Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ulrik2000

Rekommendera Poster

Anslutningsavbrott

Under en session på nätet försvann anslutningen och en textruta kom upp: "Begränsad eller ingen anslutning" . Det var det sistnämnda (ingen anslutning) som gällde. Datorn är en HP DC 7100, stationär med Windows XP pro förinstallerad och tillverkad 2005. Nätverkskortet är integrerat i moderkortet.

Jag har med hjälp av en annan dator kontrollerat att kabeln till routern och även routern fungerar. Vidare har jag satt in ett nytt nätverkskort med PCI-anslutnig men resultatet blev detsamma – ingen anslutning. Jag har också använt Windows felsöknings- och reparationshjälp utan resultat. Den sistnämnda rapporterar att IP adressen inte kunde förnyas. Eftersom jag inte kommer åt nätet med datorn i fråga så kan jag inte heller uppdatera drivrutinen utom med den befintliga dock utan resultat. Dessvärre tror jag att felet ligger i moderkortet men förhoppningsvis vet någon av er som läser detta bättre och kan ge mig tips och goda råd.

Hälsningar / Ulrik2000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänker på, är att nätverkskortet har slutat att fungera, eller drivrutinerna till detta, eftersom du har koll på att kabel och router fungerar.

 

Har du möjlighet att låna eller få ta på ett löst nätverkskort och testa, dom är ju inte så dyra nya heller, du kan ju ändå använda ditt XP till början av nästa år, innan du rekommenderas att uppdatera ditt operativ, eftersom Microsoft support till XP slutar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslutningsavbrott

Under en session på nätet försvann anslutningen och en textruta kom upp: "Begränsad eller ingen anslutning" . Det var det sistnämnda (ingen anslutning) som gällde. Datorn är en HP DC 7100, stationär med Windows XP pro förinstallerad och tillverkad 2005. Nätverkskortet är integrerat i moderkortet.

Jag har med hjälp av en annan dator kontrollerat att kabeln till routern och även routern fungerar. Vidare har jag satt in ett nytt nätverkskort med PCI-anslutnig men resultatet blev detsamma – ingen anslutning. Jag har också använt Windows felsöknings- och reparationshjälp utan resultat. Den sistnämnda rapporterar att IP adressen inte kunde förnyas. Eftersom jag inte kommer åt nätet med datorn i fråga så kan jag inte heller uppdatera drivrutinen utom med den befintliga dock utan resultat. Dessvärre tror jag att felet ligger i moderkortet men förhoppningsvis vet någon av er som läser detta bättre och kan ge mig tips och goda råd.

Hälsningar / Ulrik2000

Starta Kommandotolken (Start-knappen - Alla program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig

 

Vad står det för något efter IP-adress?

Tänds lysdioden på routern när du ansluter nätverkskabeln?

Finns det en lysdiod bredvid nätverkskontakten i datorn och lyser den i så fall när du ansluter kabeln?

 

Kanske en systemåterställning till en tidpunkt när anslutningen fungerade kan hjälpa:

Start-knappen - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslutningsavbrott

Under en session på nätet försvann anslutningen och en textruta kom upp: "Begränsad eller ingen anslutning" . Det var det sistnämnda (ingen anslutning) som gällde. Datorn är en HP DC 7100, stationär med Windows XP pro förinstallerad och tillverkad 2005. Nätverkskortet är integrerat i moderkortet.

Jag har med hjälp av en annan dator kontrollerat att kabeln till routern och även routern fungerar. Vidare har jag satt in ett nytt nätverkskort med PCI-anslutnig men resultatet blev detsamma – ingen anslutning. Jag har också använt Windows felsöknings- och reparationshjälp utan resultat. Den sistnämnda rapporterar att IP adressen inte kunde förnyas. Eftersom jag inte kommer åt nätet med datorn i fråga så kan jag inte heller uppdatera drivrutinen utom med den befintliga dock utan resultat. Dessvärre tror jag att felet ligger i moderkortet men förhoppningsvis vet någon av er som läser detta bättre och kan ge mig tips och goda råd.

Hälsningar / Ulrik2000

Felet du får är typiskt fel om brandväggens inställning är satt till "Blockera allt".

Kontrollera att det inte är brandväggen som stoppar anslutningen.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att IP-adressen inte kan förnyas tyder på DHCP-problem. Troligen har routerns DHCP-server kraschat. Omstart av routern kan hjälpa. Enannan möjlighet är att ställa in fast IP-adress. Observera att den fasta adressen måste ligga på samma nät som routerns LAN och utanför de adresser, som delas ut av DHCP-servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla goda råd och tips.Tyvärr har problemet inte lösts. Utöver det jag skrev redan i mitt inledande inlägg har jag provat följande ytterligare åtgärder:

 

Systemåterställning

Omstart av routern och kontrollerat att lysdioderna för kabelanslutning vid routern och datorn lyser.

Med kommandot "ipconfig" i kommadotolken erhållit svar med den autoconfigurerade IP-adressen.

Kört Ping med OK resultat (men det gäller väl bara det lokala nätet?).

Försökt att koppla upp med avstängd brandvägg.

Den datorn som jag skriver på nu går över samma nätverk och router ut på nätet och det fungerar uppenbarligen utan problem.

 

Jag hoppas att inte alla goda förslag är uttömnda ännu för jag skulle gärna vilja fortsätta att använda den datorn.

 

Hälsningar / Ulrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med kommandot "ipconfig" i kommadotolken erhållit svar med den autoconfigurerade IP-adressen.

Kört Ping med OK resultat (men det gäller väl bara det lokala nätet?).

Försökt att koppla upp med avstängd brandvägg.

Hej!

 

Menar du en sån IP-adress som börjar på 169?

Vilken IP-adress har du pingat?

Vad är det för brandvägg i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt intresse för mitt problem.

 

Svar: Ja, IPadressen började på 169. Kanske routern?

Det är den adressen som jag har pingat på för att jag inte kunde hitta på någon annan.

Brandväggen är från NORMAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Windows sätter själv en 169-adress när den inte får någon IP-adress från routern eller motsvarande. När man pingar den adressen så pingar man den egna datorn och det ska ju gå bra.

 

För säkerhets skull kan du ju pröva med att avinstallera Norman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svar!

 

Jag glömde att tala om att  jag redan har avinstallerat NORMAN eftersom jag ändå inte har någon uppkoppling till nätet. Jag lutar åt att det är något fel på routern och  den här DHCP funktionen men jag vet inte hur man lägger in en fast IP adress som fagerja nämner. Jag har fått felindokationer även från den här  datorn nu men det har hittills gått att reparera. Möjligen måste jag skaffa en ny router.

 

Hälsningar / Ulrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Vad får du för felindikationer?

Har du någon kompis med en router som du kan bjuda hem för en test?

Det är ju ett enkelt sätt att ta reda på om felet ligger i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Feltexten säger: Begränsad eller ingen anslutning.

Genom att välja "Reparera" i högerklick menyn återställs anslutningen.

Jag har beställt en 4G router som jag får nästa vecka.

 

Hälsningar / Ulrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...