mobilnumret var ganska nytt, så att jag hade inte hunnit lära mig det utantill.

 

Jag frågade så klart om dom inte kan spärra mobiltelefonen via IMEI-numret, för att det har dom fått av mig. Nä, det gick inte. Mobilnumret måste dom ha ändå.

 

Slutade med att jag fick ett diarienummer på polisanmälan, som Falck Secure gjort. Senare samma dag kontaktade jag Polisen och frågade om dom fått in polisanmälan från Falck Secure. Mycket riktigt, det hade dom fått.

 

Kompletterade anmälan med IMEI-numret, som konstigt nog inte var med i anmälan från Falck Secure.

 

Nu kommer jag att få hem anmälan med Posten inom fem arbetsdagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att det ska räcka med telefonnumret för att spärra abonnemanget och att det borde räcka med IMEI för att spärra telefonen..

 

Möjligen vill man ha någon slags bekräftelse på att IMEI och nummer stämmer med varandra för att man ska spärra rätt telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Möjligen vill man ha någon slags bekräftelse på att IMEI och nummer stämmer med varandra för att man ska spärra rätt telefon.

 

Ett IMEI-nummer från en mobiltelefon tycker jag borde räcka, för att spärra. Det borde bara finnas en specifik mobiltelefon som har just det specifika IMEI-numret.

 

Polisen frågade inte efter något mobilnummer. För dom räckte det med IMEI-numret. Kanske för att dom har större befogenheter än Falck Secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det räcker väl med IMEI men för att man inte ska råka uppge ett annat nummer än sitt eget, och kanske spärra någon annans telefon, tänkte jag att man vill kontrollera det uppgivna numret mot ett mobilnummer som nyligen använts..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...