Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionerad hårddisk med XP respektive gamla filer


andrease

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tidigare haft två HDD till min stationära dator.

En för olika filer och en med operativsystem (XP).

Efter att moderkortet gav upp och jag köpt ett nytt, så vill inte 

datorn boota på systemdisken. Då försöker jag reparera installationen med hjälp av

installations CD'n men det går inte. Istället försöker jag installera om xp, men när jag försöker,

så går inte det heller.

HDD'n kommer upp i BIOS som master på 0 och syns även i menyn för omsinstallationen i XP.

Då får jag alltså ett felmeddelande om att den inte är tillgänglig eller skrivbar. Jag antar då att den är trasig,

vilket inte är så allvarligt, då det "bara" är en operativ-disk.

Plockar bort den och kör in xp på en partionerad del

av den "gamla" E-disken och behåller då den gamla partionen med mina filer på.

Allt funkar och xp startar.

Nu till mitt problem: När jag vill komma åt min nya E:/-disk, så säger XP att den måste formateras, trots att den

en gång varit tillgänglig i XP med rätt format. Hur gör jag för att komma åt filerna UTAN att formatera?!

 

/Andréas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gör gärna en skärmdump (PrntScreen) på hur det ser ut i diskhanteringsprogrammet och bifoga till ditt svar här i Eforum.

 

Diskhantering:

Högerklicka på Den här datorn - Hantera - Leta upp Diskhantering i vänsterkolumnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en skärmdump...
Datorn tror alltså att det är ett RAW-format på disken, men den är i ett NTFS-format sedan tidigare, precis som den nya partioneringen...

/Andréas

post-130608-0-19049400-1380015276_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, fungerade inte det heller... :-( Däremot kanske jag ska formatera den och sen se om det går att återskapa filerna. Vad tror ni?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...