Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Radio och ARP

Mikael63

Recommended Posts

Vet inte riktigt om jag förstår frågan...

Enheten har vad jag kan förstå en ethernetport. Om vi antar att den pratar TCP/IP över den porten blir ARP-protokollet ett måste för kommunikation.

Men som sagt, inte säker på om det är det du menar.

Vet inte riktigt om jag förstår frågan...

Enheten har vad jag kan förstå en ethernetport. Om vi antar att den pratar TCP/IP över den porten blir ARP-protokollet ett måste för kommunikation.

Men som sagt, inte säker på om det är det du menar.

Jodå, detta stämmer helt.

Man kan tänka sig en PC med en fast IP, 192.168.1.5, ansluten till en radio med en fast IP 192.168.1.16 som snackar med en annan radio med fast IP 192.168.1.16 (jo, samma) och till den en annan dator/utrustning med fast IP 192.168.1.102.

Radioenheterna har en sådan ARP-tabell inlagd.

Men varför ARP? Vad skulle hända utan ARP?

Ex. om jag från 192.168.1.5 vill pinga 192.168.1.102.

Jodå, detta stämmer helt.

Man kan tänka sig en PC med en fast IP, 192.168.1.5, ansluten till en radio med en fast IP 192.168.1.16 som snackar med en annan radio med fast IP 192.168.1.16 (jo, samma) och till den en annan dator/utrustning med fast IP 192.168.1.102.

Radioenheterna har en sådan ARP-tabell inlagd.

Men varför ARP? Vad skulle hända utan ARP?

Ex. om jag från 192.168.1.5 vill pinga 192.168.1.102.

Ok då förstår jag frågan - tror jag :D

IP-addresser är ett lager som är skapat för att enkelt kunna strukturera nätverkskommunikation. Enheterna själva kommunicerar dock INTE direkt IP<->IP - dvs Layer3. Den sker på Layer2 - dvs med MAC-addresser som sitter inbrända i nätverkskorten.

Dvs om Dator1 med ip 1.1.1.1 skall prata med Dator2 med 1.1.1.2, så måste Dator1 på något sätt få reda på vilken MAC-address Dator2 har (o vice versa). Antingen via en mappning/tabell som någon knappat in som säger IP 1.1.1.2 = MAC af.30.bd.da.20.12

ELLER

så använder de ARP. Dvs Dator1 skriker ut på sitt interface:" Hej, jag heter 1.1.1.1 o  vill prata med 1.1.1.2. Om du är 1.1.1.2 var god svara tillbaka till mig med din MAC-addr. Min egen MAC är ad.68.fa.89.12.13".

Dator2 svarar o lägger samtidigt in Dator1s info i sin ARP-cache. Dator1 får svaret o gör detsamma. De två kan nu kommunicera mellan sig.

Så för att svara på din fråga: Ingen ARP=statisk tabell som manuellt måste skapas OCH underhållas.

Hm.. men:

1. Om jag tänker bort radio och direkt kopplar ihop 1.1.1.1 med 1.1.1.2 och pingar så torde väl svar erhållas?

2. Om jag tänker bort radio och använder sådana "Power-plug" som förlängning så torde det väl också fungera?

Varför måste det finnas en inlagd ARP i radioenheterna?

Leverantören, eller återförsäljaren har förklarat att "annars så fungerar radiomodemen som en vanlig router". Men skulle inte det fungera bra också?

Hm.. men:

1. Om jag tänker bort radio och direkt kopplar ihop 1.1.1.1 med 1.1.1.2 och pingar så torde väl svar erhållas?

2. Om jag tänker bort radio och använder sådana "Power-plug" som förlängning så torde det väl också fungera?

1) Ja, pga av ARP så funkar det. Utan ARP- nej. Att det är radio eller inte är irrelevant. Mediat viliken man pratar IP över kan vara vad som helst.

2) Homeplug kan enkelt ses som ytterligare en typ av media. Traditionellt kopparburet ethernet, radio eller Homeplug gör ingen skillnad - skall du bära IP så funkar ARP exakt likadant oavsett.

Varför måste det finnas en inlagd ARP i radioenheterna?

ARP är ett protokoll. Enheten behöver stödja det protokollet annars kan den inte kommunicera via IP.

Leverantören, eller återförsäljaren har förklarat att "annars så fungerar radiomodemen som en vanlig router". Men skulle inte det fungera bra också?

Förstår inte frågan. Vad skulle fungera bra också?

Traditionellt kopparburet ethernet, radio eller Homeplug gör ingen skillnad - skall du bära IP så funkar ARP exakt likadant oavsett.

Okej men i en sådan Homeplug knappar man inte in något, varför då i radion?

Egentligen är det väl detta som sammanfattar frågeställningen, varför det krävs denna handpåläggning när man kör radio men inte annars?

Förstår inte frågan. Vad skulle fungera bra också?

Alltså att om radioenheterna fick fungera som router.

Okej men i en sådan Homeplug knappar man inte in något, varför då i radion?

Egentligen är det väl detta som sammanfattar frågeställningen, varför det krävs denna handpåläggning när man kör radio men inte annars?

Jag börjar tro att vi pratar om olika saker. ARP är ett protokoll för att förhandla fram hårdvaruaddresser för kommunikation. All utrustning som pratar IP stödjer normalt ARP.

Om enheten stöjder ARP behöver man INTE bygga en manuell tabell (IP<->MAC).

http://en.wikipedia.org/wiki/Address_Resolution_Protocol

Alltså att om radioenheterna fick fungera som router.

Om radioenheterna ist aggerar som router, innebär att de desstuom skall flytta data mellan olika IP-subnät. Kravet på fungerande ARP är exakt detsamma.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...