Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avtal om upprättelse av Bostadsrätt


Avicii

Rekommendera Poster

Tacksam om någon kan hjälpa mig tolka vad följande innebär:

Konsekvens av korrekt uppsägning

Konsekvens av felaktig uppsägning

 

Om man läser de två styckena så tycker jag de motsäger sig själva. När kan jag som Förhandstecknare säga upp avtalet och få tillbaka det jag betalat i förskott? Och när kan grund för uppsägning inte föreligga?

 

post-9397-0-11138200-1379512855_thumb.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker som amatörjurist att det är ganska klart. Vet inte om jag förtydligar eller förklarar för dig men gör ett försök ändå.

 

Det är ingen motsägelse mellan dessa stycken. De redogör enbart för vad som kan/ska hända om du säger upp avtalet på ett korrekt respektive felaktigt sätt.


Konsekvens av korrekt uppsägning
Om du säger upp avtalet, och gör det på rätt sätt (alltså till skillnad från nedan), så skall du få tillbaka ditt förskott från föreningen.
Du ska även få ränta på det förskottet - om du har rätt till det, och i så fall från vilken dag räntan skall beräknas, enligt räntelagens andra paragraf.
Vid en sådan uppsägning ska du även få betalt för sådant (t.ex. reparationer/renoveringar) som du lagt ut för bostadsrätten. Detta dock enbart om du gjort det med godkännande från föreningen och för sådant som du själv inte längre har nytta av.
 
Konsekvens av felaktig uppsägning
Om du säger upp avtalet, på ett sätt som inte är tillåtet enligt detsamma, så kommer du bli tvungen att betala föreningen för den skada ditt handlande medfört. Det kan antar jag vara sådant som kostnad att hitta en annan spekulant i ditt ställe, räntekostnader etc.
 
 
Så för att försöka besvara på din grundläggande fråga:
 
Det finns antagligen ett stycke angående Uppsägning/Grund för uppsägning el.dyl. där det framgår under vilka förutsättningar och på vilket sätt du har rätt att säga upp avtalet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns antagligen ett stycke angående Uppsägning/Grund för uppsägning el.dyl. där det framgår under vilka förutsättningar och på vilket sätt du har rätt att säga upp avtalet.

 

 

Det gäller inte mig personligen, men jag har avtalet framför mig och det finns ytterligare 2 sidor. Ville inte lägga upp det då det är många personuppgifter. Ser dock följande text i ett stycke (har ingen scanner hemma, så jag skriver av):

 

Föreningen förbehåller sig rätten att ändra datum för Upplåtelsetidpunkt respektive Tillträdesdagen för det fall Bostadsrätten ej kan färdigställas i tid. Önskar Föreningen senarelägga Tillträdesdagen skall detta meddelas till Förhandstecknaren senast 6 månader (finns ett exakt datum för detta i avtalet) innan beräknad tidpunkt för tillträde (finns ett exakt datum för detta i avtalet) vid vilket nytt datum för Upplåtelsetidpunkt och Tillträdesdagen skall fastställas. Senareläggs Tillträdesdagen mer än sex månader har Förhandstecknaren rätt att låta detta Förhandsavtal gå åter samt få erlagd handpenning återbetalad inklusive upplupen ränta. Återgång skall meddelas skriftligen till mäklaren senast 7 dagar efter besked om ändring av Upplåtelsetidpunkt och Tillträdesdagen.

Där finns alltså en korrekt grund för Förhandstecknaren för uppsägning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Senareläggs Tillträdesdagen mer än sex månader har Förhandstecknaren rätt att låta detta Förhandsavtal gå åter samt få erlagd handpenning återbetalad inklusive upplupen ränta. Återgång skall meddelas skriftligen till mäklaren senast 7 dagar efter besked om ändring av Upplåtelsetidpunkt och Tillträdesdagen.

 

Där finns alltså en korrekt grund för Förhandstecknaren för uppsägning.

 

Ja, åtminstone (sex månaders) försening av tillträdesdagen är grund för uppsägning från förhandstecknaren. Dock under förutsättning att hen säger upp avtalet inom sju dagar från det att hen fått reda på förseningen. Det kan såklart finnas fler grunder för giltig uppsägning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, åtminstone (sex månaders) försening av tillträdesdagen är grund för uppsägning från förhandstecknaren. Dock under förutsättning att hen säger upp avtalet inom sju dagar från det att hen fått reda på förseningen. Det kan såklart finnas fler grunder för giltig uppsägning.

 

Hen är en hon, men det kunde du inte veta.

Har kollat igenom de övriga styckena flera gånger, men kan inte hitta något om ytterligare grund för korrekt uppsägning.

 

Har meddelat henne att hon har bara en grund för att säga upp avtalet. I morgon ska hon bestämma tid för att skriva under.

 

Tack för input och svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...