Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Testamente


Avicii
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har ett tips eller allra helst egen erfarenhet av att skriva och hur förvara ett testamente?

 

Jag vill inte att de som har laglig arvsrätt ska få mina tillgångar, utan en speciell person, som inte har min arvsrätt, ska få allt.

Att själv skriva testamentet kanske inte är så svårt, men jag vill vara säker på att det är juridiskt bindande.

Kollade med Fonus, men de hänvisade genast till Familjejuristerna som de har samarbete med. Familjejuristerna vill ha från 4500:- plus 250:- per år för förvaring. Då är också testamentet bevittnat.

Tycker det låter lite mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nog för snabb att skriva "de som har laglig arvsrätt".

Jag är ogift och har inga barn. Har 2 syskon i livet. Frågan är om de har laglig arvsrätt, eller om ett testamente avgör vem som ska få mina tillgångar?

Banken var det första jag kollade med, men de erbjöd ingen hjälp utan hänvisade till Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är vi inne i den såkallade Andra arvsklassen som regleras i 2 kap. ÄB "Om skyldemans arvsrätt". 

Skyldeman är helt enkelt ett gammalt ord för släkting och avser främst föräldrar och syskon.

 

Utan barn så tillfaller arvet i första hand föräldrarna (hälften var). Är föräldrarna avlidna så går det vidare till dina syskon. 

Om någon av föräldrarna är avliden så delar dina syskon på den förälderns arvslott. 

Om något av dina syskon är avlidet så träder dess avkomlingar i syskonets ställe, och varje gren (med start i det syskonets första arvsklass) tar lika lott. 

Och så snurrar det på...

 

 

Men för att försöka besvara din fråga så har du rätt att inskränka dina syskons rätt att ärva dig.

Det gör du, som du var inne på, genom att upprätta ett testamente.

 

För att ett testamente skall vara giltigt så måste ett antal formkrav uppfyllas, bland annat måste det bevittnas och undertecknas. Se 10 kap. ÄB.

 

Min rekomendationen är att du skall ta hjälp av en jurist som är kunnig inom arvsrätt. Även om det kan kosta en slant så är det nog värt det för att försäkra sig om att din sista vilja blir så som du faktiskt avsåg. 

 

Du kan såklart välja andra vägar så som att ta en mall från nätet. Du kan även kolla på Avtal24 (som jag inte har någon som helst erfarenhet av) som erbjuder ett anpassat testamente för 995kr:


Redigerad av Cluster
Flyttar tråden till Juridik
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekomendationen är att du skall ta hjälp av en jurist som är kunnig inom arvsrätt. Även om det kan kosta en slant så är det nog värt det för att försäkra sig om att din sista vilja blir så som du faktiskt avsåg.

 

Tack, det blir besök hos en jurist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt bäst att gå till jurist, i vissa lägen är det inte så bra att vara sparsam.

Du kan ju också skänka bort pengar medan du lever, dvs om du inte behöver bundet kapital e dyl, kan ju också vara trevligt att faktiskt se vilken glädje pengarna ger medan man lever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också skänka bort pengar medan du lever, dvs om du inte behöver bundet kapital e dyl, kan ju också vara trevligt att faktiskt se vilken glädje pengarna ger medan man lever.

Det finns med i beräkningarna, men tyvärr är mina tillgångar bundna i en betald bostadsrätt som är värd X antal miljoner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller förvaring kan du ha testamentet i original hemma eller i ett bankfack och lämna en kopia till den du vill ska ärva dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara bäst att förvara originalet av testamentet i ett bankfack, där endast du och en förtrogen person har tillträde till.

Vid frånfälle, är alltid en banktjänsteman närvarande om någon vill titta i bankfacket, innan ordinarie bouppteckning av bankfack görs.

Eftersom ingenting får tillföras, plockas ur eller ändras i bankfacket, innan denna bouppteckning görs.

 

Finns alltid risker med att ha ett testamente hemma, t.ex. det kan ändras utan någon insyn, i värsta fall försvinna, vid brand eller på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara bäst att förvara originalet av testamentet i ett bankfack...

Det är det som ligger närmast till hands när jag väl har ett testamente.

Men att hitta en bank med bankfack är inte lätt i Stockholm, i alla fall inte på Kungsholmen om man har Handelsbanken. Alla kontor inom gångavstånd har slutat med bankfack. Måste bege mig till annan stadsdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Att ett bankfack är att föredra, beror delvis på att när personen avlider, så spärras bankfacket, i den mening att besök får göras men enbart i sällskap av banktjänsteman som noterar tidpunkt och dag, även vem som gör besöket, man får inte ta något från facket, eller göra någon ändring i innehållet i facket, det är först när bouppteckningen är gjord, som innehållet åter blir tillgängligt för innehavarna av bouppteckningen.

Det kan möjligen garanteras på samma sätt om testamentet finns hos en seriös jurist eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående förvaring av testamente finns det en bra artikel här:

Min lösning blev att den juristbyrå (Familjens Jurist), jag anlitade för att upprätta testamentet, också förvarar testamentet livet ut för en engångsavgift på några tusen.

De är uppkopplade mot Skatteverket och får ett pling vid dödsfall och sätter igång processen

 

För min del har jag lagt detta till handlingarna och är inget som jag längre tänker på.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Någon som har ett tips eller allra helst egen erfarenhet av att skriva och hur förvara ett testamente?

 

Jag vill inte att de som har laglig arvsrätt ska få mina tillgångar, utan en speciell person, som inte har min arvsrätt, ska få allt.

Att själv skriva testamentet kanske inte är så svårt, men jag vill vara säker på att det är juridiskt bindande.

Kollade med Fonus, men de hänvisade genast till Familjejuristerna som de har samarbete med. Familjejuristerna vill ha från 4500:- plus 250:- per år för förvaring. Då är också testamentet bevittnat.

Tycker det låter lite mycket.

Jag vet att detta är svara på en gammal tråd och kanske har därför priserna gått ner vid detta laget, men ditt pris verkar väldigt dyrt. Vi skrev vårt testamente via en jurist vi fann online. Kostade endast 800SEK och då fick vi väldigt bra service. 

 

Angående de som rekommenderar mallar, är jag inte en. Testamenten handlar oftast om mycket pengar eller andra känsliga saker och då vill jag inte lägga det i händerna på en allmänt utformad mall, eller för den delen, vilket jag även fann online, datorgenererade avtal. 

 

Hitta en bra jurist online. behöver inte alls vara dyrt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Det har varit på tapeten att man ska kunna registrera testamente hos skatteverket, det har dock runnit ur sanden

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/frivillig-registrering-av-testamenten-hos_H202423

detta skulle såfall ske genom att orginal-testamentet avbildas och lagras i en databas och gälla även om orginalet förekommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Utan att ha läst på, vilket man alltid bör göra innan man uttalar sig, om detta beslut i kammaren så vill jag minnas att det som oftast handlar om att man uppmanar regeringen att tillsätta en utredning.

Så hur lång tid det tar innan detta skulle bli verklighet, om det ens blir det, är väldigt svårt att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...