Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Read only


grandpa

Rekommendera Poster

Vad betyder i praktiken Read only fil?

Jag har brännt bilder på CD och när jag kopierar dem från CD till hårddisk får jag beskedet att de är Read only och kan ej sparas. Det har lyckats då jag sparar dem med annat namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Read only betyder att den är skrivskyddad (eftersom den kommer från CD som man inte kan skriva till). När du kopierat den till hd så högerklickar du på filen, väljer egenskaper och klickar ur 'skrivskyddad'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite enklare om det är många filer som skall ändras på så använd "attrib"

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"attrib"? Du som svensk använder förståss en svensk version av Windows. Jag som bor i Finland och har svenska som modersmål borde göra detsamna, MEN vid kommunikation inom landet är de finska termerna i datorspråket i majoritet, därför måste jag ty mig till Windows.fi annars förstår ingen vad jag syftar på. En kompromiss är ju eng.versionen. Ex. då jag talar med en kompis från svenskbygden i Finland som har sve.versionen av Windows så förstår vi inte varandras termer.

Detta för allmän information i EForum - som inom parentes är Nordens bästa - de finska jag hittat är bara blääää! Här har jag fått sakkunniga råd och forumet är fri från "skitsnack" så vitt jag sett!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attrib = attribute <= engelska (svenska: attribut)

 

attrib är ett consolekommando (ofta (fel)benämnt som 'doskommando' från Win9x-arvet) som lämpar sig för batchanvändning, t.ex. om det är stora mängder filer i flera kataloger vars attribut ska ändras.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...